Hulpverleningsvoertuigen aan het spookrijden op de snelweg

Auteur Topic: Hulpverleningsvoertuigen aan het spookrijden op de snelweg  (gelezen 67809 keer)

0 gebruikers (en 32 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #370 Gepost op: 14 juni 2013, 22:08:18
Artikel 5 WVW is alles omvattend. Het artikel is juist zo geschreven opdat niet alles in kleine letters vastgelegd moet worden. Voor een art 130WVW procedure zij. Er wel richtlijnen in de Regeling maatregelen rijvaardigheid en geschiktheid.

Citaat
Artikel 5. Vordering tot overgifte van het rijbewijs

Een vordering tot overgifte van het rijbewijs als bedoeld in artikel 130, tweede lid, van de wet geschiedt ten aanzien van een bestuurder van een motorrijtuig in de volgende gevallen:

a. betrokkene heeft een motorrijtuig bestuurd onder invloed van drogerende stoffen, andere dan alcohol;
b. betrokkene heeft een poging tot zelfdoding met een motorrijtuig ondernomen;
c. er zijn duidelijke aanwijzingen dat betrokkene lijdt aan een aandoening waardoor hij geestelijk en/of lichamelijk niet goed functioneert, dan wel ernstige psychiatrische problemen ondervindt, hetgeen bij twijfel bevestigd wordt door een medisch deskundige;
d. betrokkene heeft met een motorrijtuig tegen de rijrichting in gereden (spookrijden);
e. betrokkene heeft binnen een periode van een jaar ten minste drie aanrijdingen veroorzaakt;
f. betrokkene is rechtstreeks betrokken bij een aanrijding met duidelijke materiële dan wel letselschade en verklaart de aanrijding niet te hebben bemerkt;
g. betrokkene is niet in staat het motorrijtuig in bedwang te houden;
h. betrokkene heeft een aanrijding veroorzaakt door het intrappen van het onjuiste pedaal;
i. betrokkene is binnen een periode van vijf jaar ten minste vier maal aangehouden op verdenking van overtreding van artikel 8, eerste, tweede of derde lid, van de wet;
j. bij betrokkene wordt een adem- of bloedalcoholgehalte geconstateerd dat gelijk is aan of hoger is dan 1090 µg/l respectievelijk 2,5 ‰;
k. betrokkene is bewust ingereden op een andere weggebruiker;
l. betrokkene heeft drie maal als beginnende bestuurder een of meer van de in bijlage 1, onderdeel IV, opgenomen feiten begaan en voor deze feiten is hij tijdens of na de in artikel 1, onderdeel f, genoemde termijn van vijf jaar onherroepelijk veroordeeld dan wel is voor deze feiten tijdens of na die termijn ten aanzien van hem een onherroepelijk geworden strafbeschikking uitgevaardigd;
m. bij betrokkene wordt in de hoedanigheid van beginnende bestuurder een adem- of bloedalcoholgehalte geconstateerd dat gelijk is aan dan wel hoger is dan 915 μg/l, respectievelijk 2,1‰.

Citaat
Bijlage 1. bij de Regeling maatregelen rijvaardigheid en geschiktheid

Feiten dan wel omstandigheden, die een vermoeden rechtvaardigen dat betrokkene niet langer beschikt over de vereiste rijvaardigheid dan wel over de vereiste lichamelijke of geestelijke geschiktheid voor het besturen van een of meer categorieën van motorrijtuigen waarvoor een rijbewijs is afgegeven, met uitzondering van categorie AM:

A. Rijvaardigheid en rijgedrag

I. Vaardigheid in het omgaan met het motorrijtuig

I.1. Bediening van het motorrijtuig

1. Een onjuiste bediening van het koppelingspedaal dan wel het gaspedaal, zich manifesterend in het bij herhaling afslaan van de motor dan wel schokkend en slingerend rijden en bochten te ruim nemen dan wel het intrappen van het onjuiste pedaal;

2. een onjuiste bediening van het versnellingsmechanisme, al dan niet in combinatie met het koppelings- of het gaspedaal, waardoor hoorbaar regelmatig de verkeerde versnelling wordt gekozen, langdurig in een te hoge of te lage versnelling wordt gereden en met een te laag of te hoog toerental;

3. een onjuiste bediening van de rem, waardoor bij herhaling abrupt wordt vertraagd en gestopt of met blokkerende wielen wordt geremd;

4. een onjuist gebruik of nalaten van het gebruik van mechanismen en apparatuur van het motorrijtuig die van belang zijn voor de verkeersveiligheid, zoals ruitenwissers, richtingaanwijzers, verlichting en voorruitverwarming.

