GRIP 1 VKO Dode na aanrijding met brandweerwagen Andersonweg/Kapellerlaan - Roermond 08-01-2011

Auteur Topic: GRIP 1 VKO Dode na aanrijding met brandweerwagen Andersonweg/Kapellerlaan - Roermond 08-01-2011  (gelezen 10767 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dabo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 37
Wat zeg je nou? Je hoeft geen voorrang te verlenen aan een voorrangsvoertuig? Dat is voor het eerst dat ik dat hoor.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Wat zeg je nou? Je hoeft geen voorrang te verlenen aan een voorrangsvoertuig? Dat is voor het eerst dat ik dat hoor.

Reagerend op voorgaande vraag, los van het incident in Roermond:

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990):

§ 20. Voorrangsvoertuigen
Artikel 50 - Weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan.

Hoofdstuk I. Begripsbepalingen
Artikel 1 - voorrangsvoertuig: motorvoertuig dat de optische en geluidssignalen voert als bedoeld in artikel 29

Artikel 29 lid 1 - Bestuurders van motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer, motorvoertuigen in gebruik bij diensten voor spoedeisende medische hulpverlening, en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en een tweetonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.

Maar je leert wel als (brandweer)chauffeur dat je nooit voorrang mag nemen/eisen. Vandaar dat je kunt uitleggen dat er met optische en geluidssignalen voorrang "gevraagd" wordt.


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Het moeten, zoals aangegeven in de wegenverkeerswet, heeft ook te maken met de uitwijkmogelijkheden. Soms is het nou eenmaal niet mogelijk om uit te wijken (denk aan een weg, waarbij aan beide kanten van jouw rijbaan, een afscheiding staat).

Zelf heb ik het meegemaakt met rijles, dat er een ambulance achter me zat, maar ik geen mogelijkheden had tot uitwijken/ruimte creëren.
Dit betreft echter een weg, welke vaak door de ambulancedienst wordt gebruikt, aangezien deze in de aanrijroute van het ziekenhuis ligt. Misschien zou er dus iets moeten veranderen aan de aanrijroute, danwel de verhogingen langs de kant van de weg.


Pieter1

  • Ambulance hulpverlener dienst 112, Rode Kruis, Reddingsbrigade
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Het meisje dat overleden is bij het ongeval kende ik, ze zit in dezelfde groep bij mij met zwemmen  :'(


Piet

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
zijn de brandweerchauffeur en de autobestuurder  mee genomen door de politie ?


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
zijn de brandweerchauffeur en de autobestuurder  mee genomen door de politie ?

Geen idee, echter is het bij dit soort aanrijdingen vaak wel procedure om de "veroorzakers" aan te houden(in de volksmond arresteren) ter zake artikel 6 wegenverkeerswet. Na verhoor en overleg met een officier van justitie zal er dan bekend worden wat er met de zaak gebeurd. In dit geval zullen ze na verhoor(binnen de 6 uur) weer worden heengezonden.


Rem112Almere

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 320
  • www.hv-almere.nl
Had net weer de beelden op SBS 6 gezien. Kreeg gewoon weer de tranen in me ogen ervan :'(


Gast48368

  • Gast
Het lijkt me voor alle partijen erg triest. Als hulpverlener doe je gewoon je werk zo goed mogelijk. Dit is hetgeen wat je altijd hoopt dat het nooit zal gebeuren.  :-X

En wat jij stelt Mike, is dit ook voor hulpverleners? Ik heb wel eens meerdere uitspraken gelezen. Door alleen die uitspraken al vind ik dat het een groot respect verdient om chauffeur te zijn op welk hulpverleningsvoertuig dan ook.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Ja geld ook voor hulpverleners, zij kunnen net als "gewone"burgers verdachte zijn in artikel 6 wegenverkeerswet:

Tekst van dit artikel:

Het is een ieder die aan het verkeer deelneemt verboden zich zodanig te gedragen dat een aan zijn schuld te wijten verkeersongeval plaatsvindt waardoor een ander wordt gedood of waardoor een ander zwaar lichamelijk letsel wordt toegebracht of zodanig lichamelijk letsel dat daaruit tijdelijke ziekte of verhindering in de uitoefening van de normale bezigheden ontstaat.

Al word er in de praktijk niet in alle gevallen overgegaan tot de strafrechtelijke aanhouding. Maar kan er worden volstaan met een vrijwillige gang naar het politiebureau.  Gaat er om dat de verdachte uitgebreid gehoord word en dat de officier van justitie bepaald wat er gaat gebeuren met hem of haar.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Het aanhouden en vooral het horen als verdachte heeft trouwens ook voordelen voor de betrokkene. Hij heeft bepaalde rechten, zoals het consulteren van een advocaat voor het eerste verhoor, hij hoeft niet mee te werken aan zijn eigen veroordeling. Een getuige moet de waarheid spreken en kan zelfs aangehouden worden voor meineed als hij die waarheid niet spreekt ter rechtzitting.

Ander voordeel is dat de betrokkenen weggehaald worden van de plaats van aanrijding, met alle emoties van dien. Meestal (en dan denk ik in 99% van de gevallen) zal een verdachte bij een aanrijding niet echt ingesloten worden, maar worden opgevangen in bv een aangifte- of slachtofferruimte op een bureau. Hij (of zij) is namelijk ook slachtoffer en geen bewuste dader (behalve die 1% natuurlijk).