De politie komt, mits er wat tegenover staat.... (discussietopic)

Auteur Topic: De politie komt, mits er wat tegenover staat.... (discussietopic)  (gelezen 5431 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Reactie #10 Gepost op: 8 januari 2011, 16:51:04
Wat mij meer intrigeerd is welke voorwaarden veolia dan wil?
Citaat van: l1
Veolia wil dat politie en gemeentelijke toezichthouders die in uniform met de bus of trein naar hun werk gaan, ook daadwerkelijk moeten kunnen optreden als dat nodig is.

Mooi inititaief, De OV-ondernemer heeft meer gevoel van veiligheid onder zijn klanten, de diender reist gratis. Geen probleem toch? Regel het dan ook gelijk landelijk.

Als 'het openbaar vervoer' geheel staatseigendom was, was er nauwelijks dicussie denk ik.


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #11 Gepost op: 8 januari 2011, 16:53:54
Mooi inititaief, De OV-ondernemer heeft meer gevoel van veiligheid onder zijn klanten, de diender reist gratis. Geen probleem toch? Regel het dan ook gelijk landelijk.

Als 'het openbaar vervoer' geheel staatseigendom was, was er nauwelijks dicussie denk ik.

Dus als ik voortaan de agenten hier 50 euro per keer geef als ze langs m'n bedrijf rijden, dan mag dat gewoon?
Meer veiligheid voor m'n bedrijf, diender blij. Geen probleem, toch? Dat de agenten dan niet ergens anders kunnen zijn, dat is niet mijn probleem.


stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Reactie #12 Gepost op: 8 januari 2011, 17:08:54
Dus als ik voortaan de agenten hier 50 euro per keer geef als ze langs m'n bedrijf rijden, dan mag dat gewoon?
.
De veiligheid van jouw bedrijf is geen breed maatschappelijk belang, tenzij je eigenaar bent van Schiphol of zo.. O, wacht dan mogen agenten straks gratis in uniform vliegen naar Playa de tosti... Ik zie zelf al dat het moeilijk is een grens te leggen.

En voor die agenten die sowieso met het openbaar vervoer naar het werk gaan zie ik het probleem niet.


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #13 Gepost op: 8 januari 2011, 17:16:18
De veiligheid van jouw bedrijf is geen breed maatschappelijk belang, tenzij je eigenaar bent van Schiphol of zo.. O, wacht dan mogen agenten straks gratis in uniform vliegen naar Playa de tosti... Ik zie zelf al dat het moeilijk is een grens te leggen.

En voor die agenten die sowieso met het openbaar vervoer naar het werk gaan zie ik het probleem niet.
Je moet zo'n grens niet eens willen zoeken eigenlijk: het zijn commerciële bedrijven, en cadeautjes aannemen is dan gewoon niet handig. Zeker niet in zo'n geval, waarbij het doel van het cadeau gewoon verteld wordt...


stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Reactie #14 Gepost op: 8 januari 2011, 17:32:03
Dat is ook het vervelende. Iedereen wil een veilig openbaar vervoer. Dit zou een goede oplossing zijn mits het een staatsbedrijf is.


Madmedic

  • AVK-ACH-OvDG (Duitsland)
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
    • Wunsch-Ambulance e.V.
Reactie #15 Gepost op: 8 januari 2011, 17:32:28
Bij ons (landkreis Celle, Duitsland) hebben alle mensen van Politie, Brandweer en Justitie vrij vervoer... ook al komen ze in burger ( met ID-Card) voor dienst- en werkverkeer...  heel gewoon ...

groeten,
Marinus


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #16 Gepost op: 8 januari 2011, 17:33:38
Je moet zo'n grens niet eens willen zoeken eigenlijk: het zijn commerciële bedrijven, en cadeautjes aannemen is dan gewoon niet handig. Zeker niet in zo'n geval, waarbij het doel van het cadeau gewoon verteld wordt...
Maar zoals gezegd is veiligheid in het OV van breed maatschappelijk belang en wordt dat belang op dit moment niet echt behartigd. Vooral in de grote steden vindt er veel te veel geweld plaats tegen bijv. BOA's in het OV. Wanneer er politieagenten (incidenteel) duidelijk aanwezig zijn op plaatsen waar de problemen zich bevinden en het kost niemand iets, is dat toch alleen maar een win-winsituatie?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #17 Gepost op: 8 januari 2011, 17:43:24
Bij ons (landkreis Celle, Duitsland) hebben alle mensen van Politie, Brandweer en Justitie vrij vervoer... ook al komen ze in burger ( met ID-Card) voor dienst- en werkverkeer...  heel gewoon ...

groeten,
Marinus

Dat is heel mooi natuurlijk. Het valt me sowieso op dat mensen in Duitsland anders op het gezag reageren. In Nederland is het zo dat iedereen een mening heeft over het gezag en die staat meestal haaks op hetgeen het gezag wil. Komt de politie bij een melding dan zijn ze te laat, rijdt de politie een keer wat harder naar een melding dan mag dat niet van diezelfde mensen. Dus, zegt u het maar.

En hoe zit het dan met betaling van de agent. Reistijd = diensttijd of eigen tijd. Als het eigen tijd is doet er geen agent mee.

Wat mij betreft: mooi niet doen en als er wat is, dan mag Veolia of wie dan ook, bellen. Misschien via de speciale OV-hotlijn richting politie.


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #18 Gepost op: 8 januari 2011, 17:47:33
Maar zoals gezegd is veiligheid in het OV van breed maatschappelijk belang en wordt dat belang op dit moment niet echt behartigd. Vooral in de grote steden vindt er veel te veel geweld plaats tegen bijv. BOA's in het OV. Wanneer er politieagenten (incidenteel) duidelijk aanwezig zijn op plaatsen waar de problemen zich bevinden en het kost niemand iets, is dat toch alleen maar een win-winsituatie?

Als het onveilig is in het OV, moeten agenten gewoon tijdens diensttijd met het OV meegaan, of iig hun gezicht laten zien.
Zoals het nu staat is het alleen voor woon-werkverkeer, dan krijg je jaloezie tussen de bedrijven. Stel dat ze in Rotterdam allemaal met de RET gaan, en niet met Connexxion (toeval, of sneller/beter). De politie kan zeggen dat agenten veel in het OV aanwezig zijn, maar bij Connexxion is het nog onveilig. Wat dan?


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #19 Gepost op: 8 januari 2011, 19:54:41
Weet je wat wel apart is, brandweerkorpsen die diensten of producten afnemen bij bekenden, maaltijden die besteld worden bij een bekend bedrijf en zodoende met korting worden afgenomen, maar als de politie mee lift op bedrijvenkorting dan is het schandelijk en riekt het naar omkoping ...

De brandweer gaat echt niet harder rijden bij een melding uit een bedrijf van waaruit het misschien een kwantumkorting heeft bedongen, nog blijkt uit dit betoog dat het bedrijf om een extra inspanning van de brandweer vraagt.
In deze casus ligt dat heel anders: Veolia eist dat gratis meerijdende dienders ook optreden indien nodig ( en of dat natuurlijk beroepsethisch een flauwekul opmerking is of niet - een goede diender met of zonder uniform treedt altijd op - maakt in deze discussie niets uit).

M.a.w.: gratis reizen in uniform, maar dan moet er wel iets tegenover staan.

En dat is in mijn ogen fundamenteel fout. Gratis O.V. voor agenten, brandweer, ambtenaren etc? Niks mis mee. Als dat vanuit de werkgever geregeld wordt. Maar zeker geen "voor-wat-hoort-wat-constructie" met de vervoerder.