Voorstel: niet direct boete, eerst gele kaart

Auteur Topic: Voorstel: niet direct boete, eerst gele kaart  (gelezen 33543 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder1978

  • verpleegkundige, evenementen verkeersregelaar, niet gecertificeerde hoogtewerker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #80 Gepost op: 2 maart 2011, 12:46:12
Ik denk (als "politie consument") dat het registreren van een waarschuwing weldegelijk effect kan hebben.
Denk ook dat je inderdaad niet overal voor -kan / wil / zou moeten willen -  beboeten.
Ook zou je dan natuurlijk een verschil kunnen maken tussen een officiele (dus (centraal) geregistreerde) waarschuwing (bij bijvoorbeeld de zoveelste keer dat je Jan Jansen op de fiets door het voetgangersgebied ziet fietsen, Sjonnie in zijn golf met mistlichten aantreft of opa die het wel erg donker vindt) eventueel ook gegeven door BOA´s van handhaving die veel in winkelstraten aanwezig zijn. Spreken deze iemand er dan een dag later weer op aan dan volgt er een prent.

en een onofficiele (dus niet geregistreerde) waarschuwing bijvoorbeeld Sjonnie die een keer door rood of diagonaal oversteekt (op een verlaten weggetje).

Daarnaast is natuurlijk de eerder genoemde "toner" een zeer burger-vriendelijke oplossing waarbij je uitgaat van het goede in de mens en dus de ruimte bied om bijvoorbeeld een kapot lampje te herstellen. Als deze ook (centraal) geregistreerd staan kan agent Wout die mij aan de kant zet een "toner" geven binnen 2/4/8/16/24/36/48/72 -uur op bureau te laten controleren afhankelijk van het vergrijp, anders boete. Als motoragent r1200gs mij dan een halfuurtje later ook aan de kant zet wegens hetzelfde lampje (ritje Groningen - Maastricht  lampje sneuvelt ineens tijdens de rit bijvoorbeeld) kan ik aantonen dat ik hier al op gewezen ben en dus actie zal (moeten) ondernemen. Zoals gezegd, deze oplossing gaat uit van het positieve, namelijk dat er geen sprake is van moedwillig overtreden van de wet.

Ik ben ook benieuwd of r1200gs zichzelf of een collega ook beboet als hij constateert dat tijdens een rit een lampje de geest geeft en hij dit niet terplekke kan repareren.

Heb zelf in mijn nachtdienst ook wel eens een politiewagen aan de kant gezet om te laten weten dat een koplamp het niet deed (voorbeeld functie) waren ze toch wel blij mee omdat het in de stad nog niet was opgevallen. kwam dezelfde agenten later die nacht weer tegen maar met een andere wagen.


Lijkt me dat een dergelijk systeem de onbewuste overtreders (lampje - papieren - mistlicht - etc) zo de gelegenheid geeft de fout te herstellen zonder direct een prent te geven, en de bewuste overtreders (Jan Jansen) sneller aan te pakken. Zou toch mooi zijn als we uitgaan van het goede en ons dan ook nog allemaal aan de wet zouden houden. Kunnen alle agenten de gezondheidszorg in  ;D

GreetZ
Nachtbroeder1978
ook al heb je ergens geen verstand van, kan je er toch een mening over hebben.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #81 Gepost op: 4 maart 2011, 20:24:47
Voor defecte verlicht hebben wij een tekstkrant in het voertuig. Het Onbewust aan doen van je mistverlichting, is in mijn ogen niks onbewust aan, dus schrijf ik daar ook voor en waarschuw dus niet.

Je bent gewaarschuwd op het moment dat je rijbewijs haalde. Moet ik je dan soms ook gaan waarschuwen als je te hard rijdt, bumper kleven, mobile tel vast houden, uitstekende lading, hoogte melding veroorzaken en enz enz.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #82 Gepost op: 4 maart 2011, 21:28:32
Tja als ik vandaag weer op het journaal hoor dat er maarliefst een euro per getankte liter naar de staat gaat....dan verwacht ik eigenlijk een geüniformeerde butler in huis, van de overheid. Bij wijze van.. 098uo


Nachtbroeder1978

  • verpleegkundige, evenementen verkeersregelaar, niet gecertificeerde hoogtewerker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #83 Gepost op: 8 maart 2011, 00:54:42
@r1200gs:
Maar gebruik van een tekstkrant is dan dus eigenlijk een verkapte waarschuwing, of niet soms?

