VIS 1.2 Middel waterongeval (persoon) Maas - Vierlingsbeek / Bergen 10-01-2011

Auteur Topic: VIS 1.2 Middel waterongeval (persoon) Maas - Vierlingsbeek / Bergen 10-01-2011  (gelezen 4303 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
15:54:28 10-01-11 GROUP-1 1 HV VIM (VIS1: 1.2 drenkeling/vrtg) MAAS RZ 141,0 AFFE BGBOOT1 BG872 BG861 RGDBTS1

Weet iemand waar VIM en VIS1 voor staat?

http://www.nifv.nl/upload/181443_668_1256911758157-Vaarweg_Incident_Managementplan_Limburg.doc

Citaat
Voorwoord   
door de Commissaris van de Koningin bij het Vaarweg Incidentmanagement Plan

Limburg grenst over een lengte van 195 km aan Duitsland. De westgrens en een deel van de zuidgrens van de provincie is over een lengte van 130 kilometer tevens de grens met Vlaanderen. In het zuiden grenst Limburg aan Wallonië. In het noorden grenst Limburg aan de provincies Brabant en voor een klein deel aan Gelderland. Op het Drielandenpunt bij Vaals raken de grenzen van Nederland, België en Duitsland elkaar. Limburg ligt van zuid tot noord langs de rivier de Maas, over een lengte van 160 kilometer.

Vanwege deze situering is het van belang om eenduidige afspraken vast te leggen voor het uitrukken en de onderlinge samenwerking in geval van calamiteiten op vaarwegen. De Sector Veiligheid Noord- en Midden-Limburg heeft samen met de hulpverleningsregio Zuid-Limburg en Rijkswaterstaat Directie Limburg het Vaarweg Incident Managementplan, kortweg VIM, ontwikkeld. Daarnaast is een klankbordgroep met daarin vertegenwoordigers van de belanghebbenden, te weten de politie, de GHOR, diverse gemeenten, het NIBRA en de provincie nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van het plan.

Het VIM-plan geldt voor alle voor de scheepvaart geschikte vaarwegen in Limburg. Het is een handleiding om de samenwerking tussen de diverse hulpverleningsdiensten en de voorbereiding op vaarwegincidenten binnen het beheersgebied van Rijkswaterstaat in de Provincie Limburg te bevorderen.

Zoals bekend acht de Maas zich niet gebonden aan grenzen. Bij een omvangrijk of gemeentegrensoverstijgend incident is voor mij onder andere de taak weggelegd om activiteiten van verschillende bestuurders en diensten te coördineren en in bijstand van hulpverleners van buiten de regio of de provincie te voorzien. Voor het goed uitvoeren van deze taak, is een goede informatievoorziening over de rol van de diverse hulpverlenende instanties bij een calamiteit van belang. Samenwerking is cruciaal bij de rampenbestrijding. Met dit VIM-plan is de basis gelegd voor een intensieve vorm van samenwerking tussen de diverse hulpverleningsinstanties. Samen staan we sterk!

(...)

peebee

• Senior gebruiker
Citaat
Brandweer zoekt kanoër op Maas
Citaat
Twitter meld, BLOSrtv BlosRTV   "Loos alarm. 'drenkeling' zelf aan wal gekomen"

Ik mag toch hopen dat het gewoon een losgeslagen kano was. Er zal toch geen halve zool zijn die denkt: "Ohw gaaf, kan ik nu mooi even mijn wildwaterkano gaan testen..." Anders toch echt de rekening sturen  >:(
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Ik mag toch hopen dat het gewoon een losgeslagen kano was. Er zal toch geen halve zool zijn die denkt: "Ohw gaaf, kan ik nu mooi even mijn wildwaterkano gaan testen..." Anders toch echt de rekening sturen  >:(

Moet je soms eens kijken op sommige rivieren in de USA hoe wild het water is waar ze doorheen gaan...  ;)

Rescue

• Senior gebruiker
15:54:28 10-01-11 GROUP-1 1 HV VIM (VIS1: 1.2 drenkeling/vrtg) MAAS RZ 141,0 AFFE BGBOOT1 BG872 BG861 RGDBTS1

Weet iemand waar VIM en VIS1 voor staat?

Dit behoort bij een ander incident : zie http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=47329.0

Dabo

• Junior gebruiker
  • **
Rescue jij bent vast meer een expert dan ik op dit gebied maar als jij zegt dat ze niet moeten duiken wat moeten ze dan doen?

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Dit behoort bij een ander incident : zie http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=47329.0

Hoe kom je tot deze conclusie?  :)

Rescue

• Senior gebruiker

Er is toch geen vaarverbod ingesteld..  

Als je adequate kano-beschermingsmiddelen aan hebt, kan je redelijk goed kano varen op delen van de maas..   Ja, als beginnende wildwaterkano-er is het niet handig.. Maar als gevorderde kano-er is het misschien wel leuk.....

Tja, hij heeft geen alarm geslagen, geen hulp gevraagd..  dus een rekening sturen is onzin, en dat mag ook niet...
Ik heb liever 10 willdwater vaarders op snell stromend water, dan 1 brandweerploeg in een bootje...

Rescue jij bent vast meer een expert dan ik op dit gebied maar als jij zegt dat ze niet moeten duiken wat moeten ze dan doen?

Alleen aan de oppervlakte zoeken... Nog een dode brandweer duiker hebben we niets aan...

Hoe kom je tot deze conclusie?  :)

Nope, correctie, verkeerd gelezen.. mijn nederige excuses

peebee

• Senior gebruiker
Er is toch geen vaarverbod ingesteld..  

Als je adequate kano-beschermingsmiddelen aan hebt, kan je redelijk goed kano varen op delen van de maas..   Ja, als beginnende wildwaterkano-er is het niet handig.. Maar als gevorderde kano-er is het misschien wel leuk.....

Klopt, maar de riviertjes stromen (wat ik begreep) over plekken waar normaal niet gevaren wordt en het niet voor varen is ingericht. Ik geef overigens onmiddelijk toe, ik ben niet terzake kundig. Ik zou het in iedergeval niet handig vinden.

Tja, hij heeft geen alarm geslagen, geen hulp gevraagd..  dus een rekening sturen is onzin, en dat mag ook niet...

Argument is ietswat zwak. De meeste drenkelingen bellen zelf niet. Dat we geen rekeningen sturen is ook wel terecht. Kan geloof ik hooguit na een strafrechtelijk onderzoek (bijv. n.a.v. een bewuste foutieve melding), en dat is hier niet geldig.

Ik heb liever 10 willdwater vaarders op snell stromend water, dan 1 brandweerploeg in een bootje...
0098 0098 0098 0098 Helemaal eens  0098 0098 0098 0098
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat

Dabo

• Junior gebruiker
  • **
Mjah ik kan me voorstellen dat de brandweer toch wel iets verder wil gaan, aan de oppervlakte zal je niet gauw een drenkeling vinden denk ik als leek.

Tuurlijk zit je niet op ook nog een dode brandweer duiker te wachten maar hulpverleners nemen wel vaker een enorm risico om iemands leven te redden? (waarvoor ik overigens immens respect heb)

Rescue

• Senior gebruiker
Mjah ik kan me voorstellen dat de brandweer toch wel iets verder wil gaan, aan de oppervlakte zal je niet gauw een drenkeling vinden denk ik als leek.

Tuurlijk zit je niet op ook nog een dode brandweer duiker te wachten maar hulpverleners nemen wel vaker een enorm risico om iemands leven te redden? (waarvoor ik overigens immens respect heb)

Natuurlijk wil je iemand redden..

Ik ben een ervaren duiker, ook stromingsduiken, en ik weet wat van wild water, en overstromingen..   Dat zou echt een onaanvaardbaar risico zijn.., De kans dat je als duiker hard met een zwevend object in aanraking komt.. is erg groot...

Jammer van de drenkeling..  Alle ongevallen op het water gebeuren binnen 3 meter van de waterkant..  Dus daar moet je gewoon goede persoonlijke bescherming dragen..  Doe je dat niet.. verzuip je simpel weg in stromend water...
Een Duik in snelstromend water, is buitengewoon gevaarlijk, en alle veiligheidsprocedures ten spijt, er is slechts een zeer kleine marge voor fouten, en brandweer duikers duiken niet met een waterhelm op..  Tja, een stukj zwevend hout of een band of tegen je masker, en het is over..

Probeer maar eens aangelijnd in een stromend water in de omgeving van bodem te komen..  Daar heb je flink wat lood voor nodig.. en dan kom je echt niet meer boven..

Stel dat je een drenkeling te water gaat, op plek a,  dan ligt tie na een paar minuten een 100 meter verder,  En alleen als de drenkeling ergens achter blijft hangen,, vind je het voorlopig niet weer..
De brandweer duikers leren niet iets over keerwaters, hydrologie, en werken in sterk stromend water in hun opleiding..