Incidenten met kitesurfers / kitesurf-verbod

Auteur Topic: Incidenten met kitesurfers / kitesurf-verbod  (gelezen 44826 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

absoluteleek

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
Reactie #170 Gepost op: 11 november 2013, 16:51:20
Citaat van: -Joost- link=msg=1218262 date=1383906696
Geheel mee eens... Train as you fight, fight as you train...

Dat houdt ook in lekker een stukje gaan zwemmen als je een zwemverbod hebt ingesteld voor het algemene publiek ::)

Mmmm, "Train as you fight, fight as you train", komt die uitdrukking uit het leger? Met scherp op elkaar schieten is realistisch oefenen?

Je hoeft wat mij betreft niet het randje van je kunnen op te zoeken om dat te kunnen oefenen. Ik kan van alles bedenken wat fout kan gaan daarbij, in een "echte" oefening worden juist allemaal veiligheidsmaatregelen gebouwd die het verantwoord moeten maken. In vergelijking met de brandweer, die gaan ook alleen een binnen aanval doen als er mensenlevens op het spel staan. Ja een simulatie in een container. Maar dat haalt het niet bij een rijtje brandende grachtenhuizen. Bepaalde risico's moet je alleen nemen als het echt niet anders kan. Maar ik ben blij dat iedereen heelhuids teruggekomen is.


Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #171 Gepost op: 11 november 2013, 23:21:21
Citaat van: Kapitein Haeck link=msg=1219210 date=1384173646
hahahahaha, als jij zegt dat gebeurd niet, en ik doe het toch en dan? ga je met je rescue tube slaan? Wat ga je nou doen als lifeguard man? De politie bellen? En dan? bewijs eerst maar dat er een strafbaar feit is gepleegd.....

Je bent zelf knrm lifeguard (mag ik hopen). Als antwoord op je vraag, dan heb je deze persoon geïnformeerd en gewaarschuwd, het is aan deze persoon zelf om een onveilige situatie in te stappen. Mijn ervaring is dat mensen altijd mijn advies hebben opgevolgd, vrijwel nooit problemen mee gehad.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #172 Gepost op: 11 november 2013, 23:55:45
Citaat van: Shifty link=msg=1219362 date=1384208481
Je bent zelf knrm lifeguard (mag ik hopen). Als antwoord op je vraag, dan heb je deze persoon geïnformeerd en gewaarschuwd, het is aan deze persoon zelf om een onveilige situatie in te stappen. Mijn ervaring is dat mensen altijd mijn advies hebben opgevolgd, vrijwel nooit problemen mee gehad.

Dan heb je leuk publiek op je strand... Ben bang dat je met de instelling "Ik zeg dit dus dan gebeurt het" niet ver gaat komen bij bepaalde groepen ::)


guest11765

  • Gast
Reactie #173 Gepost op: 12 november 2013, 08:38:59
Citaat van: -Joost- link=msg=1219365 date=1384210545
Dan heb je leuk publiek op je strand... Ben bang dat je met de instelling "Ik zeg dit dus dan gebeurt het" niet ver gaat komen bij bepaalde groepen ::)

Dit was mijn gedachte dus ook. Met vragen kom je vaak een heel end, maar met commanderen heb ik nog nooit iets voor elkaar gekregen op het strand. Wel met waarschuwen dat het dan ook zijn eigen pakkie aan is als het fout gaat (wat het helaas ook niet is.....)

Ik heb tijdens Protest NK surf in Wijk aan Zee beveiligd. Daar stond die dag echt mega wind. Windsurfers, kitesurfers die gewoon door het wedstrijd gebied naar buiten gaan.... Gewoon langs alle junior golfsurfertjes. Ik denk dat ik wel 100x of meer gewaarschuwd heb. Zelf vrouwen (die toch iets meer met kinderen hebben als mannen) die naar buiten surfen en gewoon weer door het wedstrijdgebied naar binnen. Ik werd er witheet van, maar ik kon niets beginnen. Op een gegeven moment ben ik elke keer met de Waterscooter in hun vaarrichting in de weg gaan liggen, zodat ze wel om moesten keren. Maar dat is ook niet ideaal. Nou moet ik ook wel zeggen dat de organisatie er verder ook niets aan deed  :-\


Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #174 Gepost op: 6 juli 2014, 19:54:14
Watersporters kunnen in de problemen komen doordat zij weinig ervaring hebben, door veel of te weinig wind, verkeerde wind, door andere vaartuigen of door slecht materiaal.

