Discussie rondom ACAB / 1312

Auteur Topic: Discussie rondom ACAB / 1312  (gelezen 36724 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

jalu

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #80 Gepost op: 12 januari 2011, 16:50:20
En waar trek jij de grens dan? Moet ik de volgende keer dat iemand mij een klootzak noemt doen of ik dat niet gehoord heb? Of mag ik pas reageren als ik NSB' er genoemd word?  >:(
Of je het er mee eens bent of niet, er is ergens een grens getrokken en die wordt gehandhaafd.

Op school zeiden ze vroeger: schelden doet geen pijn. Je weet als je bij de politie gaat dat je weleens impopulair werk moet doen en daar hoort zeker een bepaald incasseringsvermogen bij.  Gezien de vele kranteartikelen over "beledigde" politiemensen geloof ik niet dat dat incasseringsvermogen gegroeid is de laatste jaren, integendeel. Maar goed, door te schrijven voor belediging toon je geraakt te zijn door de uitspraak, in mijn ogen is dat geen toonbeeld van ruggegraat. Helemaal niet als dat gaat over generieke afkortingen of cijfercombinaties...

Mijn punt is de hele tijd: een belediging is pas een belediging als je jezelf laat beledigen. Sta boven beledigingen en je staat altijd boven diegene die de belediging uit. Zo was het vroeger op school ook...

jalu

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #81 Gepost op: 12 januari 2011, 16:54:40

PS. Als je verder niet weet wat de cijfers 69 betekenen dan vind ik dat alleen maar heel vervelend voor je....  ::)

Ik had het natuurlijk over 18 en 88 :P

xangadib

• IvP
  • Forum gebruiker
Reactie #82 Gepost op: 12 januari 2011, 17:10:23
Op school zeiden ze vroeger: schelden doet geen pijn. Je weet als je bij de politie gaat dat je weleens impopulair werk moet doen en daar hoort zeker een bepaald incasseringsvermogen bij.  Gezien de vele kranteartikelen over "beledigde" politiemensen geloof ik niet dat dat incasseringsvermogen gegroeid is de laatste jaren, integendeel. Maar goed, door te schrijven voor belediging toon je geraakt te zijn door de uitspraak, in mijn ogen is dat geen toonbeeld van ruggegraat. Helemaal niet als dat gaat over generieke afkortingen of cijfercombinaties...

Mijn punt is de hele tijd: een belediging is pas een belediging als je jezelf laat beledigen. Sta boven beledigingen en je staat altijd boven diegene die de belediging uit. Zo was het vroeger op school ook...

Mijn vader/meester/leraar zei vroeger altijd: "je mag niet schelden, of anders..." Deed ik dat wel kreeg ik straf, dus schold ik niet. Simpel, volgens mij is daarin niets veranderd, behalve dat iedereen op eens schijnt te vinden dat je als politie agent dat maar moet kunnen hebben? En als er dan "ineens" iemand toch straf krijgt ligt het niet aan de dader, maar aan degene die er aanstoot aan neemt. Vreemde wereld.  :-\
Digitaal onderzoek

jalu

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #83 Gepost op: 12 januari 2011, 17:20:03
Mijn vader/meester/leraar zei vroeger altijd: "je mag niet schelden, of anders..." Deed ik dat wel kreeg ik straf, dus schold ik niet. Simpel, volgens mij is daarin niets veranderd, behalve dat iedereen op eens schijnt te vinden dat je als politie agent dat maar moet kunnen hebben? En als er dan "ineens" iemand toch straf krijgt ligt het niet aan de dader, maar aan degene die er aanstoot aan neemt. Vreemde wereld.  :-\

Als je als agent niet begrijpt dat je nogal eens betrokken zult zijn bij verhitte situaties, waarin dus ook wel eens verhitte woorden zullen vallen dan heb je in mijn ogen het verkeerde vak gekozen. Juist voor jezelf is het veel beter als je het vermogen bezit om te relativeren, of wil je me soms zeggen dat het jou beter doet voelen als je iemand die je voor klootzak uitscheldt een flinke strop kunt bezorgen. Hoeveel schade een scheldwoord je toebrengt bepaal je uiteindelijk zelf, daar zou je geen bekeuring voor nodig moeten hebben.

T4tinus

• BHVer
  • Forum gebruiker
  • Met en zonder
Reactie #84 Gepost op: 12 januari 2011, 17:25:22
En wanneer wordt jou grens overschreden?

jalu

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #85 Gepost op: 12 januari 2011, 17:37:18
En wanneer wordt jou grens overschreden?

Ik ben geen politieagent dus de kans dat er iemand gestraft wordt omdat hij/zij mij beledigt is nihil, dus is er eigenlijk geen grens om te overschrijden... Want diezelfde diender die iemand bekeurt omdat hij de agent heeft beledigd zal mij uitlachen als ik naar het bureau kom om aangifte te doen als iemand mij klootzak of NSB'er heeft genoemd. Mischien een beetje gechargeerd, maar ik denk dat het beeld in grote lijnen wel klopt. En dan moet het maar door de burgers worden geaccepteerd dat agenten gedrag enkel afstraffen als dat gedrag tegen hun zelf is gericht. Iets wat ik in mijn eerste posting in dit topic al probeerde duidelijk te maken.

T4tinus

• BHVer
  • Forum gebruiker
  • Met en zonder
Reactie #86 Gepost op: 12 januari 2011, 19:13:50
Jammer voor je dat je dat beeld hebt.

