Incidenten met kitesurfers / kitesurf-verbod

Auteur Topic: Incidenten met kitesurfers / kitesurf-verbod  (gelezen 44818 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

6301

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 319
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.
Reactie #100 Gepost op: 9 mei 2009, 10:29:09
Ermelo

Een heftige bui met hevige windkracht heeft gistermiddag
het leven gekost van een kitesurfer. Een tweede kitesurfer
raakte ernstig gewond. Zijn toestand is kritiek.

de eerste kitesurfer werd na een grootscheepse zoekactie
in het water nabij Strand Horst onder Ermelo aangetroffen.
Reanimatie mocht niet meer baten. De andere kitesurfer
werd uit het water getild, over een toiletgebouw geblazen
en op het strand gesmakt.

Bron: de Stentor zaterdag 9 mei 2009.
Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #101 Gepost op: 14 oktober 2009, 01:01:13
Meer ongelukken met kitesurfen

13 oktober 2009 - 20:11
http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=102723

WIJK AAN ZEE Reddingsbrigades hebben dit jaar veel vaker moeten uitrukken om kitesurfers te redden.

In heel 2008 moest bijna 500 keer hulp worden geboden. Dit jaar staat de teller al op meer dan 700.Afgelopen weekend nog raakte een 26-jarige vrouw in Wijk aan Zee zwaargewond bij het kitesurfen.

De sport wordt steeds populairder, maar daarmee neemt ook het aantal ongelukken toe. "Je moet echt goed geoefend zijn en geen onnodige risico's nemen", waarschuwt Reddingsbrigade Nederland.

Kitesurfers op het strand van Wijk aan Zee
Samen sterk in de hulpverlening!


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #102 Gepost op: 14 oktober 2009, 11:12:57
Het kiten is natuurlijk een mooie sport, leuk om te doen en leuk om te zien. Zeker als je van die roekelozen hebt die vooral aan het kantje, het liefst tussen de zwemmers, willen laten zien hoe "goed" zij zijn met die kite.

[

Een hoop, misschien zelfs wel de meeste, kiters nemen hun sport gelukkig serieus en gaan er goed mee om. Helaas is er ook een groep die daar lak aan heeft en zich gedragen zoals hierboven beschreven

Daarom zet ik de stelling neer: Kiten op een toeristisch strand waar ook badgasten zwemmen moet verboden worden en niet gedoogd. De reddingsbrigade die zich inzet voor de veiligheid van met name de badgasten moet actief op een verbod aansturen.





  
De meeste gaan verantwoord met deze sport om,echter een klein deel verpest het voor de meerderheid.
Dat zijn inderdaad die genen die het nodig vinden om hun vorm van recreatie boven die van de andere recreanten te plaatsen.
Dit vind ik ook van jetski's ,mensen met een banaan,een waterski achter hun boot.
Ik praat nu alleen over de ervaringen die ik mee gemaakt heb op de OOSTELIJKE RANDMEREN en niet de zuidelijk,noordelijke, westelijke randmeren en de noordzee kust.

Bij ons heb je twee gebieden.1 snelvaar gebied op het Veluwemeer waar iedereen zich kan uitleven met snelle boten jetski's en waterskién
2 Surf strand horst op het wolderwijd tevens gedoog gebied voor kiters.

Ervaringen:sommigen zoeken toch de stranden op waar normale waterrecreatie is met een aantal redenen.Te druk daar,te gevaarlijk voor mezelf,kinderen,ojee ze zijn veel beter dan ik,enz enz.
Dus gaan ze tussen de waterrecreanten en watersporters hun show opvoeren,die grote iritatie's oproepen van de overige recreanten.
Dit heeft in het verleden geleid tot verwondingen,aanvaringen en veel overlast.

Dat de wetgeving hierin heel duidelijk is ben ik  blij om.Maar vaak merk je dat de instantie's die bevoegd  zijn hier tegen op te treden,geen personeel op dat moment inzetbaar hebben,te ver weg zitten.sporadisch worden ze bekeurd,dit is altijd wel een genoegdoening bij de overige recreanten en watersporters.
Als reddingsbrigade ben je niet bevoegd om het te verbieden,je kan alleen maar adviseren en natuurlijk overtuigen dat ze niet tussen de recreanten hun sport kunnen beoefenen.
Ik weet dit kost mankracht,veel tijd, energie en geduld.