Bij hulpverlening aan een kitesurfer moet er rekening mee worden gehouden dat er lijnen los in het water liggen.

Ik heb twee jaar geleden een keer een oefendag gehad over het redden van kitesurfers. Ik kan mij nog enige dingen herinneren maar heb geheugenopfrissing nodig.

Zijn er mensen hier die verstand hebben van het aanvaren en redden van kitesurfers? Je kennis is welkom!


tymohuizinga

  • lid reddingsbrigade drachten vig i.o
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • Trust me, I am a lifeguard
Reactie #175 Gepost op: 6 juli 2014, 20:16:06
jaaa hier weet ik wel wat over 998765 aangezien we bij drachten nk en wk kite doen/gedaan hebben

benader de kiter altijd van achter, houd er rekening mee dat je dit met de wind in de rug doet.
als je er omheen moet varen houd altijd 150 m afstand voor de kite omdat zodra de wind de kite tepakken heeft hij erg snel kan gaan.
180 graden met de wind in de rug is het windvak van een kiter zorg dat je daar niet met de boot komt.
vaar naar de kiter toe vraag of hij zijn lijnen zelf kan depoweren, en oprollen. pak nooit de bar van de kiter over.
kan hij dit dan laat je hem dit doen en vaar je zelf naar de kite toe, en pak je de kite bij de leading edge, en laat de lucht er uit. rol hem op en leg hem in de boot.
laat de kiter nu full releas doen en rol de lijnen verder op en leg deze in de boot vaar nu naar de kiter toe en neem deze aanboord.

is de kiter buiten westen doe dan een ful release als dit niet lukt pak een mes (kiters hebben vaak achter in hun trapeze een lijnen mesje) en snij de lijnen los.
nu over gaan op protocol drinkeling aanboord nemen.
het word vaak gewardeerd dat als de kiter op de kant is dat je dan zijn kite gaat halen omdat deze nogal veel kost.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #176 Gepost op: 6 juli 2014, 23:36:36
Citaat van: Shifty link=msg=1282381 date=1404669254
Watersporters kunnen in de problemen komen doordat zij weinig ervaring hebben, door veel of te weinig wind, verkeerde wind, door andere vaartuigen of door slecht materiaal.

Bij hulpverlening aan een kitesurfer moet er rekening mee worden gehouden dat er lijnen los in het water liggen.

Ik heb twee jaar geleden een keer een oefendag gehad over het redden van kitesurfers. Ik kan mij nog enige dingen herinneren maar heb geheugenopfrissing nodig.

Zijn er mensen hier die verstand hebben van het aanvaren en redden van kitesurfers? Je kennis is welkom!

http://m.youtube.com/watch?v=qEoYFA3Y3Zw


tymohuizinga

  • lid reddingsbrigade drachten vig i.o
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • Trust me, I am a lifeguard
Reactie #177 Gepost op: 7 juli 2014, 00:01:17
oowja dat had  mij een hoop typen gescheelt xd


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #178 Gepost op: 7 juli 2014, 07:17:36
Citaat van: Doruz link=msg=1282410 date=1404682596
http://m.youtube.com/watch?v=qEoYFA3Y3Zw

Een duidelijke film waarin het een en ander goed wordt weergegeven met een gebalanceerde toelichting zonder de nodige poespas !
Dit soort filmpjes zegt veel meer dan dikke boekwerken, zou meer moeten gebeuren bij belangrijke onderwerpen.


Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #179 Gepost op: 7 juli 2014, 19:45:04
super bedankt!

@ Tymo het schijnt dat jij er wel veel van weet. Zou je kunnen tekenen hoe je die kiter aanvaart?