Waarom vraagt het rode kruis zoveel geld voor een evenement

Auteur Topic: Waarom vraagt het rode kruis zoveel geld voor een evenement  (gelezen 35242 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

KJS

• Senior gebruiker
  • Generalist OC
Reactie #40 Gepost op: 19 januari 2011, 17:36:07
1,50 km vergoeding

Voor de PAM =  het advies tarief 0,80/km en voor prive auto 0.23/km cent ;-)

maar om van van 80cent, nou anderhalve euro te maken lijkt mij beetje veel vind je niet?
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #41 Gepost op: 19 januari 2011, 23:56:01
is het nodig om te denken dat een goede ehbo met een verband tas met een inhoud van de jaren negentig rond loopt.zou ik me toch maar eens wat verder verdiepen in wat een ehbo er is en niet zo zelf ingenomen zijn

Ik zie echt op evenementen, ehbo-ers zitten, die niet eens weten wat er in de tas zit, die ze meegekregen hebben..   EHBO-ers zijn net mensen,  er zijn mensen die goed zijn in "vak" en er zijn mensen die je nog niet aan je wilt hebben zitten, en waar je afvraagt wat stelt dat papiertje nog voor...  
Lijkt mij logisch om geld te vragen voor hulpverlening. Vaak hebben de instanties waar wij hulpverlenen ook inkomsten.
popconcerten, motorcross etc etc.

5 euro per persoon:  Kosten voor Kleding, opleiding etc
9 euro verbindingsmiddelen. Kosten machtiging, onderhoud. regelmatig nieuwe accu's
1,50 km.  Lijkt mij teveel. De vrijwilliger krijgt maar 19 cent
25 euro AED. Eveneens vervanging van de batterij , de stickers  moeten meende ik twee jaarlijks vervangen worden.

En dus eigenlijks zou het dus kostendekkend moeten zijn..

Dat kan dus eigenlijk nooit kosten dekkend zijn.. tenminste als je moderne materialen werkt,

Maar goed het Rode Kruis is niet duur..  En sommige EHBO verenigingen handteren belachelijke tarieven, en doen aan alle kanten hun vrijwilligers te kort.. en er zijn ehbo-verenigingen die zelfs onder het minimum het toelaatbare gaan..  Ik heb respect voor de vrijwilligers, maar dat besturen van verenigingen dit soort amateurisme laten bestaan.. en nog te bang zijn om 2,5 euro extra te vragen..

De schoonmaakster met haar emmertje en sop kost nog meer, en die heeft alleen maar de verantwoordelijkheid om iets schoon te maken..
Als je stiekum kijkt wat een verantwoordelijkheid de ingehuurde ehbo-er mee op haar/zijn nek heeft.. slaat dat kant nog wal..

Een vrijwilligersorganisatie hoeft niet de hoofdprijs te vragen, en natuurlijk is er iets van een maatschappelijk belang. Maar niet over de rug van goed en hard werkende en vakbekwame vrijwilligers..

PatrickW

• EHV + AED
  • Junior gebruiker
  • **
  • EHV + AED
    • OpdePlof.nl
Reactie #42 Gepost op: 20 januari 2011, 15:01:20
Tsja, Er wordt EHBO geëist, je vraagt EHBO en krijgt EHBO... Dus nee, een EHBO vereniging doet niet aan spalken, allerlei communicatiemiddelen, SNOGG, risico-analyse (onderdeel van calamiteitenplan, hoort organisatie ook voor te zorgen).
Dus bel je een EHBO of Oranje kruis, dan krijg je EHBO'ers met een verbandtasje, en met een beetje geluk nog een AED.

O0 Zo werkt dat inderdaad bij onze vereniging, behalve dat communicatie en AED er wel bij inbegrepen zit.

Het is minimaal, dat ben ik met Rescue eens, maar het dekt alles wat volgens het Oranje Kruis onder Eerste Hulp valt. Ik zou het graag uitgebreider zien, maar ik heb blijkbaar niet zoveel invloed   :-X

petre

• Forum gebruiker
Reactie #43 Gepost op: 23 januari 2011, 02:09:20
Het RK vergelijken met commerciële marktpartijen is ook niet echt handig.
Den aan MAI die een vergoeding betaald aan vrijwilligers en zelf er winst uit trekt. Andere evenementenhulpverleningsbedrijven betalen ook hun EHBO-ers geen vol salaris..

Los daar van vind ik dat een Rode Kruis vrijwilliger zijn onkosten vergoed moet krijgen, maar je blijft vrijwilliger, geen werknemer. En dar het RK onder kostprijs levert kan er in sommige gevallen mee te maken hebben dat de educatieve waarde van een inzet meer waard is dan de kosten die men voor die inzet moet maken.
Je vrijwilligers getraind houden voor een groot ongeluk oid is ook wat waard.

brt

• Junior gebruiker
  • **
  • BIG is Beautiful
Reactie #44 Gepost op: 24 januari 2011, 21:14:15
Als je €25,00 rekend per duo per dagdeel lijkt me dit inderdaat aan de lage kant  
Je moet niet alleen naar de onkostenvergoedingen kijken maar ook naar opleidingskosten
en afschrijvingen van materiaal
Als ik even snel reken:

2 torso's met armen                                             €2500,00
2 AED-trainers +pads voor 10jr                             €1000,00
Laptop/beamer/scherm                                        €1000,00

AED incl. tas (kinder-)pads en accu's voor 10 jr.     €2500,00
2 tassen incl.materiaal verversing voor 10 jr.         €  400,00

Totaal                                                                €7400,00

Dit betekend als de vereniging er ca.€12,50 per dagdeel aan overhoud er bijna 60 dagdelen per jaar
voor nodig zijn om alleen dit af te schrijven.
We hebben het dan nog niet gehad over:
- materiaal gebruikt bij de inzet
- verzekering
- kosten voor lesruimte
- ander lesmateriaal zoals verbandjes e.d.