Ik ben een voorstander voor een afgezonderd gebied waar deze sport beoefend kan worden.
Is het een gevaarlijke sport?Nee, mits het gezonde verstand gebruikt wordt maar dat geld voor alle vormen van sport.
Wolderwijd 08-05-2009 1 dodelijk en 1 zwaargewonde.
Van getuigen gehoord dat tijdens deze zware buien, die men zag aankomen bijna iedereen van het water is gegaan,maar ook een aantal waar onder ook windsurfers  het water op zijn gegaan.
Er was die dag ook al door het KNMI gewaarschuwd dat deze buien met veel wind zouden voorkomen.
Of deze slachtoffers het gevaar opgezocht hebben of zijn overvallen door het noodweer laat ik totaal in het midden.
Wil hiermee alleen aangeven dat deze sport soms wat meer risico's met zich mee brengt.

grt scrambel
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


donblondie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #103 Gepost op: 15 oktober 2009, 13:09:08
Als elke kitesurfer een handflare mee neemt op het water scheelt dat al een hele hoop denk ik.
er zitten kiters bij die alleen het water op gaan en dan maar hopen dat als ze materiaalpech krijgen ze opgemerkt worden....
handflare lijkt mij een vereiste.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #104 Gepost op: 23 november 2009, 00:03:27
Vandaag was het weer een keer prijs.

Een 23-jarige man uit het Belgische Tervuren werd rond 09.45 uur op het strand nabij de overgang Vuurtorenpad te Burgh-Haamstede door een harde windvlaag gegrepen. Hij belandde op het strand en kwam daar in botsing met een paalhoofd.
 
De traumahelikopter en de ambulancedienst werden opgeroepen om het slachtoffer te helpen, maar hij overleed ter plekke aan zijn verwondingen. Het slachtoffer is met een strandjeep van het strand gehaald en overgebracht naar het mortuarium in Zierikzee.

(Kitesurfen is hier overigens verboden)

10:09   A1 127 VUURTORENPAD BURGH-HAAMSTEDE rit 27478
   1320127 RAV Zeeland Ambulance 19-127 ( Middelburg )
   1320001 RAV Zeeland ( Lichtkrant MKA Middelburg )
   
09:53   A1 AMBU LFL02 HELI Vuurtorenpad Burgh Haamstede bhe bon 88733
   1420059 MKA Rotterdam-Rijnmond ( Trauma Heli Lifeliner 2 )
   
09:51   A1 108 VUURTORENPAD BURGH-HAAMSTEDE rit 27473
   1320108 RAV Zeeland Ambulance 19-108 ( Zierikzee )
   1320001 RAV Zeeland ( Lichtkrant MKA Middelburg )
   
09:51   P 1 4827 VUURTORENPAD BURGH-HAAMSTEDE assistentie ambulance
   1303827 BRW Haamstede ( Strandjeep 4827 )
   1301075 BRW Haamstede ( Bemanning strandjeep )
   1300032 BRW Zeeland ( DA-4895 OvD Schouwen-Duiveland )
   1300001 BRW Zeeland ( Lichtkrant RAC Middelburg )

Kees  8) (sport, goed voor u)


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #105 Gepost op: 25 november 2009, 22:43:32
Jonge kitesurfer maakt doodsmak
maandag 23 november 2009
Auteur: Stef Telen en Pieter Huyberechts

23-jarige Tervurenaar verongelukt in Zeeland — TERVUREN - Louis Hoogmartens (23) uit Tervuren is zondag tijdens het kitesurfen verongelukt op het strand in Zeeland. Hij werd gegrepen door een forse windvlaag en belandde met zijn hoofd tegen een paal op een golfbreker.
Volgens Alwin Don, de woordvoerder van de politie in Zeeland, had Louis Hoogmartens nog niet veel ervaring als kitesurfer. ‘Daarom was hij zondagochtend met twee van zijn vrienden op het strand van Burgh-Haamstede wat aan het oefenen met zijn surfplank en zeil vooraleer hij de zee in zou trekken. Plotseling werd hij door een windvlaag gegrepen en door de wind over het strand gesleurd. De jongeman is met zijn hoofd tegen een paal op een golfbreker beland', zegt Don.
Zijn twee vrienden hebben nog geprobeerd om hem te reanimeren. Een ambulance en zelfs een helikopter kwamen ter plaatse, maar niets mocht baten. ‘Hij bleek te zwaar gewond en is overleden aan zijn verwondingen', zegt de politiewoordvoerder. Het slachtoffer woont in Tervuren en heeft drie zussen.

