Geen bevallingen meer op Vlieland en Terschelling - 11-01-2011

Auteur Topic: Geen bevallingen meer op Vlieland en Terschelling - 11-01-2011  (gelezen 10644 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

T4tinus

• BHVer
  • Forum gebruiker
  • Met en zonder
Reactie #10 Gepost op: 12 januari 2011, 17:22:41
Laat maar, ik maak een denkfout...Niet iedere evacuatie is een bevalling  e050

--------------------------------------------------------------------------------
17:05:29 10-01-11  GROUP-1  P 2 Patientenvervoer 30 minuten
--------------------------------------------------------------------------------
07:22:39 07-01-11  GROUP-1  P 2 Patientenvervoer WADDENZEE WEST Inzet ARIEVISS
09:31:18 06-01-11  GROUP-1  GRAAG OVER 25 MIN KLAAR VOOR Patientenvervoer WADDENZEE WEST Inzet ARIEVISS
14:23:22 05-01-11  GROUP-1  MEDEVAC,PRIO 1,STATION TSC

Ik heb de monitor de afgelopen dagen nog eens bekeken.
4 evacuaties door de KNRM in een week buiten het seizoen...

Misschien dat de minister maar eens moet nadenken over een ziekenhuis op Terschelling...  ;)

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #11 Gepost op: 12 januari 2011, 17:39:08
Ik heb de monitor de afgelopen dagen nog eens bekeken.
4 evacuaties door de KNRM in een week buiten het seizoen...

Misschien dat de minister maar eens moet nadenken over een ziekenhuis op Terschelling...  ;)

Is een ziekenhuis voor 4 patienten per week rendabel?  e050

Misschien een kleine SEH of iets in die richting. hoewel ik denk dat je dan veel werk van de lokale doktoren af pakt  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

HJ94

• Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 12 januari 2011, 18:47:36
Is een ziekenhuis voor 4 patienten per week rendabel?  e050

Misschien een kleine SEH of iets in die richting. hoewel ik denk dat je dan veel werk van de lokale doktoren af pakt  :)

Waarom?! Die huisartsen zijn daar wel wat gewend. Samen met het ambulancepersoneel komen ze een heel eind. En als het nodig is kan de patiënt binnen een uur in een ziekenhuis zijn via de lucht of via het water.

T4tinus

• BHVer
  • Forum gebruiker
  • Met en zonder
Reactie #13 Gepost op: 12 januari 2011, 18:53:52
Is een ziekenhuis voor 4 patienten per week rendabel?...
Het is nu erg rustig op het eiland...

Nee, het was een grapje, Luke... :)

En inderdaad, wat die doktoren betreft: op de eilanden "ha se een fin mear as in bears...", in goed Nederlands: beschikken ze over extra skills/resources ...  ;)

Gast48368

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 12 januari 2011, 19:50:55
Het is natuurlijk qua ernstige gezondheidsklachten nooit een voordeel om op een eiland te zitten. Je kunt ook niet altijd met een heli vervoerd worden. Als enige alternatief heb je dan de reddingsboot. Maar die is uiteraard zo snel niet.

Het schijnt dat de laatste babysterfte 4 jaar geleden was, en dat, nu de vrouwen weten dat ze verplicht naar het ziekenhuis moeten, zo lang mogelijk wachten met bellen, zodat ze dan niet meer vervoerd kunnen/mogen worden. :-\

Dit lijkt me een nog riskantere zaak/ontwikkeling.  :-X

Dokterswacht

• fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 12 januari 2011, 20:57:24
Riskant is het natuurlijk zeer zeker, maar aan de andere kant ook wel weer begrijpelijk.
De eilander gemeenschap is eeuwen lang op zichzelf aangewezen. Pas de laatste eeuw (20e bedoel ik dan) is daar verandering in gekomen door de opkomst van het toerisme. Toch is het nog een hechte gemeenschap die nog altijd "hun eigen zaken regelen".
Ineens komt daar dan een besluit dat er niet meer bevallen mag worden op "jouw" eiland. Nooit meer Terschelling als geboorteplaats op een paspoort. De eilanders zullen dit voelen als weer een stukje verlies van zelfstandigheid.

