Als ik dit artikeltje zo lees dan is dit slechts een promotie-berichtje voor de nieuwe signaalkleding in de Helly Hansen collectie. Als de kleding op de foto inderdaad de nieuwe kleding is, dan voldoet dit simpelweg aan de EN-471 normen en verschilt dit in niks van willekeurig welk ander merk waarvan de kleding voldoet aan EN-471.
Als toelichting: EN-471 bepaalt de oppervlakte fluorescerend materiaal en de kwaliteit van de reflectie. Hoe hoger de klasse, hoe groter de oppervlakte c.q. hoe beter de kwaliteit van het reflecterende materiaal. Het doet niet terzake wat de fluorescerende kleur is; dit kan geel of oranje en in sommige gevallen zelfs fluorescerend rood zijn.
Welke kleur en klasse in welke omstandigheden gedragen moet worden wordt niet door de fabrikant bepaald, maar door de wegbeheerder/opdrachtgever (of werkgever). Voor werken aan Nederlandse (snel)wegen is bijvoorbeeld bepaald dat de kleur geheel fluorescerend oranje is, met zelfs aanvullende reflecterende strepen ten opzichte van EN-471 (de zogeheten RWS normering). Daarbij moet tenminste EN-471 klasse 2/2 gedragen worden (tenminste een veiligheidsvest dus, alleen een broek met wat oranje rond de enkels is dus niet toegestaan). Voor spoorwerkzaamheden is fluorescerend geel de voorgeschreven kleur, met uitzondering van de veiligheidsman, welke een oranje vest draagt. In Duitsland is oranje tevens de voorgeschreven kleur, in Frankrijk wordt geel gebruikt voor wegwerkzaamheden.
De mannen op de foto kunnen dus prima in Frankrijk aan de slag, maar zullen we dus niet op de (snel)wegen in Nederland als wegwerker tegenkomen.
Kortom: er verandert geen snars. Helly Hansen en ProCentrum hebben de promotie weer goed op orde, maar onze wegwerkers blijven gewoon in oranje rondlopen en Helly Hansen verkoopt aan de Nederlandse wegenbouwers geen parka'tje extra.