Waarom vraagt het rode kruis zoveel geld voor een evenement

Auteur Topic: Waarom vraagt het rode kruis zoveel geld voor een evenement  (gelezen 35243 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

peter003

• Junior gebruiker
  • **
Waarom vraagt het nrk zoveel geld voor een evenement , hierdoor denk ik dat ze veel evenementen kwijt raken en dat zo ook de motivatie van leden minder gaat worden .
5 euro per persoon per uur
9 euro gebruik verbindings middelen per dag
1,50 km vergoeding
25 euro mee nemen aed 1 dag
Denken jullie dat er hier door leden weg gaan bij het nrk ?

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 9 januari 2011, 10:07:38

De mensen die lid zijn van het Rode Kruis zijn vaak geen vrijwilliger dus ik denk dat dat wel mee zal vallen.
Leden en donateurs geven gewoon geld en ik geloof niet dat ze het erg vinden dat er via betaalde hulpverlening nog meer geld binnenkomt wat dan weer gebruikt wordt voor andere goede doelen.

Je zou hoogstens wat klachten vanuit de vrijwilligers kunnen krijgen dat ze het zo rustig hebben, maar die kunnen bij meerdere organisaties werken als ze dat willen.

Tja wat is duur, als je een professionele EHBO dienst inhuurt praat je al snel over 15 tot 20 euro per uur alleen al aan loonkosten.

Vaak wordt er bij het tarief onderscheid gemaakt tussen commerciële opdrachtgevers en niet commerciële en andere goede doelen, voor die laatste wordt dan zelfs gratis gewerkt.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Sesamzaadje

• Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • Eenheid ZWB
Reactie #2 Gepost op: 9 januari 2011, 11:58:34
De hulpverleners bij het Rode Kruis zijn wel vrijwilliger. De hoge kosten vallen inderdaad wel mee als je het vergelijkt met een professionele ehbo dienst. Ik ben er nog nooit op aangesproken door een organisatie over de kosten. Ik ga dus ook niet weg bij het Rode Kruis.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #3 Gepost op: 9 januari 2011, 13:33:17
Dit is in vergelijking met andere aanbieders inderdaad niet duur. Als een RK afdeling het te rustig heeft, is er óf niets te doen in die regio, of ze zijn te onbekend ;-)
Arts  www.alphalog.nl

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 9 januari 2011, 13:51:51
Waarom vraagt het nrk zoveel geld voor een evenement , hierdoor denk ik dat ze veel evenementen kwijt raken en dat zo ook de motivatie van leden minder gaat worden .
1,50 km vergoeding

Ik vind dat het NRK weinig vraagt als je ervan uit gaat dat een normaal uur loon toch tussen de 15 en 45 euro bij vergelijkbaar werk in de commercieël sector ik vind ook dat het NRK bij commercieël georganiseerde evenementen,eigenlijk ook een commercieël tarief moet vragen,anders is het concurrentie vervalsing ten opzichte van commerciële partijen.

amstaf3

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 9 januari 2011, 14:54:59
Zou het NRK ook nog deze prijzen vragen als de complete subsidie die ze jaarlijks krijgen eindelijk weg zou vallen.
En zoals het ook hoort de mensen zouden betalen markt conform.
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende

1964Frank

• particulier beveiliger
  • Forum gebruiker
  • 1 dag niet gelachen is 1 dag niet geleefd.
Reactie #6 Gepost op: 9 januari 2011, 15:24:56
Welke subsidie bedoel jij Amstaf3 ? Van het rijk of die van gemeentes ?
Zou het NRK ook nog deze prijzen vragen als de complete subsidie die ze jaarlijks krijgen eindelijk weg zou vallen.

helm

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 9 januari 2011, 16:01:05
Het Rode Kruis krijgt, volgens hun jaarverslag 2009, een kleine 20 miljoen euro aan subsidies van overheden.

KJS

• Senior gebruiker
  • Generalist OC
Reactie #8 Gepost op: 9 januari 2011, 16:04:41

Er bestaan weinig tot geen subsidies voor de plaastelijke rode kruis afdelingen.
De afdeling krijgt van uit 'de vereniging' per inwoner een bepaald bedrag. Bijna al het geld dat vanuit het rijk komt gaat naar de landelijke vereniging.