Overigens las ik op de website van Omrop Fryslan het bericht dat de artsen op Vlieland er anders over denken, en daar wel bevallingen op het eiland plaats kunnen vinden.

Nogmaals, het is niet een slim besluit, maar ik kan het heel goed begrijpen dat mensen er zo over gaan denken. Ik denk dat ik wel zou weten wat ik zou doen, mocht ik daar wonen  ;)

T4tinus

• BHVer
  • Forum gebruiker
  • Met en zonder
Reactie #16 Gepost op: 12 januari 2011, 21:32:35
De Leeuwarder Courant meldt op www.lc.nl:

Europese Hof: vrouw bepaalt of ze thuis bevalt
Gepubliceerd op 12 januari 2011, 11:59 Laatst bijgewerkt op 12 januari 2011, 12:12

WEST-TERSCHELLING - Vrouwen mogen zelf beslissen of ze thuis bevallen of in het ziekenhuis, zegt het Europese Hof.

Het besluit van Terschellinger huisartsen thuisbevallingen niet langer te begeleiden, is dus strijdig met dit vonnis.

Huisarts Willem Jan Groeneveld van Terschelling hoopt nu dat de Nederlandse overheid zorgt voor een beter transport van medische spoedgevallen.

Lees in de LC van woensdag wat er mankeert aan het vervoer van zwangere vrouwen vanaf de eilanden.

Gast48368

• Gast
Reactie #17 Gepost op: 12 januari 2011, 23:34:28
Wat is dan de definitie van "een beter transport"?  ::)

T4tinus

• BHVer
  • Forum gebruiker
  • Met en zonder
Reactie #18 Gepost op: 23 januari 2011, 01:39:35
Voor degenen die het niet meegekregen hadden, alsnog het volgende bericht: Niet alleen de zwangere vrouw vervoeren, maar ook de geboortegrond van de nieuwe wereldburger. Zo dat de baby "hikke en tein¨ *) Terschellinger kan worden. ::)

LEEUWARDEN - Een stukje Terschellinger grondgebied in het MCL in Leeuwarden.
Deze oplossing heeft burgemeester Jurrit Visser in gedachten voor de bevallingen die uit veiligheidsoverwegingen niet meer op zijn eiland kunnen plaatsvinden.
Door deze truc krijgen eilander baby's toch Terschelling in hun paspoort als geboorteplek. Burgemeester Ferd Crone van Leeuwarden wil onderzoeken of dit kan.

Bron: LC.nl (Leeuwarder Courant) Laatst bijgewerkt op 20 januari 2011, 09:54

*)inderdaad:  geboren en getogen ;)

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 23 januari 2011, 20:19:23
Voor degenen die het niet meegekregen hadden, alsnog het volgende bericht: Niet alleen de zwangere vrouw vervoeren, maar ook de geboortegrond van de nieuwe wereldburger. Zo dat de baby "hikke en tein¨ *) Terschellinger kan worden. ::)

LEEUWARDEN - Een stukje Terschellinger grondgebied in het MCL in Leeuwarden.
Deze oplossing heeft burgemeester Jurrit Visser in gedachten voor de bevallingen die uit veiligheidsoverwegingen niet meer op zijn eiland kunnen plaatsvinden.
Door deze truc krijgen eilander baby's toch Terschelling in hun paspoort als geboorteplek. Burgemeester Ferd Crone van Leeuwarden wil onderzoeken of dit kan.

Bron: LC.nl (Leeuwarder Courant) Laatst bijgewerkt op 20 januari 2011, 09:54

*)inderdaad:  geboren en getogen ;)

Ik ben natuurlijk geen eilander maar dit vind ik een "op en top" stukje Hollands gezanik.... Ik heb liever dat mijn gezond kind zich " Leeuwaarder" mag noemen dan dat mijn gehandicapte kind zich "Eilander"  mag noemen.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon