Incidenten met kitesurfers / kitesurf-verbod

Auteur Topic: Incidenten met kitesurfers / kitesurf-verbod  (gelezen 45216 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

De reddende engel

• Forum gebruiker
Reactie #140 Gepost op: 5 november 2013, 19:45:56
Volgens mij is dit duidelijk een geval van lokaal bekijken. Bijvoorbeeld in IJmuiden en Wijk aan zee is het veel gevaarlijker, dan bijvoorbeeld in Egmond, waar alleen zand is te vinden.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #141 Gepost op: 5 november 2013, 20:46:13
Een boete voor bewust en voorspelbaar onverantwoordelijk gedrag in het algemeen zou een goede zaak kunnen zijn ware het niet dat het nmm moeilijk objectief zal zijn te beoordelen wat al dan niet onverantwoord is.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #142 Gepost op: 5 november 2013, 20:55:15
Wie moet bij de zuiderburen dan dit soort bonnen gaan schrijven?...Hoe ga je iemand achterhalen?

Doruz

• Senior gebruiker
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #143 Gepost op: 6 november 2013, 10:42:29
De NL kiters vinden het maar onzin:

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=46893.0

:-\

Shifty

• Functioneel
  • Forum gebruiker
Reactie #144 Gepost op: 6 november 2013, 11:07:37
Dikke onzin dit!
Je gaat mensen toch geen boete uitschrijven als ze aan het sporten zijn. Best krom. Onverantwoord surf gedrag heeft vooral te maken met het kennen van de regels, normen en waarden. Zoals een Norm is: surf nooit alleen! Ga altijd met zijn tweeën zodat je elkaar in de gaten kan houden. Ik doe zelf golfsurfen en als de strand politie naar mij toe komt om mij een boete te geven dan neem ik ze niet meer serieus.

Het is jammer dat er nog steeds kitesurfers zijn die niet de gevaren kunnen inschatten omdat ze het kitesurfen op eigen houtje zonder leraar hebben geleerd. Ik heb mij door professionals in de kitesurfwereld laten vertellen dat veel kitesurfers van nu de sport hebben geleerd van vrienden of uit hun zelf. Kiten is in vergelijking met golfsurfen mogelijk om veder de zee op te gaan.

Shifty

• Functioneel
  • Forum gebruiker
Reactie #145 Gepost op: 6 november 2013, 11:36:49
toevoegen: als dit in Nederland ook komt  lijkt mij dit pas vanaf 9a10 Bft want 7 Bft is echt weinig wind. Dat zuchtje heeft de zee nodig om de fetch in beweging te brengen en iets leukere golven te laten ontstaan. Dit lijkt mij ook alleen van toepassing op catamaran, windsurf, kitesurf en ander zeil of vlieger fanaten, want met een sport als golfsurfen heeft het geen zin om achter de laatste zandbanken rij te komen, hier zal je weinig golfsurfers vinden. Die vind je alleen maar in de branding. Want die meneer op het filmpje was ook best vaag over waar het precies voor geldt. (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/terzake/EP_131104_TZ?video=1.1771094)

In Nederland kunnen trouwens toch geen hoge golven komen want Groot Brittannië ligt voor de deur.

Ik vind het wel belangrijk dat mensen de mogelijkheid moeten hebben te kunnen groeien in hun sport. Sport op zee maakt eveneens ervaren lifeguards.

De reddende engel

• Forum gebruiker
Reactie #146 Gepost op: 6 november 2013, 13:01:08
Citaat van: Shifty link=msg=1217539 date=1383734209
In Nederland kunnen trouwens toch geen hoge golven komen want Groot Brittannië ligt voor de deur.

Hier ben ik het niet mee eens. Met een noordwestelijke storm hebben we niets aan Engeland. In noord-holland en de waddeneilanden kan het enorm spoken. Bij windkracht 7 kan je inderdaad weinig golven hebben. Ik weet niet waar jij actief bent, maar als je een paar dagen noordwest hebt, kan alleen de deining al zorgen voor golven van een paar meter. Om over de versterking van de wind nog maar te zwijgen.

