Wat een onzin allemaal.
Van de week met die storm zijn meerdere stations moedwillig naar buiten gegaan, "om te oefenen".
Zelfs in de avond in het donker zijn ze nog weg geweest op een Valentijn type, terwijl de swell nog moest pieken van de storm.
Dus of:
A) het is allemaal niet zo boeiend op zo'n reddingsboot, en ze zijn veiliger dan door buitenstaanders gedacht word.
b) Ze kennen de regel eigen veiligheid eerst niet.
Ja je moet oefenen. En ja je moet ook op en met zulke golven kunnen varen. Wel vind ik het een beetje een verkeerd beeld afgeven. De brandweer vraagt mensen om niet eens meer naar buiten toe te gaan, en de reddingsboot gaat gezellig een rondje varen, moedwillig het risico opzoeken. Maar blijkbaar is het allemaal makkelijk mogelijk met de mooie apparatuur van de KNRM en is het dus niet zo spannend allemaal.
Vorig jaar moest ik een week de Rescue Runner van de zweden testen hier in NL tijdens de Ronde Om Texel. Nou ik kreeg genoeg om te testen. De wind stak op en piekte rond kracht 9. De organisatie liet hun eigen boten niet meer varen, maar vroeg diverse kiters om demo's te geven. Er werd aan ons gevraagd om met de RR te beveiligen. Nou ik kan je vertellen er zaten golven tussen van meer dan 3 meter, maar het ging prima. Laat mij met dat weer maar lekker op een mega wendbare en zeer snel varende scooter zitten. Daarom lijkt alles vanaf de kant mega eng, maar er op valt alles heel erg mee. (hoewel ik me wel afvraag of het zoals van de week nog wel verantwoordelijk had geweest met die storm.