En in sommige auto's zitten de knopjes van de mistverlichting en de achterruitverwarming ook wel erg dicht op elkaar (bijvoorbeeld) kan dan dus echt per ongeluk zijn. Met de aanname dat er niks onbewusts aan is (in jouw optiek) neem je jou eigen mening dus aan als zijnde de (onweerlegbare) waarheid. Kan natuurlijk ook een verkeerd geschakeld contactje zijn. (bij een bekende meegemaakt, deed het knopje ernaast, de achterruitverwarming maar steeds niets, bleek wel zijn mistachterlicht te branden - vandaar deze voorbeelden) of echt perongeluk het verkeerde knopje ingedrukt (stress, haast of weet ik veel wat (allebei, net een snackbar beroofd :P) en het dan toch niet doorhebben.

En natuurlijk zou je als verstandig automobilist op zo'n moment niet zelf achter het stuur moeten kruipen maar toch.  

Ben het overigens wel met je eens dat je bij het behalen van je rijbewijs dit zou moeten hebben geleerd, helaas zijn echter niet alle instructeurs hier even nauwkeurig in. Bovendien, als je dat al als waarschuwing rekent zou je (in dezelfde lijn) overal voor moeten schrijven, je bent tenslotte al gewaarschuwd bij het behalen van je rijbewijs. Dus vijf kilometer te hard (bebouwdekom) prent, 4,5 meter van een hoek, prent, geen richting aangeven. etc. etc.

Denk wel dat het een hoop verkeersovertreders zal laten nadenken over hun gedrag als er overal voor geschreven zou worden maar ben bang dat het niet te handhaven zal zijn.

Maar Back On Topic>
zijn er niet een heleboel andere situaties (naast verkeer) waarin je een geregistreerde waarschuwing wel als functioneel zou zien?
Bijvoorbeeld veroorzaken van overlast (hangjongeren, burengerucht, vuilnis te vroeg aan de weg, etc.)

Ik denk dat er een heleboel situaties te bedenken zijn waarin mensen weldegelijk onbewust de wet overtreden, en dat je de onbewuste overtreders met een geregistreerde waarschuwing bewust maakt. De bewuste overtreders kan je dan bij herhaling (grote kans want ze doen t bewust en waarschijnlijk dus ook vaker) meteen strenger aanpakken. (U bent vorig jaar al voor dit gedrag gewaarschuwd dus nu een boete van 150% bijvoorbeeld. Moet natuurlijk wel de wet en regelgeving hierop aangepast worden)

Het lijkt me dat je als agent toch ook regelmatig in een grijs gebied kan / moet / wil werken waarin een (al dan niet geregistreerde) waarschuwing een mooie middanweg is tussen niets doen of een prent schrijven. Dit omdat het strikt op de letter van de wet handhaven bijna ondoenlijk zou zijn.
(plus alle stapels papierwerk die er dan bijkomen natuurlijk)

GreetZ
Nachtbroeder1978
ook al heb je ergens geen verstand van, kan je er toch een mening over hebben.


Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Reactie #84 Gepost op: 9 maart 2011, 23:07:55
pffffff...nog meer tikwerk, nee dankje. geen oplossing proberen te zoeken voor een probleem dat niet bestaat ;)
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #85 Gepost op: 9 maart 2011, 23:12:14
Is geen tikwerk, want je hoeft het niet in te voeren ;)

Daarnaast is het een extra handhavingsmogelijkheid, geen verplichting. Voor de momenten dat je iemand wilt waarschuwen maar ook wilt dat je collega's weten dat hij gewaarschuwd is. Denk ook inderdaad aan overlast jeugd, rijden met mistverlichting aan en dergelijke (waar ik anders over denk dan R1200gs).
Wout


