Tanker met zwavelzuur op Rijn omgeslagen - Sankt Goarshausen(D) 13-01-2011

Auteur Topic: Tanker met zwavelzuur op Rijn omgeslagen - Sankt Goarshausen(D) 13-01-2011  (gelezen 11559 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Tanker met zwavelzuur op Rijn gekapseisd

Novum/AP − 13/01/11, 09:18

AMSTERDAM - Op de Rijn, in de buurt van de Lorelei bij de plaats St. Goarshausen, is donderdagochtend een Duitse tanker gekapseisd met 2400 ton zwavelzuur aan boord. Twee van de vier bemanningsleden worden vermist.

Waarom de tanker is gekapseisd is nog niet duidelijk. Eerste metingen van het Rijnwater in de omgeving geven aan dat er niets van de giftige lading in het water is gelekt. De scheepvaart op de Rijn is stilgelegd. Dit melden de Duitse autoriteiten.
...
lees verder: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenland/article/detail/1824035/2011/01/13/Tanker-met-zwavelzuur-op-Rijn-gekapseisd.dhtml


Samen sterk in de hulpverlening!


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
BINGEN – Een tanker met 2400 ton zwavelzuur is donderdag gekapseisd op de Rijn tussen Mainz en Koblenz. Twee van de vier bemanningsleden worden vermist. Dat meldde de Duitse scheepvaartautoriteit WSV op haar website. Volgens de politie in Koblenz is er vooralsnog geen zwavelzuur in de rivier terechtgekomen, berichtte het Duitse tijdschrift Focus op zijn website.

Het ongeluk gebeurde vlakbij de beroemde rots de Lorelei, bij de plaats St. Goarshausen. Daar maakt de Rijn een scherpe bocht. Bovendien is de stroming er sterk. Daardoor is het een van de gevaarlijkste stukken van de Rijn. Drie sleepboten proberen wegdrijven van het schip te voorkomen. De scheepvaart bij St. Goarshausen voorlopig stilgelegd. Het is niet bekend hoe lang dat zal duren.

De 100 meter lange tanker van een Duitse rederij was op weg naar het Belgische Antwerpen.

Zwavelzuur geldt als een van de agressiefste zuren en is een van de belangrijkste grondstoffen voor de chemische industrie. Het wordt onder meer gebruikt voor de productie van meststoffen, wasmiddelen en medicijnen.

Bron: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/nijmegen/article7959337.ece

--------------------

En nu maar hopen dat het niet alsnog gaat lekken bij de bergingsactie... met de huidige stroomsnelheid is dat in no-time hier in Nederland. Gaat lekker met de incidenten met gevaarlijke stoffen de laatste weken... :-X :-X

Video RTL: http://www.rtl.nl/xl/#/u/b17a30d2-6b55-4d96-a72f-b544deb1a994/
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
BINGEN – Een tanker met 2400 ton zwavelzuur is donderdag gekapseisd op de Rijn tussen Mainz en Koblenz. Twee van de vier bemanningsleden worden vermist. Dat meldde de Duitse
...

Zwavelzuur geldt als een van de agressiefste zuren en is een van de belangrijkste grondstoffen voor de chemische industrie. Het wordt onder meer gebruikt voor de productie van meststoffen, wasmiddelen en medicijnen.

Bron: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/nijmegen/article7959337.ece

--------------------

En nu maar hopen dat het niet alsnog gaat lekken bij de bergingsactie... met de huidige stroomsnelheid is dat in no-time hier in Nederland. Gaat lekker met de incidenten met gevaarlijke stoffen de laatste weken... :-X :-X

Video RTL: http://www.rtl.nl/xl/#/u/b17a30d2-6b55-4d96-a72f-b544deb1a994/

Het betrof een dubbelwandig schip - en volgens de Duitse media hadden ze hem al snel aan kabels hangen en dus in bedwang. De kans dat het schip dus alsnog zo beschadigd raakt dat er zwavelzuur vrij kan komen, is erg klein
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Foto's en video van het omgeslagen tankschip met zwavelzuur op de Rijn
http://www.20min.ch/news/kreuz_und_quer/story/Das-Schiff-drehte-sich-komplett-unter-Wasser-23348990
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Midden-Rijn dagenlang dicht

14 januari 2011
http://www.nieuwsbladtransport.nl/Nieuws/Binnenvaart/ArticleBinnenvaart/tabid/144/ArticleID/1385/ArticleName/MiddenRijndagenlangdicht/Default.aspx

Het vervoer op de midden-Rijn is geblokkeerd door het vaarverbod bij Sankt Goarshausen, waar gisterochtend de zwavelzuurtanker Waldhof is omgeslagen.

