Mjah ik kan me voorstellen dat de brandweer toch wel iets verder wil gaan, aan de oppervlakte zal je niet gauw een drenkeling vinden denk ik als leek.
Tuurlijk zit je niet op ook nog een dode brandweer duiker te wachten maar hulpverleners nemen wel vaker een enorm risico om iemands leven te redden? (waarvoor ik overigens immens respect heb)
Natuurlijk wil je iemand redden..
Ik ben een ervaren duiker, ook stromingsduiken, en ik weet wat van wild water, en overstromingen.. Dat zou echt een onaanvaardbaar risico zijn.., De kans dat je als duiker hard met een zwevend object in aanraking komt.. is erg groot...
Jammer van de drenkeling.. Alle ongevallen op het water gebeuren binnen 3 meter van de waterkant.. Dus daar moet je gewoon goede persoonlijke bescherming dragen.. Doe je dat niet.. verzuip je simpel weg in stromend water...
Een Duik in snelstromend water, is buitengewoon gevaarlijk, en alle veiligheidsprocedures ten spijt, er is slechts een zeer kleine marge voor fouten, en brandweer duikers duiken niet met een waterhelm op.. Tja, een stukj zwevend hout of een band of tegen je masker, en het is over..
Probeer maar eens aangelijnd in een stromend water in de omgeving van bodem te komen.. Daar heb je flink wat lood voor nodig.. en dan kom je echt niet meer boven..
Stel dat je een drenkeling te water gaat, op plek a, dan ligt tie na een paar minuten een 100 meter verder, En alleen als de drenkeling ergens achter blijft hangen,, vind je het voorlopig niet weer..
De brandweer duikers leren niet iets over keerwaters, hydrologie, en werken in sterk stromend water in hun opleiding..