GRIP 1 VKO Dode na aanrijding met brandweerwagen Andersonweg/Kapellerlaan - Roermond 08-01-2011

Auteur Topic: GRIP 1 VKO Dode na aanrijding met brandweerwagen Andersonweg/Kapellerlaan - Roermond 08-01-2011  (gelezen 10768 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl


MacFrans

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Benieuwd naar de toedracht hiervan.
Het ziet er raar uit zo op de foto. Lijkt wel dat de auto schuin van achteren is aangereden.

Het onderzoek zal het uitwijzen, maar Henri Haenen twitterde al kort na het ongeluk:

Definitief dode in Roermond. Brwwagen met sirene en zwaailicht ramde auto die van links weg op reed, auto ramde fietser en bromfietser

http://twitter.com/henrihaenen


Rem112Almere

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 320
  • www.hv-almere.nl
Hier een kort filmpje op de plaats van het incident

GRIP 1: 17 jarig meisje overleden bij verkeersongeval met brandweerwagen Roermond.

Gebruiker: vercoulen1


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Is er al iets bekend over de toedracht?


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Ja das was ik ook wel benieuwd naar, werd er door een van de voertuigen door rood gereden, wat waren de snelheden, werd het zicht beperkt door zon, vrachtwagens etc.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Ja das was ik ook wel benieuwd naar, werd er door een van de voertuigen door rood gereden, wat waren de snelheden, werd het zicht beperkt door zon, vrachtwagens etc.

Daar zal de verkeersongevallendienst een onderzoek naar gaan instellen. Zoals normaal bij dit soort aanrijdingen zul je niet snel de uitkomst van een dergelijk onderzoek in de media kunnen gaan verwachten.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Ja das was ik ook wel benieuwd naar, werd er door een van de voertuigen door rood gereden, wat waren de snelheden, werd het zicht beperkt door zon, vrachtwagens etc.

Als de brandweerwagen zijn sirene aanhad -en in een in dit topic aangehaald nieuwsbericht wordt een getuige geciteerd dat dat wel zo was- dan doet het natuurlijk niet zoveel ter zake wie er door rood reed of niet, de brandweerwagen heeft altijd voorrang.

Wat wel een bijzonderheid is dat er kennelijk twee brandweerwagens achter elkaar gereden hebben. Was de aanrijding met de voorste of met de achterste van de twee en hoeveel afstand zat er tussen beide? Er is een scenario denkbaar dat de bestuurder van de auto na de eerste brandweerwagen gedacht heeft dat de weg weer vrij was, en door de herrie van de eerste brandweerwagen de tweede niet heeft opgemerkt...

Snelheid is zeker een interessante factor. Als ik zo naar de schade van beide betrokken auto's kijk, heb ik daar wel een mening over. Maar om elke schijn van speculatie tegen te gaan hou ik die mening nog maar even voor me.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Als de brandweerwagen zijn sirene aanhad -en in een in dit topic aangehaald nieuwsbericht wordt een getuige geciteerd dat dat wel zo was- dan doet het natuurlijk niet zoveel ter zake wie er door rood reed of niet, de brandweerwagen heeft altijd voorrang.

Is niet geheel waar wat je hier neerzet. Het feit dat je voorrangsvoertuig bent stelt je niet vrij van de schuldvraag.  Je kunt namelijk voorrang nemen en krijgen. Ook zijn er diverse richtlijnen hoe een rood verkeerslicht moet worden genegeerd(met welke snelheid). Ook kan de aard van de melding mee tellen in het beoordelen van de zaak door de rechter.

Als ik de zaak zo lees zullen zowel de bestuurder van de auto als de bestuurder van de brandweerauto gehoord worden als verdachte te ter rzake artikel 5 en 6 WVW 1994. Zal uit gebreid onderzoek gedaan worden door de politie en de rechter zal dan bepalen wie er eventueel schuld heeft.


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Is niet geheel waar wat je hier neerzet. Het feit dat je voorrangsvoertuig bent stelt je niet vrij van de schuldvraag.  Je kunt namelijk voorrang nemen en krijgen. Ook zijn er diverse richtlijnen hoe een rood verkeerslicht moet worden genegeerd(met welke snelheid). Ook kan de aard van de melding mee tellen in het beoordelen van de zaak door de rechter.

Juist daarom schreef ik dat de snelheid een interessante factor is ! O0


Bert_0341

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 156
Als de brandweerwagen zijn sirene aanhad -en in een in dit topic aangehaald nieuwsbericht wordt een getuige geciteerd dat dat wel zo was- dan doet het natuurlijk niet zoveel ter zake wie er door rood reed of niet, de brandweerwagen heeft altijd voorrang.


Jeroen ook is het niet waar dat een voertuig die zwaailicht en sirene voert altijd voorrang heeft, er wordt al geroepen dat je voorrang kunt nemen en voorang kunt krijgen.

Bij het voeren van optische en geluidsignalen geeft de gebruiker van dat voertuig aan een dringende taak te hebben en graag "vrije" doorgang te verwachten van de overige weggebruikers. De "normale" wegegbruiker is echter niet verplicht voorrang te verlenen.

Ik wens in ieder geval de betrokkene veel sterkte toe.