Incidenten met kitesurfers / kitesurf-verbod

Auteur Topic: Incidenten met kitesurfers / kitesurf-verbod  (gelezen 45225 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #160 Gepost op: 6 november 2013, 19:58:33
Citaat van: Red link=msg=1217732 date=1383762691
Het was maar een idee.  ;)

Ik begrijp hieruit dat de KNRM niets geeft om hun eigen veiligheid? Het motto: "eigen veiligheid eerst" is hopelijk toch ook van toepassing bij de KNRM.

Reactie 18 : Uitgesloten. De KNRM vaart uit onder alle omstandigheden voor iedereen.
Daar moet nmm aan worden toegevoegd met daartoe geschikte KNRM vaartuigen.

Als ergens een calamiteit is waar het dichtstbijzijnde KNRM vaartuig niet geschikt voor is wordt een ander wel geschikt KNRM vaartuig van iets verder uit de buurt gealarmeerd.

Onverantwoorde risico's met daartoe minder geschikte vaartuigen worden dan ook niet genomen, maar de KNRM vaart dus wel uit.
Overigens is het uiteindelijk aan de schipper van het betreffende vaartuig wat wel of niet wordt ondernomen.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #161 Gepost op: 6 november 2013, 21:10:23
Daar heb je gelijk in: bij windkracht 11 zal de Kustwacht geen open reddingboot de Noordzee opsturen.


guest11765

  • Gast
Reactie #162 Gepost op: 8 november 2013, 08:50:39
Wat een onzin allemaal.

Van de week met die storm zijn meerdere stations moedwillig naar buiten gegaan, "om te oefenen".
Zelfs in de avond in het donker zijn ze nog weg geweest op een Valentijn type, terwijl de swell nog moest pieken van de storm.

Dus of:
A) het is allemaal niet zo boeiend op zo'n reddingsboot, en ze zijn veiliger dan door buitenstaanders gedacht word.
b) Ze kennen de regel eigen veiligheid eerst niet.

Ja je moet oefenen. En ja je moet ook op en met zulke golven kunnen varen. Wel vind ik het een beetje een verkeerd beeld afgeven. De brandweer vraagt mensen om niet eens meer naar buiten toe te gaan, en de reddingsboot gaat gezellig een rondje varen, moedwillig het risico opzoeken. Maar blijkbaar is het allemaal makkelijk mogelijk met de mooie apparatuur van de KNRM en is het dus niet zo spannend allemaal.

Vorig jaar moest ik een week de Rescue Runner van de zweden testen hier in NL tijdens de Ronde Om Texel. Nou ik kreeg genoeg om te testen. De wind stak op en piekte rond kracht 9. De organisatie liet hun eigen boten niet meer varen, maar vroeg diverse kiters om demo's te geven. Er werd aan ons gevraagd om met de RR te beveiligen. Nou ik kan je vertellen er zaten golven tussen van meer dan 3 meter, maar het ging prima. Laat mij met dat weer maar lekker op een mega wendbare en zeer snel varende scooter zitten.  Daarom lijkt alles vanaf de kant mega eng, maar er op valt alles heel erg mee. (hoewel ik me wel afvraag of het zoals van de week nog wel verantwoordelijk had geweest met die storm.


guest11765

  • Gast
Reactie #163 Gepost op: 8 november 2013, 08:56:46
Terug op het onderwerp.

Het zou mogelijk moeten zijn, net als bij bergingen, om onverantwoordelijke watersporters een deel van de berging te laten betalen.

Wil jij surfen, kitesurfen, windsurfen? En zoek jij expres het maximale risico op? Dan moet je bereid zijn om de kosten te willen dragen van de som van jou "gear" die samen met jou gered word.

Volgens mij is het toch zo in het zeerecht dat een berger een bedrag voor de berging in rekening mag brengen wat zoveel % is van het object wat hij geholpen heeft?
Nou zoiets kan je ook instellen bij dat soort incidenten met allen die iets afleiden van het woord Surfen.

Kijk ik neem soms een risico. Ik calculeer ook in "als het nu fout gaat, wat kost het me". uiteraard hoop je dan niet dat er opgeschaald moet worden etc, maar ik weet wel wat mijn eigen kosten dan zijn.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #164 Gepost op: 8 november 2013, 10:25:57
 
Citaat van: Kapitein Haeck link=msg=1218240 date=1383897039
Wat een onzin allemaal.
Van de week met die storm zijn meerdere stations moedwillig naar buiten gegaan, "om te oefenen".
Ja je moet oefenen. En ja je moet ook op en met zulke golven kunnen varen. Wel vind ik het een beetje een verkeerd beeld afgeven. De brandweer vraagt mensen om niet eens meer naar buiten toe te gaan, en de reddingsboot gaat gezellig een rondje varen, moedwillig het risico opzoeken
.  

