Midden-Rijn dagenlang dicht14 januari 2011
http://www.nieuwsbladtransport.nl/Nieuws/Binnenvaart/ArticleBinnenvaart/tabid/144/ArticleID/1385/ArticleName/MiddenRijndagenlangdicht/Default.aspxHet vervoer op de midden-Rijn is geblokkeerd door het vaarverbod bij Sankt Goarshausen, waar gisterochtend de zwavelzuurtanker Waldhof is omgeslagen.
Los daarvan is vanmorgen ook weer een vaarverbod bij Koblenz van kracht geworden in verband met de extreem hoge waterstand. De stremming zal de komende dagen sterk worden uitgebreid, omdat het waterpeil de komende dagen op meerdere plaatsen het zogenoemde Marke 2-niveau zal overschrijden.
Stroomafwaarts zullen Bonn en Keulen waarschijnlijk vanmiddag volgen en stroomopwaarts gaat de Rijn bij Mainz morgen dicht, zo blijkt uit de voorspellingen van de Duitse vaarwegendatabank Elwis. De verwachting is dat de vaarverboden zeker het hele weekend van kracht blijven.
De midden-Rijn was vanaf afgelopen zaterdag al grotendeels gestremd in verband met een vloedgolf aan smelt- en regenwater, die zich door de Rijn verplaatst en inmiddels Nederland heeft bereikt. Afgelopen woensdag werd de vaart weer vrij gegeven, maar enkele uren later kapseisde de Waldhof van rederij Lehnkering bij de beroemde Lorelei-passage.
Rijnvaart-operators hebben een groot deel van de wachtende schepen tijdens de openstelling door de bottleneck kunnen krijgen. Zo meldt Rhinecontainer 'goed gebruik te hebben gemaakt van de tijdelijke openstelling doordat de schepen bij terminals vlak voor of na de stremming in positie lagen'.
De kans dat de twee vermiste bemanningsleden van de tanker nog levend worden teruggevonden, is nihil, zo heeft een regeringswoordvoerder van de Duitse deelstaat Rijnland-Palts vrijdagmorgen laten weten. De twee andere bemanningsleden konden direct na het ongeval uit het water worden gered.
Hoewel de toedracht van het ongeluk nog niet bekend is, lijkt voor de hand te liggen dat het extreem hoge water daarin een rol heeft gespeeld. Bij de passage van de Lorelei, een 130 meter hoge rotspartij, verongelukten vroeger regelmatig schepen omdat de Rijn daar het smalst en het diepst is en er een scherpe bocht maakt. Door de extreem hoge waterstand was de stroming nog sterker dan normaal.
De gekapseisde tanker zal eerst worden gezekerd aan een ponton om te voorkomen dat hij wegdrijft als het water verder stijgt, zo heeft de vaarwegbeheerder, Wasser- und Schiffahrtsverwalting des Bundes (WSV) bekendgemaakt. Het ponton wordt in de komende uren verwacht en moet de functie overnemen van de staalkabels vanaf de oever, waarmee de tanker nu wordt gestabiliseerd.
Verder wordt in de loop van de dag een drijvende kraan uit Sankt Goarshausen verwacht. Die wordt mogelijk bij de berging ingezet. Bergingsexperts breken zich nu het hoofd over de vraag hoe het schip kan worden geborgen zonder dat het zeer gevaarlijke zwavelzuur in het water terecht komt. Er zouden verschillende kranen uit Duisburg en Rotterdam onderweg zijn. Maar liften van het schip met een aantal kranen zou riskant kunnen zijn vanwege de kans op breken.
Een andere optie is om de gevaarlijke lading in een of meer andere tankers over te pompen, maar de WSV wil daar pas toestemming voor geven als het waterpeil is gedaald en de stroomsnelheid is afgenomen. De dienst durft niet te voorspellen wanneer er weer scheepvaart mogelijk is. 'Vooropgesteld dat het lukt om de Waldhof aan een ponton te stabiliseren, zullen we onderzoeken of en in welke vorm er beperkt scheepvaartverkeer mogelijk is', aldus de WSV.
De Waldhof was onderweg van het chemieconcern BASF bij Ludwigshaven naar Antwerpen. Er is vooralsnog geen zwavelzuur of dieselolie in de rivier terechtgekomen. Zwavelzuur, dat veel wordt gebruikt in de chemische industrie, is zeer bijtend en agressief. Een forse lekkage zou bijzonder ernstige gevolgen voor het milieu kunnen hebben.