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Reactie #87 Gepost op: 24 januari 2011, 14:14:27
Citaat
Doe eens gek, zet '1312' op je t-shirt
Weet jij waar de cijfercombinatie 1312 voor staat? Of de afkorting ACAB? Als je het weet en de politie houdt je aan, dan betaal je een boete van 330 euro als het op je t-shirt staat.

Je mag het wel denken maar niet publiekelijk uiten: alle agenten zijn klootzakken. Als je dat wel doet, dan kan de politie je aanhouden wegens belediging en je een boete geven van 330 euro. Het maakt niet uit of je dat doet in het Engels ('all cops are bastards'), verkort (ACAB) of in cijfers (1312). Wel moet er sprake zijn van opzet.

'ACAB'
Twee jaar geleden liep een man uit Leeuwarden het politiebureau binnen en werd prompt gearresteerd. Reden: hij had een t-shirt aan met daarop de afkorting ACAB. De man wist waar de afkorting voor staat en was eerder door de politie gewaarschuwd. De rechter legde slechts een voorwaardelijke geldboete van 200 euro op met een proeftijd van 2 jaar. Het werd hem aangerekend dat hij opzettelijk agenten beledigde.

Bastaard: onwettig kind
Een bastaard is een onwettig kind. Daarnaast wordt het ook als scheldwoord gebruikt. In die zin is het gebruik van het woord beledigend. Het verweer dat het woord bastaard oorspronkelijk gewoon onwettig kind betekende, helpt dan niet. De rechter is namelijk ook actief op internet. De afkorting ACAB in combinatie met 'cops' levert een veelvoud aan hits op waardoor de betekenis van ACAB in de beledigende zin volgens het gerechtshof als een feit van algemene bekendheid heeft te gelden.

Google als maatstaf
Het Hof gebruikte dus Google om te bepalen of de term ACAB algemeen bekend is. Dat is op zich niet nieuw, Wikipedia wordt ook als bron aangehaald in de rechtszaal. Opvallend in deze zaak is dat het Hof is uitgegaan van het aantal hits van de combinatie ACAB en 'cops': circa 190.000 (feb 2009). Dat was echter het aantal hits wereldwijd. Als je de zoekopdracht beperkte tot de Nederlandse taal, hield je slechts 1260 hits over. Nu zijn dat er 1900. Dat is vrij weinig om een feit als algemeen bekend aan te merken, maar het hof zag dat dus anders.  

Opzet
Eerder was een man vrijgesproken die ACAB in zijn nek had laten tatoeëren. Volgens het Openbaar Ministerie had de man niet de intentie agenten te beledigen. De Groninger was namelijk in eerste instantie aangehouden op verdenking van drugshandel, waarna agenten later de tattoo in zijn nek ontdekten. Hoewel de verklaring van de man, 'het staat voor acht cola, acht bier', niet geloofwaardig werd geacht, kreeg hij geen boete omdat er geen sprake was van opzet.

'1312'
Nu blijkt ook de combinatie 1312 beledigend te zijn. De rechter veroordeelde onlangs drie Ajax-supporters die op hun t-shirt 1312 hadden staan, de cijfercombinatie voor de letters ACAB. De boete bedroeg 330 euro, ofwel 82,50 euro per cijfer.

Wist jij waar de cijfercombinatie en lettercombinatie voor staan? We willen graag weten hoe algemeen bekend dit 'feit' daadwerkelijk is. Geef in de poll aan of je 1312 en/of ACAB wel of niet kent!

Deze poll is inmiddels gesloten. Je vindt de uitslag hier.  

UPDATE!
Vandaag, 11 januari 2011, heeft de Hoge Raad de uitspraak van het Hof vernietigd.
De Hoge Raad wees erop dat het voor het Hof zelf kennelijk niet eenduidig was of de betekenis van ACAB een feit van algemene bekendheid was. In de processen-verbaal van de terechtzittingen was daarover niets gesteld. Het Hof heeft zich vervolgens, door gebruikmaking van Google, daarover laten informeren. En dat had het Hof niet mogen doen.

Kort gezegd, als je buiten het onderzoek ter terechtzitting nog moet nagaan of iets van algemene bekendheid is, dan is de kans wel erg klein dat dit daadwerkelijk zo is. Overigens, voegde de Hoge Raad toe, om te bepalen of iets algemeen bekend is, is het aantal hits op internet daarvoor onvoldoende. Het Hof moet nu dus opnieuw onderzoek doen naar de algemene bekendheid van ACAB. Wordt vervolgd dus!
<Hoge Raad, 11-01-11, LJN BP0291>

BRON:http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=4182

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Reactie #88 Gepost op: 29 april 2011, 05:39:14
Er is een paar weken geleden in de nachtdienst ook door een of andere onverlaat met een blauwe spuitbus de letters  ACAB op de achterruit van onze pitauto gespoten.
Zal even kijken of ik de foto van het diensttelefoon af kan halen en naar huis kan sturen. Ik beloof niks.

Zorbacop

• Brigadier RR - coach/ANPR/biker/ME
  • Forum gebruiker
  • Servo Per Amikeco
    • Zorba-shirts
Reactie #89 Gepost op: 29 april 2011, 20:26:01
Ik draag gewoon shirtjes met BACA oftewel 2-1-3-1  O0
Beter bekend als Bikers Against Child Abuse !!!
Beledig je niemand mee en help je, door het kopen van zo'n shirt, de stichting mee.

En wat die anderen betreft....
Ze weten niet eens hoe je het volledig schrijft.
Crime is a disease  I'm the cure When everythi