Gelukkig bepaald de brandweer niet of het gevaarlijk is om te varen voor een reddingboot.
Goede zaak dat de reddingboten geoefend hebben; ze zullen er toch moeten staan als het voor het echie is en dan willen ze wel weten of alles onder die omstandigheden ook nog steeds werkt evenals het functioneren van de bemanning met zo'n zeetje.
http://m.youtube.com/watch?v=BE5ByDv4T1w&feature=related


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #165 Gepost op: 8 november 2013, 11:31:36
Citaat van: Doruz link=msg=1218252 date=1383902757

Gelukkig bepaald de brandweer niet of het gevaarlijk is om te varen voor een reddingboot.
Goede zaak dat de reddingboten geoefend hebben; ze zullen er toch moeten staan als het voor het echie is en dan willen ze wel weten of alles onder die omstandigheden ook nog steeds werkt evenals het functioneren van de bemanning met zo'n zeetje.
http://m.youtube.com/watch?v=BE5ByDv4T1w&feature=related

Geheel mee eens... Train as you fight, fight as you train...

Dat houdt ook in lekker een stukje gaan zwemmen als je een zwemverbod hebt ingesteld voor het algemene publiek ::)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #166 Gepost op: 8 november 2013, 14:55:08
In het bewuste artikel wordt vermeld : Nochtans mag er boven de 7 beaufort niet gesurft worden.
Als dat werkelijk verboden is dan moet daar dan in feite ook tegen worden opgetreden.

Ik begrijp niet goed wat het oefenen met KNRM vaartuigen etc. daarmee te maken heeft. Er zijn toch geen verboden voor KNRM vaartuigen om boven een bepaalde windkracht,zeegangsconditie zee op te gaan voor daadwerkelijke reddingen of oefeningen.
Daarbij komt dat de directie van de KNRM tegen oefeningen onder (zeer) slechte weersomstandigheden kennelijk geen bezwaar heeft en de betreffende bemanningen het naar eigen inzicht en uit vrije wil doen.
Bovendien je kunt beter tijdens een (korte) oefening tot de conclusie komen dat iets voor verbetering vatbaar is en even naar de steiger teug keren voor het doorvoeren mogelijke aanpassingen dan tijdens een daadwerkelijke (langdurige) reddingsactie waarbij je voorlopig niet terug kan.


Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #167 Gepost op: 11 november 2013, 13:33:38
Zulke mensen zouden zich niet met strandzaken moeten bemoeien.

Als ik zeg; ''je mag surfen. Mag je surfen', als ik zeg; 'Je gaat in aangewezen watersportgebied surfen en niet in zwemmers gebied.' dan doet men dat.
Als ik de situatie onveilig acht in een bepaald gebied of met bepaalde windsnelheid. Bepaal ik 'of andere lifeguard in functie' of dat gaat gebeuren ja of nee. dan is er geen; ja maar. Dan is het zoals het is. En is zoals ik het zeg.

Het is zoals het is. Onder mijn verantwoordelijkhedi en toezicht zeg IK hoe het gaat gebeuren en geen gemeente ambtenaar, want ik heb verstand van wat er speelt en ben door mijn werkgever aangewezen veiligheid te waarborgen en niet een gemeente ambtenaar. Dit voor ieder zijn eigen veiligheid. O0


guest11765

  • Gast
Reactie #168 Gepost op: 11 november 2013, 13:40:46
Citaat van: Shifty link=msg=1219206 date=1384173218
Zulke mensen zouden zich niet met strandzaken moeten bemoeien.

Als ik zeg; ''je mag surfen. Mag je surfen', als ik zeg; 'Je gaat in aangewezen watersportgebied surfen en niet in zwemmers gebied.' dan doet men dat.
Als ik de situatie onveilig acht in een bepaald gebied of met bepaalde windsnelheid. Bepaal ik 'of andere lifeguard in functie' of dat gaat gebeuren ja of nee. dan is er geen; ja maar. Dan is het zoals het is. En is zoals ik het zeg.

Het is zoals het is. Onder mijn verantwoordelijkhedi en toezicht zeg IK hoe het gaat gebeuren en geen gemeente ambtenaar, want ik heb verstand van wat er speelt en ben door mijn werkgever aangewezen veiligheid te waarborgen en niet een gemeente ambtenaar. Dit voor ieder zijn eigen veiligheid. O0

hahahahaha, als jij zegt dat gebeurd niet, en ik doe het toch en dan? ga je met je rescue tube slaan? Wat ga je nou doen als lifeguard man? De politie bellen? En dan? bewijs eerst maar dat er een strafbaar feit is gepleegd.....


guest11765

  • Gast
Reactie #169 Gepost op: 11 november 2013, 13:43:25
Citaat van: Doruz link=msg=1218252 date=1383902757

Gelukkig bepaald de brandweer niet of het gevaarlijk is om te varen voor een reddingboot.
Goede zaak dat de reddingboten geoefend hebben; ze zullen er toch moeten staan als het voor het echie is en dan willen ze wel weten of alles onder die omstandigheden ook nog steeds werkt evenals het functioneren van de bemanning met zo'n zeetje.
http://m.youtube.com/watch?v=BE5ByDv4T1w&feature=related

Dat ben ik volledig met je eens, alleen dan gaat de vlieger dus niet op om kracht 11 en meer geen open boten meer naar buiten te sturen. Want als die niet gaan hoef je niet te trainen bij zulk weer.... toch?