Ik zou me meer kunnen vinden in een kapstok artikel die de mogelijkheid biedt tot het nemen van maatregelen indien watersporters zich opzettelijk en bewust gevaarlijk gedragen of hinder veroorzaken. Alleen dan kom je bij het punt dat een doorsnee agent of boa hiervan geen kaas gegeten heeft en dingen er al snel "gevaarlijk" uitzien. Die grens kan je niet zomaar ergens leggen...
In veel gemeentes bestaat al de juridische mogelijkheid om personen bestraffen die "aanwijzingen of bevelen" van het reddingswezen of andere officele instanties weigeren op te volgen. Dit is echter vaak niet bekend bij de handhavende instanties of "dat is iets voor de waterpolitie". (Nee, dat is het niet
)
Echter is een klap van een surfplank genoeg om je van de kaart te krijgen, waarna er dan tientallen mensen van RB's/KNRM stations naar jou gaan zoeken met gevaar voor eigen leven. Daar denken die surfers vaak even niet over na.
Om nog maar niet te denken aan materiaalpech in dergelijke weersomstandigheden bij diverse vormen in de surfsport. Ik heb mensen, die een stuk meer gewend zijn dan een gemiddelde surfer, uit zee gehaald in doodsangsten. Om nog maar niet te praten over wat het de gemeenschap soms kost om een windsurfer met een gebroken mastvoet uit zee te halen in dergelijke omstandigheden.