Geen bevallingen meer op Vlieland en Terschelling - 11-01-2011

Auteur Topic: Geen bevallingen meer op Vlieland en Terschelling - 11-01-2011  (gelezen 10638 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

strongbow

• Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • Don't worry, be happy!
Reactie #20 Gepost op: 23 januari 2011, 23:33:13
Ik ben natuurlijk geen eilander maar dit vind ik een "op en top" stukje Hollands gezanik.... Ik heb liever dat mijn gezond kind zich " Leeuwaarder" mag noemen dan dat mijn gehandicapte kind zich "Eilander"  mag noemen.

WM

AMEN!!!
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #21 Gepost op: 30 januari 2011, 18:50:37
AMEN!!!

-land?  Volgens mij ging het hier toch echt over Terschelling en Vlieland hoor.. :P
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 30 januari 2011, 23:14:47
Primair vind ik dat de patient/moeder mag kiezen.. maar ook van te voren is geinformeerd welke risico's al dan ze nemen..

De overheid mag niet een dergelijke inperking van dit soort keuze vrijheden niet nemen..

Nu start een bevalling 4 weken te vroeg.. en je bent op vakantie in vlieland.. en dan.., Volgens mij zijn er meerdere manieren om kindersterfte te voorkomen..  

Geen enkele ziekenhuis geeft garanties dat dat niet bij hun kan voorkomen..

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #23 Gepost op: 31 januari 2011, 04:20:13
het probleem is dus dat er geen ziekenhuis is.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 31 januari 2011, 08:13:55
het probleem is dus dat er geen ziekenhuis is.

Dat kan de overheid een probleem vinden, maar de burger heeft dan nog steeds keuze vrijheden, om bepaalde risico aan te gaan.. en op een eilandje te gaan wonen, en daar een bevalling te doen..

Dit zijn te veel vrijheid beperkende maatregelen, in de zin van schending van grondrechten van burgers en patienten.

Het is niet zo dat de overheid, maar ook alle risico's hoeft weg te nemen, die de burger kiest..  Dus als het gestelde waar is, mag de burger dus met open ogen kiezen, dat de kans dat er bij complicaties bij de bevalling, er minder snel en minder adequaat gereageerd kan worden..    Daarvoor kies je op een eiland te gaan wonen. dus dat is ook daar geen burger vreemd..
Echter verplichten slaat helemaal nergens op..

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 31 januari 2011, 09:28:43
Nou, nee hoor, ik vind verplichten nog wel goed. Al was het uit oogpunt van het ongeboren kind. Bovendien verliezen we de discussie nu een klein beetje uit het oog: de huisartsen hebben aangekondigd om geen bevallingen meer te doen. Wat hun goed recht is want één van de pijlers van de wet BIG is: niet bekwaam, niet bevoegd.

That's all.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 31 januari 2011, 10:17:17
Nou, nee hoor, ik vind verplichten nog wel goed. Al was het uit oogpunt van het ongeboren kind. Bovendien verliezen we de discussie nu een klein beetje uit het oog: de huisartsen hebben aangekondigd om geen bevallingen meer te doen. Wat hun goed recht is want één van de pijlers van de wet BIG is: niet bekwaam, niet bevoegd.

That's all.

WM

Daar verschillen we dan van mening..  Het ongeboren kind, heeft pas wat te willen en rechten na dat het geboren is, en niet daarvoor.. De moeder is de gene die voor het kind moet opkomen, en niemand anders..
De discussie gaat verder dan de gezondheidszorg gedeelte..  namelijk dat burgers fundementele vrijheden hebben in de democratisch land die de rechten van de mens respecteert, en dat ook voor de medische beroepsgroep nog eens extra bekrachtigd in diverse regelgeving..

Een arts op vlieland, zal altijd zich moeten blijven bekwamen in het begeleiden van bevallingen, want vaak laten de komst van ongeborenen zich niet zo goed plannen..

Ook op eilanden, kan je de medische voorziening zodanig regelen, dat er ook medische bedden zijn, voor die noodgevallen, waarbij transport naar het vaste land, niet meer verantwoord is.. en op een later moment geschiedt.  Het betekend wel dat je op het eiland, veel meer moet samenwerken, met misschien een medische voorziening, die door alle dienstverleners gezamenlijk word gebruikt, en waar externe behandelende artsen misschien naar toe gevlogen kunnen worden...

De maatregel, is domweg een bezuinigingsmaatregel, waarbij het voorkomen kindersterfte als emotionele druk word gebruikt, maar met oneigenlijke argumenten word gebruikt..

Zonder kijf moeten de ketenzorg, tussen vroedvrouwen, huisartsen, ziekenhuizen enorm verbeteren, maar dat is een ketenprobleem, en niet een probleem die opgelost moet worden door fundementele rechten en vrijheden van burgers te schenden.

CM

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 31 januari 2011, 11:45:20
Citaat
De discussie gaat verder dan de gezondheidszorg gedeelte..  namelijk dat burgers fundementele vrijheden hebben in de democratisch land die de rechten van de mens respecteert, en dat ook voor de medische beroepsgroep nog eens extra bekrachtigd in diverse regelgeving

Met inperken van de burgerrechten zal het tamelijk meevallen, Peter. Wij mogen immers deze discussie nog gewoon voeren zonder overheidsbemoeienis ;)

Citaat
Daar verschillen we dan van mening..  Het ongeboren kind, heeft pas wat te willen en rechten na dat het geboren is, en niet daarvoor.. De moeder is de gene die voor het kind moet opkomen, en niemand anders..