Kitesurfen staat bekend als een spectaculaire sport. Maar dat betekent niet meteen dat ze uitzonderlijk gevaarlijk is, meent gewezen Belgisch kampioen kitesurfen Steve Verelst uit Heist-op-den-Berg. ‘Ongevallen gebeuren er eigenlijk maar zelden. Maar als er veel wind staat, kan je maar beter ervaring hebben om de omstandigheden juist te kunnen inschatten', meent hij. Verelst stond gisteren ook op zijn surfplank. ‘In Frankrijk, in de buurt van Calais. Aan de Belgische kust stond er gisteren een aflandige wind en die maakt het weinig interessant om te surfen.' Dat Hoogmartens op het strand stond toen hij met zijn kite werd meegesleurd – precies omdat hij dacht dat het er veiliger was – maakt het ongeval des te tragischer. ‘Ik weet niet welke wind er aan de Zeeuwse kust stond, maar bij felle wind kan je beter niet op het strand blijven met je kite. Oefenen op het strand is alleen goed als er weinig wind staat. Als je op zee staat en wordt meegesleept door de wind val je tenminste in het water en dat is altijd zachter dan op het zand.'
http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=J72IM3QN
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #106 Gepost op: 14 oktober 2010, 21:36:59
http://www.hanglos.nl/forum/249198/kiteforum-paniek-op-mirns.html

Citaat
Paniek op Mirns, wat begon als een heerlijke zonnige dag, 11, 12 knopen sideshore windje eindigde in een voor mij wel spannende middag.
rond een uur of 3 kwam een Vader richting mij zoon aangerend, hevig gebarend richting het water, ik stond wat verderop en kon niet horen waar het om ging, maar al gauw bleek zijn 13 jarige dochter ver biuten het kite gebied in de problemen was, Mike was net van plan om het water te verlaten omdat de wind een gemene slag was gedraait en was toegenomen volledig offshore, hetgeen oploeven naar de kant erg moeilijk maakte.

De man vroeg in duits of Mike wilde gaan helpen, van mij mocht hij dit niet, je kan niet een jongen van amper 16 hiermee opzadelen toch.
Ik besloot zelf als vader van 2 kinderen te gaan kijken of ik haar helpen kon, de rest van kitend Mirns had op dat moment nog weinig in de gaten behalve de dagjes mensen die stonden ineens aan blok het water op te tuuren en te wijzen, van de kant kon ik haar donkere kite nog net waarnemen en schatte de afstand en mijn kansen in, ....shit wat is ver weg !, kan ik dan zelf wel terug, wat kom ik tegen...fuck je laat een meisje van dertien toch niet verzuipen !! Inmiddels had ik snel de kite van Mike overgepakt en een flink board van het zand gepakt waar ik goed hoogte mee kon winnen, de wind trok verder aan, dat kon je aan de rimpeltjes op het water zien, even was ze uit mijn beeld vanwege de lage zon, shit dacht ik, nog even en je ziet haar niet meer.

Met 4 flinke slagen windmee kwam ze al snel in beeld, de kite lag op het water en ze was haar board kwijt, ze keek me met grote paniek ogen aan
en begon te huilen toe ik vlak bij haar was, ik weet niet wat ik moet doen, help me alstublieft, riep ze in duits. Ik liet mij achter haar in het water zakken en pakte haar gordel vast, de kite trok haar hevig door het water, fuck hier waait het nog harder zo ver offshore, ik de verte zag ik nog een glimp van een zeiljacht en het schoot door me hoofd dat er gelukkig nog ander leven was op het water. Dit is best een eng gevoel zo ver weg van het veilige strand.

