Aanhouding aanvaller Marechaussees en filmende dame - Schiphol 13-06-2013

Auteur Topic: Aanhouding aanvaller Marechaussees en filmende dame - Schiphol 13-06-2013  (gelezen 11742 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Mijn gedachte dus ook. Bovendien mis ik de dubbele eis ivm geweld tegen iemand met een publieke taak / ambtenaar in functie.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Even uit het wetboek

Citaat
Titel XX. Mishandeling

 

Artikel 300

1. Mishandeling wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vierde categorie.

2. Indien het feit zwaar lichamelijk letsel ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.

3. Indien het feit de dood ten gevolge heeft, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vierde categorie.

4. Met mishandeling wordt gelijkgesteld opzettelijke benadeling van de gezondheid.

5. Poging tot dit misdrijf is niet strafbaar.

 

Artikel 301

1. Mishandeling gepleegd met voorbedachten rade wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.

2. Indien het feit zwaar lichamelijk letsel ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vierde categorie.

3. Indien het feit de dood ten gevolge heeft, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste negen jaren of geldboete van de vijfde categorie.

 

Artikel 302

1. Hij die aan een ander opzettelijk zwaar lichamelijk letsel toebrengt, wordt, als schuldig aan zware mishandeling, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie.

2. Indien het feit de dood ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste tien jaren of geldboete van de vijfde categorie.

 

Artikel 303

1. Zware mishandeling gepleegd met voorbedachten rade wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie.

2. Indien het feit de dood ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vijftien jaren of geldboete van de vijfde categorie.

 

Artikel 304

De in de artikelen 300-303 bepaalde gevangenisstraffen kunnen met een derde worden verhoogd:

1°. ten aanzien van de schuldige die het misdrijf begaat tegen zijn moeder, zijn vader tot wie hij in familierechtelijke betrekking staat, zijn echtgenoot, zijn levensgezel, zijn kind, een kind over wie hij het gezag uitoefent of een kind dat hij verzorgt of opvoedt als behorend tot zijn gezin;

2°. indien het misdrijf wordt gepleegd tegen een ambtenaar gedurende of ter zake van de rechtmatige uitoefening van zijn bediening;

3°. indien het misdrijf wordt gepleegd door toediening van voor het leven of de gezondheid schadelijke stoffen.

En dan zeker als de OvJ volgens hem rekening houd met 1, het geweldidge verleden van meneer; 2, het onzinnige en verrassende karakter. Daarbij komt nog een verhoging involge 304 dan zit ik eerder aan 2 jaar te denken. Maar goed blijkbaar zijn er verzachtende omstandigheden want meneer wilde zo graag terug  98uiye Just my 2 ct
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Citaat van: silque link=msg=1180478 date=1372857307
Bovendien mis ik de dubbele eis ivm geweld tegen iemand met een publieke taak / ambtenaar in functie.

Dat heeft mij dus ook verbaast. Daarom ben ik erg benieuwd naar de uitspraak, om te zien wat er exact in de aanklacht en de eis van het OM stond.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Het blijft een eis, die hoeft niet overgenomen te worden... maar ben wel erg benieuwd!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Bosschipper

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
http://www.om.nl/actueel/nieuws-persberichten/@161155/celstraf-doelbewuste/

De OvJ gaf vooraf aan uit te gaan van 6 tot 8 weken. Hield een helder en duidelijk betoog. Natuurlijk hadden we allemaal liever veel meer gehoopt, al was het maar om deze "rare meneer" voorlopig veilig opgeborgen te houden... Meer zat er blijkbaar niet in.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Citaat van: silque link=msg=1180547 date=1372866404
Het blijft een eis, die hoeft niet overgenomen te worden... maar ben wel erg benieuwd!
Het is een veroordeling. Het is namelijk een zaak die door de politierechter is behandeld en die spreekt gelijk zijn vonnis uit.

Edit: oh ik lees je bericht nu anders. Het is inderdaad aan de rechter om er wel of niet in mee te gaan. Het ligt alleen zo lastig om er vanuit de politiek wat aan te veranderen wegens de onafhankelijkheid van de rechtspraak. Den Haag en het OM kunnen een heleboel willen en eisen, de rechters moeten er wel in meegaan...


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Citaat van: Frank. link=msg=1180677 date=1372887307
Het is een veroordeling. Het is namelijk een zaak die door de politierechter is behandeld en die spreekt gelijk zijn vonnis uit.

Edit: oh ik lees je bericht nu anders. Het is inderdaad aan de rechter om er wel of niet in mee te gaan. Het ligt alleen zo lastig om er vanuit de politiek wat aan te veranderen wegens de onafhankelijkheid van de rechtspraak. Den Haag en het OM kunnen een heleboel willen en eisen, de rechters moeten er wel in meegaan...
Daar zeg je trouwens wat, want de politierechter kan maar voor max 1 jaar opleggen. Iets wat in mijn ogen nog weinig is maar goed. Mocht iemand de uitspraak ergens hebben kunnen vinden hoor ik het graag (wil deze namelijk graag lezen), want ik kan alleen nog maar uitspraken van dinsdag vinden die niet gepubliceerd zijn.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Misschien gaat hij zo kort in het gevang om hem daarna snel het land uit te zetten. Scheelt ons veel geld.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Rustig aan hé Frank  :D
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.