Wat je zelf aankaart: Als jij surft en de politie komt er wat van zeggen (of bekeuren) dat je gevaarlijk bezig bent bij golven van 4 meter of hoger (ik noem maar wat), neem je ze niet serieus. Dat is ook de instelling van veel surfers. Deze leven vaak in hun eigen wereld, en voelen zich god omdat ze goed kan surfen. Echter is een klap van een surfplank genoeg om je van de kaart te krijgen, waarna er dan tientallen mensen van RB's/KNRM stations naar jou gaan zoeken met gevaar voor eigen leven. Daar denken die surfers vaak even niet over na.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #147 Gepost op: 6 november 2013, 13:35:10
Citaat van: Shifty link=msg=1217534 date=1383732457
Dikke onzin dit!
Je gaat mensen toch geen boete uitschrijven als ze aan het sporten zijn. Best krom.

Er zijn zat sporten die stilgelegd worden in verband met weersomstandigheden. Denk bijvoorbeeld maar aan de voetbalwedstrijd waar het boven het veld begint te onweren. Gelukkig zijn er daar regels en is er een scheidsrechter die aangeeft dat het verder spelen te riskant is.

Ik neem aan dat er bij officiële watersportwedstrijden ook regels zijn wanneer een wedstrijd gestaakt wordt bij riskant weer. (even googlen levert mij in ieder geval voldoende hits op) Ik vind het lastig uit te leggen dat we mensen die voor hun hobby dan wel met extreem weer willen gaan sporten dan maar een vrijgeleide moeten krijgen. Natuurlijk is er een eigen risico en eigen keus, maar het is al vaker gebleken dat sommige "sporters" deze risico's kennelijk niet goed kunnen inschatten met als gevolg dat de hulpdiensten ook hun leven moeten wagen om deze "mafkezen" uit het water te redden.

Of je daar een boete op moet zetten? Geen idee.... Misschien is het efficiënter om aan te geven dat ze boven windkracht X niet meer gered gaan worden en dat ze op zichzelf aangewezen zijn.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #148 Gepost op: 6 november 2013, 13:42:32
Ik zou me meer kunnen vinden in een kapstok artikel die de mogelijkheid biedt tot het nemen van maatregelen indien watersporters zich opzettelijk en bewust gevaarlijk gedragen of hinder veroorzaken. Alleen dan kom je bij het punt dat een doorsnee agent of boa hiervan geen kaas gegeten heeft en dingen er al snel "gevaarlijk" uitzien. Die grens kan je niet zomaar ergens leggen...

In veel gemeentes bestaat al de juridische mogelijkheid om personen bestraffen die "aanwijzingen of bevelen" van het reddingswezen of andere officele instanties weigeren op te volgen. Dit is echter vaak niet bekend bij de handhavende instanties of "dat is iets voor de waterpolitie". (Nee, dat is het niet ;))

Citaat van: De reddende engel link=msg=1217564 date=1383739268
Echter is een klap van een surfplank genoeg om je van de kaart te krijgen, waarna er dan tientallen mensen van RB's/KNRM stations naar jou gaan zoeken met gevaar voor eigen leven. Daar denken die surfers vaak even niet over na.

Om nog maar niet te denken aan materiaalpech in dergelijke weersomstandigheden bij diverse vormen in de surfsport. Ik heb mensen, die een stuk meer gewend zijn dan een gemiddelde surfer, uit zee gehaald in doodsangsten. Om nog maar niet te praten over wat het de gemeenschap soms kost om een windsurfer met een gebroken mastvoet uit zee te halen in dergelijke omstandigheden.

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #149 Gepost op: 6 november 2013, 13:53:25
Citaat van: Red link=msg=1217571 date=1383741310
Of je daar een boete op moet zetten? Geen idee.... Misschien is het efficiënter om aan te geven dat ze boven windkracht X niet meer gered gaan worden en dat ze op zichzelf aangewezen zijn.

Hoewel ik in zekere zin het hiermee eens ben denk ik dat dit nooit zal gebeuren.

Ik moet ook met Shifty meegaan in die zin van hoe oefen ik dan de sport buiten de wedstrijden om? ???
Zeker als je de omstandigheden nodig hebt die Shifty beschrijft.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.