I.2. Beheersing van het motorrijtuig

1. Gebrek aan stuurvastheid waardoor, al dan niet in combinatie:

a. slingerend wordt gereden;
b. bij herhaling van de juiste koers wordt afgeweken;
c. bij het richting veranderen bochten niet vloeiend worden genomen;
d. bij het volgen van bochten in het wegverloop het motorrijtuig uit de bocht ’zeilt’;
2. onvoldoende rekening houden met de omvang van het motorrijtuig waardoor bijvoorbeeld bochten te ruim of te krap worden genomen;

3. overige feiten of omstandigheden waaruit een gebrek in de vaardigheid in de beheersing van het motorrijtuig blijkt:

a. het motorrijtuig niet onder controle houden op een niet vlakke weg;
b. bij herhaling op onjuiste wijze keren, achteruitrijden of parkeren;
c. bij herhaling veroorzaken van aanrijdingen.
II. Bedrevenheid in het deelnemen aan het verkeer

Niet adequaat kijkgedrag

Hanteren van een verkeerde kijktechniek en een slecht kijkgedrag al of niet met gebruikmaking van spiegels waardoor in gevaarlijke situaties niet of niet voldoende op het overige verkeer wordt gelet, zich onder meer manifesterend bij het:

a. wegrijden;
b. naderen en oprijden van kruispunten;
c. voorsorteren;
d. inhalen en het wisselen van rijstrook;
e. invoegen en het uitvoegen.
III. Rijgedrag

1. Gevaarzettend rijgedrag waardoor:

a. andere weggebruikers en obstakels rakelings worden gepasseerd;
b. andere weggebruikers worden klem gereden of de weg wordt afgesneden.
2. Gebrek aan inzicht in risico’s in het verkeer, zoals:

a. onvoldoende anticiperen op het gedrag van andere weggebruikers;
b. niet adequaat reageren op bijzondere verkeerssituaties, zoals filevorming;
c. niet tijdig onderkennen van de invloed van externe factoren, zoals het weer, de toestand van de weg, het tijdstip, de aanwezigheid van scholen, voetgangersoversteekplaatsen, de specifieke eigenschappen en de toestand van het eigen motorrijtuig en van andere voertuigen en van de vervoerde lading, of van interne factoren, zoals het ‘hand held’ bellen, afleiding door audiovisuele middelen of vermoeidheid;
d. uitvoeren van gevaarlijke inhaalmanoeuvres en inhalen nabij voetgangersoversteekplaatsen, waarbij voetgangers duidelijk in gevaar zijn gebracht;
e. met een te hoge snelheid naderen van en inhalen nabij voetgangersoversteekplaatsen of in andere onoverzichtelijke situaties, zoals kruisingen en spoorwegovergangen;
f. aanhouden van, gelet op de snelheid waarmee gereden wordt, een te korte en derhalve onveilige volgafstand;
g. geen rekening houden met de belangen van andere weggebruikers, zoals het:
1. geen gelegenheid geven tot invoegen bij een rijbaanversmalling, na inhalen, vanaf de invoegstrook;
2. blokkeren van doorgangen en dubbel parkeren.
3. Incorrect samenspel met andere verkeersdeelnemers in het verkeer, dat blijkt uit:

a. rijden met een niet aan de snelheid van de overige gelijksoortige verkeersdeelnemers aangepaste snelheid;
b. onnodig remmen en stoppen;
c. snijden: het niet juist afmaken van de inhaalmanoeuvre door te snel en te abrupt naar rechts te gaan;
d. op te korte afstand volgen van voorliggers;
e. onjuist invoegen op autowegen en autosnelwegen;
f. onjuist invoegen bij vermindering van het aantal rijstroken.
4. Duidelijk een gedrag tentoonspreiden dat in strijd is met de essentiële verkeersregels en verkeerstekens terzake van:

a. de plaats op de weg, waaronder begrepen spookrijden;
b. het inhalen;
c. het verlenen van voorrang;
d. het naar links of rechts afslaan;
e. het gebruik van lichten en geven van signalen;
f. het rijden op auto(snel)wegen: bijvoorbeeld het rijden op de vluchtstrook of het negeren van het rode kruis boven een rijstrook;
g. het negeren van een rood verkeerslicht;
h. het als bestuurder van een motorrijtuig, niet zijnde een bromfiets, overschrijden van de toegestane maximumsnelheid met 50 km/u of meer op wegen binnen de bebouwde kom;
i. het als bestuurder van een motorrijtuig, niet zijnde een bromfiets, overschrijden van de toegestane maximumsnelheid met 31 km/u of meer op wegen binnen de bebouwde kom bij wegwerkzaamheden.
IV. Herhaaldelijk niet of niet op de juiste wijze naleven van essentiële verkeersregels dan wel verkeerstekens

