GRIP 2 TIS 4.4 Spoorlijn Arnhem Zevenaar Emmerich - Zevenaar 11-01-2011

Auteur Topic: GRIP 2 TIS 4.4 Spoorlijn Arnhem Zevenaar Emmerich - Zevenaar 11-01-2011  (gelezen 11229 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #40 Gepost op: 11 januari 2011, 15:51:21
zou wat minder spaties gebruiken en ik concludeer... O0

Een conclusie is gebaseerd op feiten, niet op meningen..

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=39827.0

Gissen/speculeren/bronvermelding
Meld je hier een incident, waarvan je de ware toedracht en omstandigheden niet kent, ga dan niet lopen gissen, of de beroemde "maar hij zei dat" verhalen hier plaatsen. Het gebeurt te vaak dat er onnodig felle discussies ontstaan, doordat personen de ware toedracht niet of onvoldoende kennen van een incident, en er hier complete indianenverhalen door ontstaan.

--

Conclusies laten we dus over aan de mensen die hier onderzoek naar doen..

Tim Koster
Moderator


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #41 Gepost op: 11 januari 2011, 15:52:54
Vreemd dat hiervoor Gendt en Elst gealarmeerd zijn, deze plaatsen liggen aan de andere kant de Rijn, de eerste brug is pas bij Arnhem. De korpsen Duiven, Doetinchem en Arnhem liggen veel dichterbij.

EDIT: Zevenaar en Didam zijn wel ingezet, verwijderd uit de opsomming
Bijdragen op persoonlijke titel.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #42 Gepost op: 11 januari 2011, 15:55:08
Elst is hier: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=47388.0 ook al voor gealarmeerd, dubbel op gemeld misschien?
Bijdragen op persoonlijke titel.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #43 Gepost op: 11 januari 2011, 15:57:53
Gendt en Elst zijn gezien de voertuignummers gealarmeerd specifiek vanwege de schuimblusaanhangers die daar staan.


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #44 Gepost op: 11 januari 2011, 16:03:03
Ben net terug van 't ongeval. Wat ik begreep van brandweerman tp stonden de goederenwagons niet ver genoeg doorgereden. Ze stonden dus stil. Machinist van de ICE heeft het aan zien komen en is begonnen met remmen maar kon niet tijdig stoppen.
Als de beveiliging goed werkt dan zou er een spoorbezetmelding moeten zijn en zou de ICE ergens ervóór een ST sein (stop-tonend sein zoals het officiëel heet) moeten hebben gehad.
Ik zeg niet dat dat zo geweest is, maar dat het zo geweest had moeten zijn.


Piet

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #45 Gepost op: 11 januari 2011, 16:08:09
Als de beveiliging goed werkt dan zou er een spoorbezetmelding moeten zijn en zou de ICE ergens ervóór een ST sein (stop-tonend sein zoals het officiëel heet) moeten hebben gehad.
Ik zeg niet dat zo geweest is, maar dat het zo geweest had moeten zijn.

Waardoor het aanemelijk word dat er iemand door rood gereden heeft....
ik zal niet zeggen dat het gebeurt is, maar het is aanemelijk he Tim :P


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #46 Gepost op: 11 januari 2011, 16:29:21
Het ERTMS systeem op de Betuweroute en het ATB systeem op het gangbare spoor komen hier bij elkaar. Kan de loc van de goederentrein in het ERTMS-deel gestaan hebben terwijl zijn sleep nog in het ATB-deel stond? (Ik ben een leek maar vragen staat vrij toch?)
Bijdragen op persoonlijke titel.


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #47 Gepost op: 11 januari 2011, 16:37:22
Waardoor het aanemelijk word dat er iemand door rood gereden heeft....
ik zal niet zeggen dat het gebeurt is, maar het is aanemelijk he Tim :P

Juist in dit geval zou ik daar iets minder zeker van zijn. Inderdaad is zo dat een enorm hoog percentage van alle treinbotsingen veroorzaakt zijn door het door rood rijden van een van de treinen, maar juist in dit geval zou ik eerst uitgesloten zien dat die lege goederentrein misschien niet goed gedetecteerd is. Ik weet dat van veel licht treinmaterieel (personentreinen) er problemen met de detectie zijn. Deze treinen mogen daarom niet zomaar op baanvakken met ATB-EG rijden. Gezien het lage gewicht van deze goederentrein zou hier zomaar eens een dergelijk effect opgetreden kunnen zijn.


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #48 Gepost op: 11 januari 2011, 17:03:10
Het ERTMS systeem op de Betuweroute en het ATB systeem op het gangbare spoor komen hier bij elkaar. Kan de loc van de goederentrein in het ERTMS-deel gestaan hebben terwijl zijn sleep nog in het ATB-deel stond? (Ik ben een leek maar vragen staat vrij toch?)
Als de beveiliging correct werkt, zou het niet uit moeten maken of er een deel van de trein binnen het ene beveiligingsdeel en een ander deel in het anders beveiligde deel staat.
De wielen en assen zouden een spoorbezetstatus moeten genereren (een spoorbezetstatus wordt gegenereerd doordat de twee spoorstaven worden kortgesloten door de wielen/assen).
Zo vind je in de cabines van treinen een (stroomgeleidende) kabel met aan beide uiteinden een metalen blok dat d.m.v. magneten op de spoorstavan kan worden gekleefd: Zo kan de mcn van een trein in een ander spoor een spoorbezetstatus genereren in geval van calamiteiten.
Voor hetzelfde doel, maar dan bij werkzaamheden, bestaat er de kortsluitlans, simpel gezegd een eind ijzer dat tussen de spoorstaven kan worden geklemd: http://issnl.e-sites.nl/content/pagina/pagina.php?Pagina_id=416 en http://www.infrasite.nl/definitions/definitions.php?ID_content=484 (twee verschillende uitvoeringen, foto's).


Piet

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #49 Gepost op: 11 januari 2011, 17:47:14
Juist in dit geval zou ik daar iets minder zeker van zijn. Inderdaad is zo dat een enorm hoog percentage van alle treinbotsingen veroorzaakt zijn door het door rood rijden van een van de treinen, maar juist in dit geval zou ik eerst uitgesloten zien dat die lege goederentrein misschien niet goed gedetecteerd is. Ik weet dat van veel licht treinmaterieel (personentreinen) er problemen met de detectie zijn. Deze treinen mogen daarom niet zomaar op baanvakken met ATB-EG rijden. Gezien het lage gewicht van deze goederentrein zou hier zomaar eens een dergelijk effect opgetreden kunnen zijn.

1 wagon is leeg18 ton en er rijdt er niet een maar een heleboel, maar verder vind ik dat je een goed punt heb...