Incidenten met kitesurfers / kitesurf-verbod

Auteur Topic: Incidenten met kitesurfers / kitesurf-verbod  (gelezen 44821 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #120 Gepost op: 23 augustus 2012, 20:32:42
Rob, heb je hier meer info/linkjes over? ::)


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #121 Gepost op: 23 augustus 2012, 21:35:32
Rob, heb je hier meer info/linkjes over? ::)
@Doruz

Dit is de link naar de informatie van Reddingsbrigade Nederland voor de bijeenkomst in september: http://www.reddingsbrigade.nl/nieuwsbericht/1408

Verder de links van de bijeenkomsten die in mei geweest zijn:

http://www.reddingsbrigade.nl/nieuwsbericht/1364

http://www.reddingsbrigade.nl/nieuwsbericht/1380

Alles op de website van RN

Groet Rob


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #122 Gepost op: 23 augustus 2012, 21:50:53
Ok,

maar wat is nu de conclusie van die workshops?
Wat is nu de handigste manier volgens deze bijeenkomst?


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #123 Gepost op: 23 augustus 2012, 22:02:08
Ok,

maar wat is nu de conclusie van die workshops?
Wat is nu de handigste manier volgens deze bijeenkomst?
Ik heb niet deelgenomen. Je zult iemand moet vinden die er wel geweest is......


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #124 Gepost op: 23 augustus 2012, 22:12:54
woehahahah op dat hele postzegeltje kun je lopen! Diepste punt 1,5 meter... Dat hadden ze wel wat breder kunnen uitmeten.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #125 Gepost op: 24 augustus 2012, 09:11:36
Nu heb je voor kite surfen niet veel diepte nodig, maar met een beetje wind lijkt me dit een erg klein gebied. En dan alleen in de winterperiode. Zal veel gebruikt gaan worden denk ik. Zelf (als ik zou kunnen kite surfen) zou ik het hele meer gewoon over gaan, dat geeft in die periode weinig overlast.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #126 Gepost op: 24 augustus 2012, 10:29:19
Nu heb je voor kite surfen niet veel diepte nodig, maar met een beetje wind lijkt me dit een erg klein gebied. En dan alleen in de winterperiode. Zal veel gebruikt gaan worden denk ik. Zelf (als ik zou kunnen kite surfen) zou ik het hele meer gewoon over gaan, dat geeft in die periode weinig overlast.

9910001

Ja, en dan is er kans dat je een keer opgehaald moet worden, omdat er iets stuk gaat ofzo. Maar zolang je op het postzegeltje blijft kun je naar huis lopen.  Golven zijn er nauwelijks achter de pieren en jumpen op 30 cm water is levensgevaarlijk. Ik denk dat je gelijk hebt, ze gaan straks het hele meer over. Ik was in Griekenland op een jetski. Moest ik tussen twee gele tonnetjes blijven. Voor dat je het weet ben je uit je gebied. En dan is een jetski nog goed bestuurbaar en kan ie alle kanten op.

Als je even ligt te klooien waai je uit je gebied. Dan mag je niet meer terug kiten en dat doe je natuurlijk ook niet als je braaf bent. En dan komt de reddingsbrigade-KNRM je ophalen en je weer in het gebied loslaten natuurlijk, Ze krijgen het hartstikke druk!

En wat te denken van het zinnetje "buiten de vaargeul":  Ze gaan er al helemaal van uit dat je gelijk hebt en dat ze toch buiten het gebied gaan. Maar kom dan niet in de vaargeul.   ;D  ;D


J. Klein

  • KNRM, social media, crisis communicatie
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
    • KNRM
Reactie #127 Gepost op: 28 augustus 2012, 11:54:15
Ok,

maar wat is nu de conclusie van die workshops?
Wat is nu de handigste manier volgens deze bijeenkomst?

Ik weet dat vanuit de Nederlandse Kitesurf Vereniging er word aangeraden eerst de kite en lijnen uit het water te halen als het met kiter verder goed gaat. Dit is vooral omdat de lijnen en de kite zonder al teveel moeite de meeste schroeven en jets kan stoppen maar natuurlijk ook zodat de kite er niet vandoor kan gaan en dan een gevaar voor anderen word. Als het met de kiter niet goed gaat word deze uiteraard als eerste uit het water gehaald net zoals elke andere drenkeling.

De kans is aanwezig dat er bij de volgende clinic voor de reddingsbrigade ook een of twee mensen van de KNRM bij aanwezig zijn. Er is ook contact tussen het NKV en de KNRM.


J. Klein

  • KNRM, social media, crisis communicatie
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
    • KNRM
Reactie #128 Gepost op: 28 augustus 2012, 12:07:16
Ja, en dan is er kans dat je een keer opgehaald moet worden, omdat er iets stuk gaat ofzo. Maar zolang je op het postzegeltje blijft kun je naar huis lopen.  Golven zijn er nauwelijks achter de pieren en jumpen op 30 cm water is levensgevaarlijk. Ik denk dat je gelijk hebt, ze gaan straks het hele meer over. Ik was in Griekenland op een jetski. Moest ik tussen twee gele tonnetjes blijven. Voor dat je het weet ben je uit je gebied. En dan is een jetski nog goed bestuurbaar en kan ie alle kanten op.

Als je even ligt te klooien waai je uit je gebied. Dan mag je niet meer terug kiten en dat doe je natuurlijk ook niet als je braaf bent. En dan komt de reddingsbrigade-KNRM je ophalen en je weer in het gebied loslaten natuurlijk, Ze krijgen het hartstikke druk!

En wat te denken van het zinnetje "buiten de vaargeul":  Ze gaan er al helemaal van uit dat je gelijk hebt en dat ze toch buiten het gebied gaan. Maar kom dan niet in de vaargeul.   ;D  ;D

Zoals je ook al melde is het ongeveer tot 1.50 diep. Dat is precies genoeg om heel lelijk ten val te kunnen komen. De pier waardoor het zo mooi vlak is zijn ook meteen een groot risico. Voorbeelden genoeg van vergelijkbare spots waar het heel erg fout is gegaan. Mocht je ze willen weten dan hoor ik het wel. Verder geloof ik wel dat de meeste kiters binnen het gebied zullen blijven want de regelgeving op spots word al steeds strenger waardoor er minder en minder ruimte overblijft. De NKV is daar druk mee bezig en de meeste kiters houden zich in Nederland over het algemeen aan de regeltjes ondanks het imago van kitesurfen >:D.

Misschien ook handig voor de overige hulpdiensten om daar wat mee te doen.  ;)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #129 Gepost op: 28 augustus 2012, 12:28:16
Misschien ook handig voor de overige hulpdiensten om daar wat mee te doen.  ;)

Om wat waar mee te doen? ::)