In de hoedanigheid van beginnende bestuurder, onverminderd het overigens in deze bijlage bepaalde, drie maal een of meer van de navolgende feiten hebben begaan waarvoor hij tijdens of na de in artikel 1, onderdeel f, genoemde termijn van vijf jaar onherroepelijk is veroordeeld, dan wel indien voor deze feiten tijdens of na die termijn ten aanzien van hem een onherroepelijk geworden strafbeschikking is uitgevaardigd:

a. overtreding van artikel 5 van de wet;
b. overtreding van artikel 6 van de wet;
c. overtreding van artikel 19 van het RVV 1990;
d. overtreding van de artikelen 20, 21 en 22 RVV 1990;
e. overtredingen van artikel 62 juncto de borden A1 en A3 van het RVV 1990;
f. overige overtredingen van het RVV 1990 indien daarbij letsel aan personen is ontstaan of schade aan goederen is toegebracht.
B. Geschiktheid

I. Lichamelijke geschiktheid

a. bewusteloosheid of stoornis in het bewustzijn;
b. wegraking / black-out;
c. hevige duizeligheid;
d. evenwichtsstoornis;
e. coördinatiestoornis, ongecontroleerde bewegingen;
f. stoornis in het gebruik van één of meer ledematen;
g. duidelijk verminderd gezichtsvermogen;
h. betrokkene verklaart geneesmiddelen te hebben ingenomen die, al dan niet in combinatie met alcohol, de rijvaardigheid beďnvloeden;
i. lichamelijk gebrek of functieverlies terwijl op het rijbewijs niet is vermeld dat betrokkene slechts:
– een motorrijtuig mag besturen dat aan bijzondere eisen voldoet die zijn gericht op dat gebrek of functieverlies;
– een motorrijtuig mag besturen onder gebruikmaking van kunst- of hulpstukken;
j. uit een medische verklaring blijkt van sterke aanwijzingen voor een verhoogd risico op een situatie als bedoeld onder a tot en met i.
II. Geestelijke geschiktheid

a. verwardheid, geheugenstoornissen, oriëntatiestoornissen;
b. ernstig gestoord inzicht of gedrag;
c. ernstig onaangepast rijgedrag;
d. agressiviteit in het verkeer;
e. paniekaanvallen;
f. abnormale opwindingstoestanden;
g. poging tot zelfdoding met een motorrijtuig.
III. Drogerende stoffen

Alcohol

a. bij betrokkene is een adem- of bloedalcoholgehalte geconstateerd dat gelijk is aan of hoger is dan 570 µg/l, respectievelijk 1,3‰;
b. betrokkene is binnen een periode van vijf jaar meermalen aangehouden op verdenking van overtreding van artikel 8, eerste, tweede of derde lid, van de wet, waarbij bij één van de aanhoudingen een adem- of bloedalcoholgehalte is geconstateerd dat gelijk is aan of hoger is dan 350 µg/l, respectievelijk 0,8‰;
c. betrokkene weigert mee te werken aan een onderzoek als bedoeld in artikel 8, tweede of derde lid, van de wet;
d. betrokkene is binnen een periode van vijf jaar ten minste viermaal aangehouden op verdenking van overtreding van artikel 8, eerste, tweede of derde lid, van de wet;
e. uit een verklaring van een medisch deskundige blijkt dat betrokkene alcoholist is;
f. bij betrokkene is in de hoedanigheid van beginnende bestuurder een adem- of bloedalcoholgehalte geconstateerd dat gelijk is aan of hoger is dan 220 µg/l, respectievelijk 0,5‰;
g. betrokkene is in de hoedanigheid van beginnende bestuurder binnen een periode van vijf jaar meermalen aangehouden op verdenking van overtreding van artikel 8, derde lid, van de wet, waarbij bij één van de aanhoudingen een adem- of bloedalcoholgehalte is geconstateerd dat gelijk is aan of hoger is dan 220 µg/l, respectievelijk 0,5‰;
h. betrokkene is binnen een periode van vijf jaar ten minste tweemaal aangehouden op verdenking van overtreding van artikel 8 van de wet, en hierbij heeft hij ten minste eenmaal geweigerd mee te werken aan een onderzoek als bedoeld in dat artikel.
Andere drogerende stoffen