Er, nee: http://publishing.eur.nl/ir/repub/asset/14269/R.J.P.%20Kottenhagen,%20Botsende%20rechten%20van%20moeder%20en%20ongeboren%20kind.pdf

Het kind heeft dus wel degelijk rechten.

Citaat

Een arts op vlieland, zal altijd zich moeten blijven bekwamen in het begeleiden van bevallingen, want vaak laten de komst van ongeborenen zich niet zo goed plannen..

Hoe dan, als het aanbod er niet is? Leg dat me uit...

Dit heeft niets te maken met het inperken van burgerlijke rechten of wat dan ook. Dit is de simpele realiteit dat er onvoldoende bevallingen zijn omde kwaliteit te waarborgen. Ik vind het juist moedig dat de huisartsen daar dit toegeven. Zou menige dokter en verloskundige aan wal voorbeeld van moeten nemen.... We hebben niet voor niets een van de slechste scores van Europa.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 31 januari 2011, 13:08:58
Met inperken van de burgerrechten zal het tamelijk meevallen, Peter. Wij mogen immers deze discussie nog gewoon voeren zonder overheidsbemoeienis ;)

Er, nee: http://publishing.eur.nl/ir/repub/asset/14269/R.J.P.%20Kottenhagen,%20Botsende%20rechten%20van%20moeder%20en%20ongeboren%20kind.pdf

Het kind heeft dus wel degelijk rechten.

Dank je wel voor dit document.. Ik kende dit document nog niet..  

Op zich al een interresante discussie : Echter het document geeft goed weer, dat de juridische status van een ongeborene, niet helder is. en internationaal recht er nog van uitgaat de de intregriteit van de moeder prefaleert. En dat ook volgends de WGBO nog steeds zo geld.. Er word wel druk, overtuigingskracht op de moeder gelegd, om een behandelingsovereenkomst aan te gaan..

Slechts in gehele uitzonderlijke situatie, waarbij Moeder Wils onbekwaam is verklaart, kan ik me voorstellen dat Moeder behandelingen en ingrepen moet ondergaan, in het belang van het mogelijk levensvatbare ongeboren kind..

De discussie is echter mag de overheid iemand verplichten om in het ziekenhuis te bevallen !!,  (los of het verstandig is..)  Ik denk dat dat niet het geval is..  En dat heeft ook de europese hof  bevestigd..

Hoe dan, als het aanbod er niet is? Leg dat me uit...

Dit heeft niets te maken met het inperken van burgerlijke rechten of wat dan ook. Dit is de simpele realiteit dat er onvoldoende bevallingen zijn omde kwaliteit te waarborgen. Ik vind het juist moedig dat de huisartsen daar dit toegeven. Zou menige dokter en verloskundige aan wal voorbeeld van moeten nemen.... We hebben niet voor niets een van de slechste scores van Europa.

WM

Absoluut respect voor de artsen, die zeggen ik ben niet bekwaam, want ik heb onvoldoende ervaring..  Mijn stelling is dan.. zorg dat er altijd een bekwame arts op eiland aanwezig is..  en dat deze dus stages en werkevaring op het vaste land moet gaan doen, om bij de bevalling te assisteren.  
En dat kan je op verschillende manieren, zonder hoge kosten bewerkstelligen, als gezondheidsdienstverleners op de eilanden en vaste land, maar willen samenwerken, en zich slim willen organiseren..

Ik kan me voorstellen dat er 1 medische centrumpje is op vlieland, met een kleine polikliniek, waarin huisartsen, vroedvrouwen, apothekers, verpleegkundigen, ambulance organisaties, bij elkaar gevestigd zijn, en dat die een intensieve samenwerking hebben een ziekenhuis op de vaste wal, en dat huisartsen en gynecologen regelmatig bij elkaar ervaring opdoen..
Door juist het "eilandjes cultuur" in gezondheidszorg in de vorm van allerlei ondernemingen, zelfstandige praktijken, worden de eilanden van onvoldoende zorg verleent..

Stel je hebt een spoed bevalling op het eiland.. de huisarts is onbekwaam, en dan moet de ambulance verpleegkundige het maar opknappen omdat de heli nog even op zich laat wachten..   Of ga je mensen verplichten 6 weken voor de bevalling alleen maar op het vaste land te verblijven ?  Of, zwangere vakantiegangers die nog vier weken worden geweerd bij de ferry, want er is geen bekwame dokter op het eiland...

CM

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 31 januari 2011, 14:23:07
Ik heb niet willen suggeren dat het ongeboren kind altijd voorrang heeft maar wilde slechts je uitspraak dat de moeder ALTIJD mag beslissen ontkrachtigen.

De overheid verplicht niets in dit verhaal, zij houdt zich verre van buiten in deze kwestie. Het gaat erom dat er geen deskundigen meer zijn om een bevalling te begeleiden.

Wat je schetst is een geldverspillend en tijdrovend optie, bij voorbaat al niet haalbaar voor de eilanden. Men hoort liever niets over kosten-baten analyses in de zorg, toch ontkomen we er niet aan. Je kunt geen systeem opzetten o.b.v. een paar bevallingen per jaar. Wij willen allemaal dat de premie toch betaalbaar blijft?

Natuurlijk kun je iemand niet verplichten om in een ziekenhuis te bevallen maar meer opties zijn er niet in deze kwestie. Dat is nou eenmaal het nadeel van zo'n eiland.

WM