Los daarvan is vanmorgen ook weer een vaarverbod bij Koblenz van kracht geworden in verband met de extreem hoge waterstand. De stremming zal de komende dagen sterk worden uitgebreid, omdat het waterpeil de komende dagen op meerdere plaatsen het zogenoemde Marke 2-niveau zal overschrijden.

Stroomafwaarts zullen Bonn en Keulen waarschijnlijk vanmiddag volgen en stroomopwaarts gaat de Rijn bij Mainz morgen dicht, zo blijkt uit de voorspellingen van de Duitse vaarwegendatabank Elwis. De verwachting is dat de vaarverboden zeker het hele weekend van kracht blijven.

De midden-Rijn was vanaf afgelopen zaterdag al grotendeels gestremd in verband met een vloedgolf aan smelt- en regenwater, die zich door de Rijn verplaatst en inmiddels Nederland heeft bereikt. Afgelopen woensdag werd de vaart weer vrij gegeven, maar enkele uren later kapseisde de Waldhof van rederij Lehnkering bij de beroemde Lorelei-passage.




Rijnvaart-operators hebben een groot deel van de wachtende schepen tijdens de openstelling door de bottleneck kunnen krijgen. Zo meldt Rhinecontainer 'goed gebruik te hebben gemaakt van de tijdelijke openstelling doordat de schepen bij terminals vlak voor of na de stremming in positie lagen'.


De kans dat de twee vermiste bemanningsleden van de tanker nog levend worden teruggevonden, is nihil, zo heeft een regeringswoordvoerder van de Duitse deelstaat Rijnland-Palts vrijdagmorgen laten weten. De twee andere bemanningsleden konden direct na het ongeval uit het water worden gered.

Hoewel de toedracht van het ongeluk nog niet bekend is, lijkt voor de hand te liggen dat het extreem hoge water daarin een rol heeft gespeeld. Bij de passage van de Lorelei, een 130 meter hoge rotspartij, verongelukten vroeger regelmatig schepen omdat de Rijn daar het smalst en het diepst is en er een scherpe bocht maakt. Door de extreem hoge waterstand was de stroming nog sterker dan normaal.


De gekapseisde tanker zal eerst worden gezekerd aan een ponton om te voorkomen dat hij wegdrijft als het water verder stijgt, zo heeft de vaarwegbeheerder, Wasser- und Schiffahrtsverwalting des Bundes (WSV) bekendgemaakt. Het ponton wordt in de komende uren verwacht en moet de functie overnemen van de staalkabels vanaf de oever, waarmee de tanker nu wordt gestabiliseerd.

Verder wordt in de loop van de dag een drijvende kraan uit Sankt Goarshausen verwacht. Die wordt mogelijk bij de berging ingezet. Bergingsexperts breken zich nu het hoofd over de vraag hoe het schip kan worden geborgen zonder dat het zeer gevaarlijke zwavelzuur in het water terecht komt. Er zouden verschillende kranen uit Duisburg en Rotterdam onderweg zijn. Maar liften van het schip met een aantal kranen zou riskant kunnen zijn vanwege de kans op breken.

Een andere optie is om de gevaarlijke lading in een of meer andere tankers over te pompen, maar de WSV wil daar pas toestemming voor geven als het waterpeil is gedaald en de stroomsnelheid is afgenomen. De dienst durft niet te voorspellen wanneer er weer scheepvaart mogelijk is. 'Vooropgesteld dat het lukt om de Waldhof aan een ponton te stabiliseren, zullen we onderzoeken of en in welke vorm er beperkt scheepvaartverkeer mogelijk is', aldus de WSV.


De Waldhof was onderweg van het chemieconcern BASF bij Ludwigshaven naar Antwerpen. Er is vooralsnog geen zwavelzuur of dieselolie in de rivier terechtgekomen. Zwavelzuur, dat veel wordt gebruikt in de chemische industrie, is zeer bijtend en agressief. Een forse lekkage zou bijzonder ernstige gevolgen voor het milieu kunnen hebben.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Bemanning gekapseisd schip vrijwel zeker dood

http://www.elsevier.nl/web/Artikel/286538/Bemanning-gekapseisd-schip-vrijwel-zeker-dood.htm
vrijdag 14 januari 2011 10:33

ST. GOARSHAUSEN (ANP) - Twee vermiste bemanningsleden van het tankschip dat donderdag kapseisde op de Rijn tussen Main en Koblenz, zijn vrijwel zeker dood. De kans dat ze nog levend worden teruggevonden, is zeer gering. Dat heeft een regeringswoordvoerder in de Duitse deelstaat Rijnland-Palts vrijdagmorgen laten weten.

