Met inperken van de burgerrechten zal het tamelijk meevallen, Peter. Wij mogen immers deze discussie nog gewoon voeren zonder overheidsbemoeienis
Er, nee: http://publishing.eur.nl/ir/repub/asset/14269/R.J.P.%20Kottenhagen,%20Botsende%20rechten%20van%20moeder%20en%20ongeboren%20kind.pdf
Het kind heeft dus wel degelijk rechten.
Dank je wel voor dit document.. Ik kende dit document nog niet..
Op zich al een interresante discussie : Echter het document geeft goed weer, dat de juridische status van een ongeborene, niet helder is. en internationaal recht er nog van uitgaat de de intregriteit van de moeder prefaleert. En dat ook volgends de WGBO nog steeds zo geld.. Er word wel druk, overtuigingskracht op de moeder gelegd, om een behandelingsovereenkomst aan te gaan..
Slechts in gehele uitzonderlijke situatie, waarbij Moeder Wils onbekwaam is verklaart, kan ik me voorstellen dat Moeder behandelingen en ingrepen moet ondergaan, in het belang van het mogelijk levensvatbare ongeboren kind..
De discussie is echter mag de overheid iemand verplichten om in het ziekenhuis te bevallen !!, (los of het verstandig is..) Ik denk dat dat niet het geval is.. En dat heeft ook de europese hof bevestigd..
Hoe dan, als het aanbod er niet is? Leg dat me uit...
Dit heeft niets te maken met het inperken van burgerlijke rechten of wat dan ook. Dit is de simpele realiteit dat er onvoldoende bevallingen zijn omde kwaliteit te waarborgen. Ik vind het juist moedig dat de huisartsen daar dit toegeven. Zou menige dokter en verloskundige aan wal voorbeeld van moeten nemen.... We hebben niet voor niets een van de slechste scores van Europa.
WM
Absoluut respect voor de artsen, die zeggen ik ben niet bekwaam, want ik heb onvoldoende ervaring.. Mijn stelling is dan.. zorg dat er altijd een bekwame arts op eiland aanwezig is.. en dat deze dus stages en werkevaring op het vaste land moet gaan doen, om bij de bevalling te assisteren.
En dat kan je op verschillende manieren, zonder hoge kosten bewerkstelligen, als gezondheidsdienstverleners op de eilanden en vaste land, maar willen samenwerken, en zich slim willen organiseren..
Ik kan me voorstellen dat er 1 medische centrumpje is op vlieland, met een kleine polikliniek, waarin huisartsen, vroedvrouwen, apothekers, verpleegkundigen, ambulance organisaties, bij elkaar gevestigd zijn, en dat die een intensieve samenwerking hebben een ziekenhuis op de vaste wal, en dat huisartsen en gynecologen regelmatig bij elkaar ervaring opdoen..
Door juist het "eilandjes cultuur" in gezondheidszorg in de vorm van allerlei ondernemingen, zelfstandige praktijken, worden de eilanden van onvoldoende zorg verleent..
Stel je hebt een spoed bevalling op het eiland.. de huisarts is onbekwaam, en dan moet de ambulance verpleegkundige het maar opknappen omdat de heli nog even op zich laat wachten.. Of ga je mensen verplichten 6 weken voor de bevalling alleen maar op het vaste land te verblijven ? Of, zwangere vakantiegangers die nog vier weken worden geweerd bij de ferry, want er is geen bekwame dokter op het eiland...