Ik vroeg haar de safety los te trekken, huilende zei ze dat het haar niet lukte omdat de kite zo hard trok en er teveel spanning op de lijn stond, shit wat nu, ik liet mij afglijden richting de haar kite en schopte mijn board uit om niet in de lijnen verstrikt te raken, beet dacht ik bij het aanklampen van haar leading edge, als ik hem nu plat kan draaien is de kracht eruit, ik kijk omhoog en schrik, de lijnen van haar eind strut draaien in de lijnen van mijn eigen kite die geduldig als een rots in branding op twaalf uur staat, ik schrik me dood en de adrenaline schiet door mijn lijf, nu maak ik het alleen maar erger, ik moet hieruit, ik moet hieruit, fuck fuck, ik duw zo hard ik kan haar kite van mij af, die alleen maar weer terug komt, blijf rustig blijf rustig denk ik, geen paniek....gelukkig schieten de lijnen los en kan ik weg super mannen van haar kite, de paniek in haar ogen staan gegrift op mijn netvlies, wat nu...eerst terug naar mijn board, die al een flink stuk achter mij ligt, gelukkig heb ik veel geoefend op het supermannen en kom al hoesten en proestend bij mijn board aan, fuck dit is niet leuk meer, zelf word ik ook wat bangig, geen fouten maken vooral geen fouten maken dacht ik. De kant leek wel onzichtbaar en ik zag dat alles gewoon doorging, niemand zag wat en niemand deed wat, er leek niets aan de hand, het ging gewoon allemaal door.....dit kan niet, waarom komt er dan niemand helpen of kijken ?

Ik kite opnieuw naar haar toe, omdat ik haar kite even had vastgehouden was het haar wel geluk haar safety te trekken en was ze als een wonder via haar lijnen naar de kitegezwomen en hing ze aan de leading edge, wat een geluk dacht ik dat is haar redding, voor even, ik probeerde haar in mijn gebrekkig duits uit leggen wat ik ging doen. Ik kon niets met haar en haar vlieger, als ik haar op sleeptouw zou nemen, zink ik zelf en drijven we alleen nog verder af, hou je kite stevig vast ik ga hulp halen, en probeer haar wat gerust te stellen, 112 bellen roep ik na, goed vast houden en blijf rustig, haar ogen spraken boekdelen, ik kite weg, en voelde me raar, doe ik dit goed ?, ik moest lange slagen maken en zelf diep in het natuur gebied door kiten om zo snel mogelijk hoogte te winnen naar de kant, heel langzaam lukte het en kwam ik terug in een wereld die ik even niet wilde kennen, waarom ben ik alleen, ziet niemand dit gebeuren, waarom vaart iedereen door, dit voelt enorm kut. Ik race naar de kant Mike pakt snel mijn kite aan en en vraagt wat er aan de hand is, ik ren langs hem heen en roep vooruit naar iemand die op de dijk zit te zonnen en nog niest in de gaten heeft, heb je een MOBIEL ! Mag ik 112 bellen. Jongeman nog bedankt als je dit leest.


112, wauw dit gaat snel, politie, ambulance of brandweer, meld een vrouwlijke stem, uhhh, geen van alle, de KNRM roep ik ...een moment ik verbind u door met de kustwacht...kustwacht dacht ik, wat de f...Ik krijg een man aan de lijn en leg hem uit wat er aan de hand is, hij noteerd van . alles en hangt op, er staan steeds meer mensen over het water te tuuren, nu maar wachten, ik duim voor haar en hoe hard ik ook kijk ik zie haar gewoon niet meer ! Ik stuiter van de adrenaline en moet mijn verhaal kwijt, even later zie ik 2 speedboaten over het water aanracen vanuit Lemmer, oh gelukkig er komt iemand aan, wauw wat een land nederland, wat is dit goed geregeld, KNRM bedankt !!! Ik word direct lid.

Uiteindelijk komt het gelukkig allemaal weer goed, maar realiseer ik mij hoe snel het leven een wendig kan nemen waar je niet op gerekend had.

MIJN ADVIES :

GA NIET KITEN MET AFLANDIGE WIND
ga je wel, weet wat de risico's zijn en weet wat je kunt.
Ken je kitezone en ga niet tot het randje.
Ga nooit alleen en hou elkaar in de gaten.

en het laaste, laat een ander niet verzuipen en bied hulp ook al zijn ze onverstandig of duits of....

Ik hoop dat iemand mij ook komt helpen als ik eens in de problemen kom.

Kite save


Drew


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #107 Gepost op: 14 oktober 2010, 22:09:20
binnen de reddingswereld wordt er dan ook over " kwijtsurfers "gesproken  0098


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #108 Gepost op: 14 oktober 2010, 22:43:49
wel een mooi verhaal, zo hoor je ook is hoe het aan de andere kant beleefd wordt...


Frank Tamis

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #109 Gepost op: 14 oktober 2010, 23:12:14
Toch had ie fuckerdefuckfuck meteen 112 moeten bellen.