Op de tanker met 2400 ton zwavelzuur aan boord waren vier bemanningsleden. Twee konden direct na het ongeval uit het water worden gered. Waarom de tanker bij de plaats St. Goarshausen is gekapseisd, is nog niet duidelijk.

Experts proberen nu vast te stellen hoe het 110 meter lange schip het best kan worden geborgen. De berging kan dagen duren, omdat de zware kranen die daarvoor nodig zijn naar de plek van het ongeval moeten worden gebracht.

Er is vooralsnog geen zwavelzuur of dieselolie in de rivier terechtgekomen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
File op Rijn door gezonken schip

http://nos.nl/artikel/211993-file-op-rijn-door-gezonken-schip.html
EPA Toegevoegd: zondag 16 jan 2011, 13:54

In Duitsland is op de Rijn bij Mainz een file van schepen ontstaan. Zo'n 200 schepen kunnen niet verder varen omdat een gezonken vrachtvaarder bij de Lorelei de doorvaart blokkeert. Het kan nog dagen duren voordat het schip geborgen is.

De berging van het schip met 2400 ton zwavelzuur duurt langer door het hoge waterpeil van de Rijn. Daardoor kunnen twee drijvende hijskranen uit Rotterdam niet onder de bruggen bij Duisburg door.

Lorelei
Het schip kapseisde in de buurt van de Lorelei, de beroemde rots waar in het verleden veel schepen vergingen. Bij de Lorelei maakt de Rijn een scherpe bocht en er staat bovendien een sterke stroming.

Nederlandse bedrijven maken zich zorgen over de problemen op de Rijn. Door het hoge water en de blokkade bij Mainz bereikt nu al 200.000 ton aan goederen niet zijn einddoel.
Samen sterk in de hulpverlening!


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Lekker voor de gevaarzetting.  ???

Ik vraag me af of ze extra maatregelen hebben getroffen voor het geval er iets mis gaat bij de aangemeerde schepen in dat gebied.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Pieter Lodder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Gecontroleerd leeg laten lopen. Debiet van de rijn is gemiddeld 2200 m3 per seconde. Door het hoge water is het debiet nu veel hoger (nu zo'n 8000 m3 per seconde, bij Lobith). Laat de tanker met circa 1 m3 per minuut leeg lopen, dan is na 30 uur de tanker leeg. Het zwavelzuur is dan met een factor 480.000 verdund. Vind je niks meer van terug bij metingen....
Alles wat ik schrijf, is op persoonlijke titel. Mijn mening is niet noodzakelijkerwijs gelijk aan de mening van mijn werkgever. Ook kunnen mijn berich


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
'Tankerongeluk schadepost van 3 miljoen euro'

http://www.nu.nl/buitenland/2424836/tankerongeluk-schadepost-van-3-miljoen-euro.html

Uitgegeven: 17 januari 2011 15:54
Laatst gewijzigd: 17 januari 2011 15:54

RIJSWIJK - Het tankerongeluk van vorige week donderdag op de Rijn heeft de transportsector tot nu toe naar schatting 3 miljoen euro gekost. Dat zei hoogleraar goederentransport en logistiek Lóri Tavasszy van de Technische Universiteit Delft maandag.
 
''Het gaat hier om onder meer wachttijden van gemiddeld honderd wachtende schepen, de prijs van de goederen en de kosten voor wachtende bedrijven'', aldus Tavasszy.

Herstelschade is daar nog niet bij opgeteld.

Een schip met 2400 ton zwavelzuur dat zonk bij de Lorelei bij Mainz blokkeert de doorvaart van ruim 250 schepen. Volgens het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) verliezen schippers met droge bulk tussen de 2500 en 4000 euro per dag.

De schade voor containerschepen ligt op ongeveer 2500 euro en die voor tankers iets lager. Op zijn vroegst dinsdag kunnen schippers bij daglicht weer doorvaren, aldus Tieman.

© ANP
Samen sterk in de hulpverlening!