a. betrokkene is in het bezit van benodigdheden voor het gebruik van drogerende stoffen en uit een door betrokkene aan de politie afgelegde verklaring blijkt dat deze voor eigen gebruik zijn;
b. betrokkene is in het bezit van een gebruikershoeveelheid drogerende stoffen en uit een door betrokkene aan de politie afgelegde verklaring blijkt dat deze voor eigen gebruik is;
c. betrokkene staat bij de politie bekend als gebruiker van drogerende stoffen;
d. d. betrokkene is aangehouden onder invloed van drogerende stoffen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #371 Gepost op: 17 juni 2013, 07:08:11
Bedankt, met name de Bijlage is heel duidelijk en spookrijden wordt in beide citaten speciaal genoemd. Dit zou, indien de politie geen vrijstelling van Artikel 5 heeft, betekenen dat tegen de rijrichting inrijden op voorhand niet (=nooit) toegestaan is. Of geldt de vrijstelling tňch (een beetje, in bepaalde aspecten) ook voor Art. 5? Ik ben nu echt in de war, en ik zal niet de enige zijn.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #372 Gepost op: 17 juni 2013, 08:57:46
Dit is geen artikel 5 Wegenverkeerswet, dit is artikel 5 Regeling maatregelen rijvaardigheid en geschiktheid. Wordt daaraan voldaan, dan kan het rijbewijs onmiddelijk ter plaatse op grond van art 130WVW ingenomen worden. In de bijlage staan feiten en omstandigheden waarbij een onderzoek naar de rijvaardigheid van de bestuurder kan volgen.

De politie heeft een ontheffing voor het volledige Regeling Verkeerstekens en Verkeersregels (RVV). Hiertoe behoort ook de geslotenverklaring als de regel dat je op de snelweg niet tegen het verkeer in mag rijden. De politie heeft geen ontheffing voor de Wegenverkeerswet, waar oa de artikelen 5 (gevaar of hinder), 6 (ongeluk veroorzaken met zwaar lichamelijk letsel danwel dood), 7 (verlaten plaats ongeval), 8 (rijden onder invloed) en ook artikel 130 onder valt.
Artikel 5 is niet limitief opgesomd en dat zal nergens beschreven staan. Er moet alleen sprake zijn van een serieuze gevaarszetting voor het overige verkeer. Artikel 5 is juist in de wereld geholpen omdat de WVW anders nodeloos ingewikkeld zou worden.

Heel simpel gezegd, als je een aanrijding krijgt terwijl je tegen het verkeer in rijdt op de snelweg heb je heel wat uit te leggen (als je het overleefd!).
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #373 Gepost op: 17 juni 2013, 09:32:23
Ah, OK, duidelijk(er), bedankt.  O0

"Gevaar of hinder" (zelfs "serieus/ze" - ) is natuurlijk behoorlijk voor interpretatie vatbaar  :-\ en betekent dat je als agent wel even zal nadenken/slikken/(optioneel: schietgebedje doen) voordat je gaat "spookrijden", en dat zal best wel de bedoeling zijn (en ik denk, maar dat is speculaas, dat menige agent dan liever zal omrijden - correct?).

Een al te strenge koppeling van artikel 5 WVW met de in artikel 5 Regeling maatregelen rijvaardigheid en geschiktheid genoemde verkeersgedragingen is echter in het geval, en uit oogpunt van de rechtszekerheid, van het politiewerk misschien niet wenselijk, zo dit al gebeurt. Was dit eventueel bij het A58-geval zo? Ik meen dat er in het forum al een keer een link heeft gestaan naar de uitspraak, kan hem alleen even niet vinden.  98uiye
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #374 Gepost op: 17 juni 2013, 11:02:10
Voor zover ik weet het het incident geen gevolgen gehad voor de collega's. Er werden door de rechtelijke macht en de 2de kamer vragen gesteld over hoever je moet gaan. Uiteindelijk heeft dit incident en nog een paar andere waarbij collega's zijn verongelukt er toe geleid dat we nu de branche richtlijn hebben. Ja deze is niet geheel sluitend en laat soms dingen open voor verschillende manieren van opvatten.


busfoto.nl

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
Reactie #375 Gepost op: 26 juni 2013, 18:25:03


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #376 Gepost op: 26 juni 2013, 18:53:53
Citaat van: busfoto.nl link=msg=1177852 date=1372263903
Vanaf 6:00, iemand die per se niet gepakt wilde worden:

http://www.rtvutrecht.nl/gemist/uitzending/rtvutrecht/bureau-hengeveld/20130626-1325/

Dwaas!


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #377 Gepost op: 26 juni 2013, 19:14:41
Citaat van: busfoto.nl link=msg=1177852 date=1372263903
Vanaf 6:00, iemand die per se niet gepakt wilde worden:

http://www.rtvutrecht.nl/gemist/uitzending/rtvutrecht/bureau-hengeveld/20130626-1325/

In sommige andere landen komt je dat op minstens poging tot doodslag of iets dergelijks te staan. Hier wordt je rijbewijs afgepakt....