Naar aanleiding van de discussie over de toeters en bellen, was er sprake van zuurstof eerste hulp, en een afwijkend percentage van 10% zuurstof ten opzichte van internationale standaards. Daarover heb ik hier een aparte discussie gestart..
Ik wil het absoluut niet hebben of in die specifieke situatie het Reddertje goed gehandeld heeft of niet.. Ik ben het met hem eens dat elk geval zijn eigen dimensies heeft. Dus dat voorbeeld is misschien de aanleiding van de discussie.. maar die specifieke situatie hier uitkouwen heeft geen zin..
maar het heeft wel zin of we het wiel niet opnieuw uitvinden..
Muistroom,
Het was niet kwaadaardig bedoelt, alleen met de intentie dat als jij ook medisch geschoold was we van elkaar kunnen leren. Ik wil best discuseren waarom ik 10 ltr. heb gegeven maar niet via dit forum.
Ik ben getraind door prof. Joost Bierens in het toedienen van o2 bij drenkelingen en onderkoelde slachtoffers.
Tevens heb ik voor de SRK (samenwerkende reddingsbrigades kennemerland) een o2-protocol en opleidingsplan geschreven. Deze zijn getoets en goedgekeurd door de medisch leider van de hulpverleningsdienst kennemerland en door prof. Joost Bierens (VU).
Ook gaat mijn werk nu gebruikt worden door het oranje kruis voor het opzetten van een mogelijk nieuwe ehbo-module.
Ik ken Joost Bierens, en ik ken zijn opvattingen en dat hij betrokken is bij zuurstof eerste hulp trainingen ontwikkelingen voor het Oranje Kruis..
Ik ben DAN instructeur, en nauw betrokken met NL-vertalingen en wet en regelgeving..
Ik geef alle zuurstof eerste hulp trainingen van DAN Europe. DAN Europe heeft hiervoor de internationale standaards neer gezet. die ook door het ILS zijn overgenomen.
Nu weet ik dat we in Nederland het wiel graag op nieuw uitvinden.. Ik ken Wiebe de Vries van het Oranje Kruis ook goed..
DAN Europe, heeft op voldoende wetenschappelijke en didactische gronden voor lekenhulpverlening extra-muraal en niet thuiszorg bewust gekozen voor een minimale standaard van 15% liter per minuut bij een freeflow aansluiting.
Het verbaasd me dat die internationale standaards dan niet overgenomen worden in de leerstof van het Oranje Kruis..