Nachtbroeder1978

  • verpleegkundige, evenementen verkeersregelaar, niet gecertificeerde hoogtewerker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #86 Gepost op: 10 maart 2011, 02:54:43
is het dan niet een idee om daar in deze tijd een mooi compact apparaat (of een app / programmatje) voor op de (dienst) smartphone of PDA van te maken. aan het begin van de dienst even inloggen met je dienstnummer en wachtwoord en daarna heel simpel een kort menutje om in te vullen.
naam
BSN (je moet je tenslotte toch kunnen legitimeren)
datum
locatie (al of niet adresspecifiek)
en overtreding natuurlijk

even opslaan en de officiele waarschuwing staat geregistreerd in de landelijke databank.

Als Malle Eppie dan weer op de fiets in t voetgangersgebied aan de kant gezet wordt zie je meteen bij t invullen van BSN of er eerdere waarschuwingen (of andere strafbare feiten/ bekeuringen) openstaan.

Als brave burger hoef je je dan nergens zorgen over te maken want zal het hooguit een keer oprecht perongeluk voorkomen en daarna nooit meer en ben je blij dat de betreffende diender je heeft gewezen op je (onbewuste) overtreding  998765

Zal natuurlijk nog wel een stukje programmatuur en incriptie op losgelaten moeten worden maar lijkt me heus wel haalbaar. Wel een vereiste natuurlijk dat een en ander zo min mogelijk administratieve rompslomp oplevert.

GreetZ
Nachtbroeder1978
ook al heb je ergens geen verstand van, kan je er toch een mening over hebben.


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #87 Gepost op: 10 maart 2011, 03:46:28
Die plannen zijn allemaal al op een soortgelijke manier uitgewerkt, maar bedankt voor het meedenken ;)
Wout


Nachtbroeder1978

  • verpleegkundige, evenementen verkeersregelaar, niet gecertificeerde hoogtewerker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #88 Gepost op: 10 maart 2011, 06:19:02
Ook aan het werk Wout?

tsja, wat dat betreft, wij werken met een vergelijkbaar systeem, maar dan voor de registratie van clientbezoeken. Welliswaar niet op BSN maar op clientnummer maar t principe lijkt me bijna hetzelfde.

Dat meedenken, was dat niet ook een van de mooie dingen van een forum als dit  0098 om je blik te verruimen.

GreetZ
Nachtbroeder1978
ook al heb je ergens geen verstand van, kan je er toch een mening over hebben.


Joey112Uden

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
Reactie #89 Gepost op: 17 oktober 2011, 07:41:27
Voor onbenullige verkeersovertredingen moet de politie eerst een gele kaart geven.

Eerst gele kaart bij lichte verkeersovertreding
Dat is een voorstel van de Partij van de Arbeid en D66. Gaat de overtreder binnen een jaar weer in de fout, dan volgt wel een boete. De partijen leggen het plan vandaag aan minister Opstelten van Veiligheid en Justitie voor.

Direct een boete geven voor een kleine overtreding als fietsen door een voetgangersgebied of een kapot achterlicht wekt ergernis bij de burger en levert de politie handenvol extra werk op. PvdA en D66 willen daarvan af.

Daarom stellen zij voor om daar eerst een waarschuwing voor te geven. Die moet dan weliswaar ook geregistreerd worden, maar dat levert heel wat minder rompslomp op dan het uitschrijven van een bekeuring.

Het voorstel hoeft niet in de Tweede Kamer besproken te worden. Als minister Opstelten het plan omarmt, kan hij het meteen invoeren.

Wel altijd boete bij:
Niet elke overtreding kan overigens met een gele kaart worden afgedaan. Bekeuringen blijven nodig om gedragsverandering af te dwingen.

Daarom wordt altijd een bon gegeven bij:
niet-dragen van een gordel of helm
rijden door rood licht
alcoholgebruik
te hard rijden
niet handsfree bellen

© RTL Nieuws.nl

 ??? :( Wat vinden we hiervan?
343 Forever in our Hearts Gone but not Forgotten