TIS 4.4 Trein ongeval gevaarlijke stoffen Heusdensebaan - Oisterwijk 08-01-2011

Auteur Topic: TIS 4.4 Trein ongeval gevaarlijke stoffen Heusdensebaan - Oisterwijk 08-01-2011  (gelezen 4795 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
een aantal maanden geleden werd er ook een foutje gemaakt met een trein ongeluk, was toen een suicide in breda tussen breda en prinsenbeek, werd toen volgens mij 5.5 voor gegeven, heel de regio opgetrommeld betreft brandweer, en wel een ambu, foutjes gebeuren, houd je wel scherp, enne beter teveel allarmeren dan te weinig


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
En wie maakt de fout? NS/Prorail of de meldkamer van de brandweer?


Piet

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
En wie maakt de fout? NS/Prorail of de meldkamer van de brandweer?

vermoedelijk de brandweer(RAC)...want als de verkeersleiding werkelijk 4.4 had doorgegeven had de RAC nog een veel grotere fout gemaakt door te weinig voertuigen te alarmen en niet GRIP opstarten....

@Simon TIS 5.5 ?
TIS 5.1: anonieme bommelding of verdacht gedrag.
TIS 5.2: verdacht voorwerp of bomvinding op de vrije baan.
TIS 5.3: verdacht voorwerp of bomvinding in trein op station, op station of in tunnel.
TIS 5.4: bomexplosie in trein, station of in tunnel.

TIS 5.5 ?


Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Helemaal precies weet ik het niet, ff teruggezocht, ging om de melding van 5 september vorig jaar, TIS 3.4, ook het een en ander opgetrommeld. (haha ook ik maak fouten (niks mis mee :)))


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Als er bewust 4.4 is aangemaakt dan klopt het nog steeds niet, want conform de TIM-alarmeringsmatrix hoort er veel meer materieel bij een 'echte' 4.4. Ik zal eens kijken of ik voorbeelden kan vinden...

Hier maak je een klein foutje hunter:) De tis matrix is iets van PRORAIL. Helaas is de matrix niet helemaal goed opgezet. Zo wordt er eigenlijk geen onderscheid gemaakt tussen een brand op een klein station of bijvoorbeeld Utrecht Centraal. In de matrix is het brand op een station TIS 2.4

Hierdoor zijn er veel regio's die een basis uitruk hanteren op een TIS. Dus de TIS 2.4 kan in regio A een heel ander inzet voorstel hebben als in regio B. Het kan dus zijn dat een daadwerkelijke TIS 4.4 als uitruk voorstel 1XTS + 1XHV + OVD heeft. Een standaard inzet voor een ongeval gevaarlijke stof in de meeste regio's. De matrix zegt niets over de inzet van de brandweer maar alleen iets over wat prorail ervan vindt.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Gewoon afschaffen die TIS; veel te algemeen en te weinig ruimte voor specificatie, maatwerk en reageren op de daadwerkelijke situatie. Vanuit ProRail wordt een TIS doorgegeven en op basis daarvan een standaard alarmering ingezet. ProRail moet meer/duidelijke info kunnen geven en de regionale meldkamer moet goed kunnen uitvragen.

Dit jaar gaan we in Kennemerland het CBP Spoor actualiseren cq omzetten in multidisciplinaire scenariokaarten en wat mij betreft (ben zelf beheerder van het plan) gaan we niet meer reageren op TIS-scenario's.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Dat weet ik ook wel, maar als we in elk topic alle uitzonderingen moeten gaan noemen dan wordt het wel erg langdradig ;) Waar het om gaat, bij een echte 4.4 zou er veel meer gealarmeerd zijn. Hoeveel meer, verschilt weer per regio.