Ook begrijp ik nu waarom veel EHBO-ers alleen met die hesjes lopen, een jas gaat al snel naar de €75,00

Verenigingen hoefen geen commercsiële prijzen te rekenen, maar de vrijwilligers moeten ook geen geld te hoeven meenemen.
Keep it simple

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #45 Gepost op: 24 januari 2011, 22:24:40
Ik moet zeggen, dat je EHBO tassen erg laag geprijst zijn.. En dat je het nog niet hebt over brancards, spalken, behandelbank, hygiene middelen, calamiteitenvoorraden..  voertuigen, communciatiemiddelen..

(EHBO)

• Forum gebruiker
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
Reactie #46 Gepost op: 24 januari 2011, 23:22:24
Ja, nou kan je wel vanalles gaan verzinnen vind dit eigenlijk weer een beetje onzin dit ga je sowieso niet voor een inzet vragen. Maar dat zijn meer de kosten die een eventuele vereniging bij elkaar neerlegt. dit is eigenlijk een beetje doelloos om allemaal neer te zetten het gaat gewoon om de vraag waarom vraagt het rode kruis zoveel geld voor een evenement. En dat is iets anders wat jullie hier allemaal gaan neerzetten met berekeningen over hoeveel het allemaal bij elkaar kost. Het gaat gewoon om het volgende:

- Materialen die gebruikt worden tijdens een inzet.
- eten en drinken.
- bezine kosten voor de rit die wordt gemaakt.
- communicatie.
- enz. (vul het lijstje maar aan.)

Gr, Jorrit
Met vriendelijke groet,  Jorrit  

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #47 Gepost op: 24 januari 2011, 23:28:08
Elke euro die ik niet incasseer, kan ingezet worden om de vele projecten te bekostigen.
En begin niet over het salaris van de directeur .....

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #48 Gepost op: 25 januari 2011, 06:08:26
Bij het rode kruis en de ehbo-vereniging zijn er overheadkosten zoals brt noemt (al denk ik dat die nog laag ingeschat zijn). Bij de ehbo vereniging betaal je contributie. dat dekt een deel van de kosten, en betaal je dus om daar evenementen te kunnen ehbo-en... beetje apart niet?

De meeste rode kruis afdelingen hebben grotere overheadkosten. Ik dacht altijd dat wij via de ehbe t geeld voor de andere takken binnen brengen, maar nu blijkt dat door onze lage prijzen we zelfs als ehbe tak niet selfsupporting zijn, maw de andere inkomsten moeten ons steunen en dat is eigenlijk gewoon fout.

Dus ja, je overhead moet weldegelijk gecovered worden door je vraagprijs voor de hulpverlening, en dan ook de verbruikskosten, reiskosten, administratiekosten etc.

als je de prijs zo beschouwt is het spotgoedkoop wat wij doen, en ja dat is ook zo om dat we onze hulpverleners vaardig willen houden voor de echte noodhulp, waarvoor we eigenlijk bestaan, en waardoor het NRK evenementen is gaan hulpverlenen, om je vrijwilligers vaardig te houden en praktijkervaring op te laten doen zodat ze als de nood aan de man is hun mannetje/vrouwtje staan.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #49 Gepost op: 6 februari 2011, 21:35:45
Als je €25,00 rekend per duo per dagdeel lijkt me dit inderdaat aan de lage kant  
Je moet niet alleen naar de onkostenvergoedingen kijken maar ook naar opleidingskosten
en afschrijvingen van materiaal
Als ik even snel reken:

2 torso's met armen                                             €2500,00
2 AED-trainers +pads voor 10jr                             €1000,00
Laptop/beamer/scherm                                        €1000,00

AED incl. tas (kinder-)pads en accu's voor 10 jr.     €2500,00
2 tassen incl.materiaal verversing voor 10 jr.         €  400,00

Totaal                                                                €7400,00

Dit betekend als de vereniging er ca.€12,50 per dagdeel aan overhoud er bijna 60 dagdelen per jaar
voor nodig zijn om alleen dit af te schrijven.
We hebben het dan nog niet gehad over:
- materiaal gebruikt bij de inzet
- verzekering
- kosten voor lesruimte
- ander lesmateriaal zoals verbandjes e.d.

Ook begrijp ik nu waarom veel EHBO-ers alleen met die hesjes lopen, een jas gaat al snel naar de €75,00

Verenigingen hoefen geen commercsiële prijzen te rekenen, maar de vrijwilligers moeten ook geen geld te hoeven meenemen.

Das wel heel goedkoop, Economische afschrijftermijn is 5 jaar, dan is jouw 10 jaar wel heel gunstig, meeste apparatuur gaat maar 5 jaar mee dan is het economisch al afgeschreven en kun je nieuwe apparatuur kopen ook al gaat het maatschappelijk nog wel 5 jaar extra mee. Al met al zal er dus meer geld bij moeten om alles rendabel te maken, dan wordt er nog niet eens winst gemaakt maar alleen rekening gehouden met vervangingskosten. Het rode kruis goed kennende hanteren ze soms zelfs vervangingstermijnen van 20 jaar of meer.....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod