Waarom vraagt het rode kruis zoveel geld voor een evenement

Auteur Topic: Waarom vraagt het rode kruis zoveel geld voor een evenement  (gelezen 35244 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

amstaf3

• Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 10 januari 2011, 19:52:47
Ik kan me alleen maar aansluiten bij Rescue en Chopsticks.
Daarbij kan je nog optellen dat de mensen niet meer zitten te wachten op een tasje met broodje kaas, ham, krentebol. appel en een pakje drinken zeker als een dienst langer gaat duren.
Tevens zie je ook dat het aantal vrijwilligers terugloopt en dat de gemiddelde leeftijd flink oploopt, dus zul je iets moeten verzinnen om mensen te krijgen 1 daarvan is de vrijwilligers minimaal een onkosten vergoeding te geven.
Het antwoord het zijn vrijwilligers dus die kosten niks is achterhaalt.
Maar je ziet nog steeds dat organisatoren eerst denken aan bv. een luchtkussen, een brass-band of een DJ waarvoor wel betaald moet worden en dan pas denken dat er ook nog EHBO'ers nodig zijn maar dan is het geld al op.
Ik ben van menig dat als ze wel geld kunnen uitgeven voor andere zaken dan kunnen ze ook voor de EHBO, Beveiliging ed. ook wel een marktconform bedrag betalen comercieel of niet.
Waardoor je ook de EHBO'ers een vergoeding kan geven.
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende

Dabo

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #21 Gepost op: 10 januari 2011, 20:10:19
Vind ook niet dat je ze dan nog echt vrijwilliger kan noemen

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 10 januari 2011, 20:16:09
Vind ook niet dat je ze dan nog echt vrijwilliger kan noemen

Een vrijwilliger is iemand die z'n vrije tijd opgeeft, om in die vrije tijd, onbetaald werk te doen...  Om vrijwilligers te stimuleren hun tijd in dit vrijwilligerswerk te steken, en niet in een familie uitje, of in andere leuke dingen om in je vrije tijd te doen, moet je in ieder geval zorgen dat ze een leuke leerzame en zinvolle tijdsbesteding hebben en dat de negatieve prikkel dat het geen geld kost voorkomt..

Daarnaast kan je ook andere positieve prikkels,  opbouwen van ervaring, extra trainingen, werken met moderne materialen en modernste methoden..

Dabo

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #23 Gepost op: 10 januari 2011, 20:18:36
Ja maar echt onbetaald is het dan niet meer toch (maar misschien is deze discussie te off topic) voor de rest klinkt het gewoon als mijn normale werk :)

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #24 Gepost op: 10 januari 2011, 20:41:36
Iedere vrijwilligers organisatie of het nu een ehbo vereniging is of het NRK maakt kosten.
Die kosten zullen door iemand betaald moeten worden.
Vaak is het de opdrachtgever die betaald waarbij de factor loonkosten welliswaar nul, is maar de rest van de kosten is dat niet.

Bij heel veel vrijwilligerswerk is het zelfs zo dat het doen van vrijwilligerswerk de vrijwilligers geldt kost. (weet ik uit ervaring)
Denk hierbij aan de kosten van vervoer, kleding, soms materiaal, eten en drinken, vrije dag bij de baas nemen etc.
Hoe meer kosten de vrijwilliger voor zijn rekening neemt, des te goedkoper kan een organisatie werken.
Dat is natuurlijk heel mooi en nobel maar je kunt dat niet van iedere vrijwilliger verwachten of verlangen.
Dus daar waar je je vrijwilligers een vergoeding geeft voor daadwerkelijk gemaakte kosten, zul je zien dat de uurtarieven hoger moeten zijn.
En zo zijn vele factoren die de kosten van het ehbo werk bepalen.
Sommige klusjes worden gratis gedaan, de ander betaalt ter compensatie iets meer.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Sesamzaadje

• Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • Eenheid ZWB
Reactie #25 Gepost op: 10 januari 2011, 21:49:57
Vrijwillig betekend niet onbetaald.

Zie Van Dale:
vrij·wil·lig bn, bw uit eigen beweging, niet gedwongen
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.

peter003

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #26 Gepost op: 11 januari 2011, 06:55:23
Ik ben zelf al 30 jaar vrijwilliger bij het rode kruis en zins pas ook lid van de ehbo vereniging bij ons in het dorp , de ehbo vereniging vraagt alleen een vergoeding als ik het goed zeg is dat ongeveer 2 euro per persoon daar zit km vergoeding etc bij in , IK ben met hard en nier een ras echte rode kruizer .
Daar voor ben ik ook koninklijk onderscheiden , Het rode kruis krijg door het vragen van 5 euro per uur steeds minder mensen op de been om een hulpverlening rond te krijgen , en dat is toch erg jammer daar dat je evenementen loopt leer je vaak dingen in de praktijk , in ons dorp kunnen  ze niet door 1 deur . Ik ben lid van alle twee en dat vinden ze bij de ehbo geen [probleem maar bij het nrk wel jammer vind ik dat .

Chopsticks

• Forum gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 11 januari 2011, 07:28:02
Ik ben zelf al 30 jaar vrijwilliger bij het rode kruis en zins pas ook lid van de ehbo vereniging bij ons in het dorp , de ehbo vereniging vraagt alleen een vergoeding als ik het goed zeg is dat ongeveer 2 euro per persoon daar zit km vergoeding etc bij in , IK ben met hard en nier een ras echte rode kruizer .
Daar voor ben ik ook koninklijk onderscheiden , Het rode kruis krijg door het vragen van 5 euro per uur steeds minder mensen op de been om een hulpverlening rond te krijgen , en dat is toch erg jammer daar dat je evenementen loopt leer je vaak dingen in de praktijk , in ons dorp kunnen  ze niet door 1 deur . Ik ben lid van alle twee en dat vinden ze bij de ehbo geen [probleem maar bij het nrk wel jammer vind ik dat .
Als je de bovenstaande postings leest, snap je dan waarom het RK vraagt wat ze vragen?
Hoe bekostigt jouw EHBO vereniging alle kosten die komen kijken bij het verlenen van EH (zie postings hierboven)? Betalen jullie soms lidmaatschap?
Wat heeft het vragen van 5€ per uur te maken met het krijgen van mensen op de been? Dat snap ik niet helemaal.

Vider

• NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 11 januari 2011, 16:33:09

Beste Peter,

Het NRK vindt het niet erg dat je ook bij de EHBO vereniging zit. Het zijn de mensen van de desbetreffende afdeling die er moeite mee hebben.  Kan het bestuur zijn, kan een coördinator zijn. Als vrijwilliger bij het RK heb je enkele jaren geleden een overeenkomst getekend. Hierin staat nergens dat je geen lid mag zijn van een andere (EHBO) vereniging. Laat deze mensen dan aangeven waar het staat dat je geen lid mag zijn van een andere vereniging, anders even in contact over treden met het landelijke verenigingskantoor. Wellicht dat er (ook hier) bezwaren vanuit het verleden zijn, wat helaas  nog te vaak voorkomt in de EHBO/RK wereld. Ik denk maar zo, hoe meer inzetten je draait, des te meer kans dat je hebt om een ervaring op te doen, wat beide partijen alleen maar ten goede komt. O0
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw

(EHBO)

• Forum gebruiker
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
Reactie #29 Gepost op: 11 januari 2011, 18:55:59
Iedere vrijwilligers organisatie of het nu een ehbo vereniging is of het NRK maakt kosten.
Die kosten zullen door iemand betaald moeten worden.
Vaak is het de opdrachtgever die betaald waarbij de factor loonkosten welliswaar nul, is maar de rest van de kosten is dat niet.

Bij heel veel vrijwilligerswerk is het zelfs zo dat het doen van vrijwilligerswerk de vrijwilligers geldt kost. (weet ik uit ervaring)
Denk hierbij aan de kosten van vervoer, kleding, soms materiaal, eten en drinken, vrije dag bij de baas nemen etc.
Hoe meer kosten de vrijwilliger voor zijn rekening neemt, des te goedkoper kan een organisatie werken.
Dat is natuurlijk heel mooi en nobel maar je kunt dat niet van iedere vrijwilliger verwachten of verlangen.
Dus daar waar je je vrijwilligers een vergoeding geeft voor daadwerkelijk gemaakte kosten, zul je zien dat de uurtarieven hoger moeten zijn.
En zo zijn vele factoren die de kosten van het ehbo werk bepalen.
Sommige klusjes worden gratis gedaan, de ander betaalt ter compensatie iets meer.

Kijk dat maakt mij al wat meer duidelijk. Natuurlijk verschilt dit ook per vereniging, maar als je het zo vertelt is het logisch dat een vrijwilliger "geld'' kost. Bedankt voor je duidelijke uitleg.
Met vriendelijke groet,  Jorrit