Daarnaast is het zo dat vrijwilligers niet betaald MOGEN worden (--> 7 grondbegindselen)

En de 5 euro pp/uur is een 'richtlijn' en geen regel. Wij hebben hier in Harderwijk (/Ermelo) genoeg inzetten en hebben juist een terug loop aan vrijwilligers door een te veel aan evenementen. Wij vragen ook geen 5 euro PP/uur maar toch verdienen we bij de meeste evenementen meer dan volgens de richtlijnen.
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 9 januari 2011, 16:15:33
1,50 km vergoeding

Peter Ik denk dat eerst eens een klein onderzoekje had kunnen doen voordat je dit bericht plaatst. Het tarief van het Rode Kruis kan ik op dit moment omschrijven als spotgoedkoop. Zeker als je kijkt naar andere commerciele spelers in deze branche. Natuurlijk zijn er Ehbo-verenigingen en andere instanties die het voor minder willen doen, maar volgens mij werk je dan je eigen organisatie de grond in. Bovendien begin ik sterk te twijfelen aan de kwaliteit van de ehbo-ers die ik als klant voor 2 á 3 euro per uur inhuur. Want de gene die de ehbo-ers levert heeft ook kosten (materiaal, opleidingen, voorrijkosten, planning, administratie, kosten voor het onderkomen, etc.) een simpel rekensommetje leert dat je voor die prijs nieteens kostendekkend kan werken. Laat staan dat je iets extra binnenkrijgt om de jaarlijkse afschrijving van je materiaal apart te kunnen leggen.
Iemand die beweert dat het Rode Kruis duur is heeft of erg weinig verstand van zaken, of kan niet rekenen zal ik maar zeggen.

Ik denk dat je met het tarief van het Rode Kruis al redelijk kostendekkend kan werken. En als je creatief kunt boekhouden dan kun je het tarief nog een stukje opschroeven en toch zorgen dat je kostendekkend werkt zonder winst te maken.

Tevens mag het Rode Kruis als vereniging ook best winst maken, zodat men minder afhankelijk wordt van donateurs.
Bovendien betaalt iedere zich zelf respecterende organisatie haar vrijwilligers een kleine vergoeding. Dat kan het Rode Kruis ook gaan doen. Motiveert de vrijwilligers misschien. Ik ken namelijk Rode Kruisvrijwilligers die er naast hun voltijd baan bijna een tweede voltijd baan hebben bij het Rode Kruis.

Natuurlijk hoor ik iedereen denken “daar kiest men zelf voor toch??” dat klopt daar heeft men gelijk in als men dat denkt. Maar ik weet dat er bij sommige afdelingen al bijna 3 jaar dezelfde vacatures voor verschillende coördinator functies openstaan. Niemand wil die functies gaan bekleden omdat het erg veel tijd kost. Als het Rode Kruis die tijd eens begint te vergoeden zullen welwillende vrijwilligers eerder een dergelijke functie willen aannemen.

Ook ken ik verschillende Rode Kruis vrijwilligers die bij het Rode Kruis overspannen geraakt zijn omdat men naast een voltijd baan erg veel tijd in het Rode Kruis staken. Deze vrijwilligers deden dit omdat niemand anders betreffende functie wou vervullen. Van 1 van die vrijwilligers weet ik dat nadat hij vertrok zijn er bijna 2 jaar een vacature heeft gestaan voordat een geschikte kandidaat deze functie wou bekleden.

Terugkomend op de grondbeginselen van het Rode Kruis aangaande vergoedingen. Een vrijwilligersvergoeding is nog steeds geen marktconform betaalde uurloon. Zodoende word in mijn ogen nog steeds voldaan aan het grondbeginsel “vrijwilligheid”. Want met een vrijwilligersvergoeding ben je nog steeds niet uit op persoonlijk gewin. Bovendien heeft het Rode Kruis genoeg beroepskrachten in dienst die wel uit zijn op persoonlijk gewin en dat mag dan wel? Zijn de grondbeginselen niet van toepassing op beroepskrachten?