Kringloopademluchtapparatuur

Auteur Topic: Kringloopademluchtapparatuur  (gelezen 5674 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

owb

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Gepost op: 14 januari 2011, 17:58:53
Dag Forumbezoekers,

Bij de brand in Moerdijk is duidelijk geworden dat het wenselijk is als je in de buurt van grote chemiebranden constant met ademlucht werkt. Een constatering die vrij snel getackeld wordt door praktische problemen. Na een korte rondvraag onder wat brandweermensen bleek het grootste probleem te zijn dat je ademluchtfles snel leeg is. En het wisselen van fles in 'besmet' gebied leek mij ook niet handig.

De normale meerurenaansluiting op ademluchttoestellen lijkt me ook geen optie. Je hebt een beperkt gebied, en als je met veel brandweermensen werkt is dat ook geen handige oplossing.

Ik kon me niet voorstellen dat hier geen oplossingen voor waren. Op de website van zowel MSA als Dräger zijn systemen te vinden die geschikt zijn voor inzetten van maximaal vier uur, en werken met koolstoffiltering door 'ademkalk' (KO2). Er wordt bij het systeem van Dräger gebruik gemaakt van samengeperste zuurstof, en bij het systeem van MSA is dit niet eens nodig (wordt teruggewonnen door een chemische reactie, ik neem aan dat de O2 uit de KO2 komt).

Je hebt dus een systeem wat 4 uur lang 'verse' lucht kan leveren. Beide systemen zien er goed uit, je zou zeggen dat dit een uitkomst is voor langdurige inzetten.

Waarom maakt de brandweer geen gebruik van dit soort systemen?


Informatie over de kringloopademluchttoestellen
:
De MSA 'AirElite 4h':
http://www.msaned.nl/nl/product/ademhalingstoestellen/onafhankelijke-kringloop-ademhalingsapparatuur/airelite-4h/
en http://www.msaned.nl/fileadmin/msa/leaflets/Dutch/27/27-430.2_NL_AirElite_4h.pdf (pdf!)

De Dräger 'PSS BG 4 plus':
http://www.draeger.com/NL/nl/products/personal_protection/closed_circuit/cre_pss_bg4_plus.jsp
en http://www.draeger.com/media/10/02/44/10024406/pss_bg4_plus_pi_9044832_en.pdf (pdf, engels)

Met geïnteresseerde groet,

Oberon




Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #1 Gepost op: 15 januari 2011, 08:51:53
Die systemen zijn duurder en minder prettig in gebruik. HEt zit minder lekker als een ademluchttoestel en na een bepaalde tijd wordt de lucht dieje inademt warmer. Verder is er een ongeschreven regel dat je bij het werken met ademlucht slecht 2 cilinders leeg mag lurken, daarna moet je even rusten (afhankelijk van het type inzet). Het wisselen van cilinders zou geen probleem moeten zijn. Ook niet bij een incident zoals Moerdijk.


owb

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Reactie #2 Gepost op: 17 januari 2011, 20:37:46
Die systemen zijn duurder en minder prettig in gebruik. HEt zit minder lekker als een ademluchttoestel en na een bepaalde tijd wordt de lucht dieje inademt warmer. Verder is er een ongeschreven regel dat je bij het werken met ademlucht slecht 2 cilinders leeg mag lurken, daarna moet je even rusten (afhankelijk van het type inzet). Het wisselen van cilinders zou geen probleem moeten zijn. Ook niet bij een incident zoals Moerdijk.

Warme lucht lijkt me een klein probleem. Daar tegenover staat dat je gevaarlijke stoffen kan inademen.

Dat ze duurder zijn lijkt me logisch. Maar schade aan je gezondheid is ook duur.
Het wisselen van flessen is geen probleem zeg je. Is dat zo? Als je je fles verwisselt, adem je buitenlucht in. En bij Moerdijk was die lucht gevaarlijk/schadelijk.

Ik las dat de eerste ploeg pas 13 uur later is afgelost. Ik kan me niet voorstellen dat ze 13 uur lang bezig zijn geweest met zware werkzaamheden. Ik snap dat het zwaar is, lang met ademlucht werken, maar bij weinig activiteit moet je dit lang vol kunnen houden toch?

Ik hoor het graag als je het niet met me eens bent!  :)


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #3 Gepost op: 17 januari 2011, 20:56:04
Warme lucht lijkt me een klein probleem. Daar tegenover staat dat je gevaarlijke stoffen kan inademen.

Dat ze duurder zijn lijkt me logisch. Maar schade aan je gezondheid is ook duur.
Het wisselen van flessen is geen probleem zeg je. Is dat zo? Als je je fles verwisselt, adem je buitenlucht in. En bij Moerdijk was die lucht gevaarlijk/schadelijk.

Ik las dat de eerste ploeg pas 13 uur later is afgelost. Ik kan me niet voorstellen dat ze 13 uur lang bezig zijn geweest met zware werkzaamheden. Ik snap dat het zwaar is, lang met ademlucht werken, maar bij weinig activiteit moet je dit lang vol kunnen houden toch?

Ik hoor het graag als je het niet met me eens bent!  :)

Flessen wisselen doe je in schoon gebied, bovenwinds. Aflossen na 13 uur??? Slecht geregeld daar. Normaal gesproken hoor je tussen de 4 en 6 uur afgelost te worden. En 13 uur met ademlucht op je rug.....  O0


owb

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Reactie #4 Gepost op: 17 januari 2011, 21:03:03
Flessen wisselen doe je in schoon gebied, bovenwinds. Aflossen na 13 uur??? Slecht geregeld daar. Normaal gesproken hoor je tussen de 4 en 6 uur afgelost te worden. En 13 uur met ademlucht op je rug.....  O0

Is dat praktisch als je ongeveer een half uur met een fles doet? De tijd die je dan hebt voor je inzet is beperkt, aangezien je jezelf ook nog naar schoon gebied moet verplaatsen. Zou een kringloopademluchtapparaat dan geen uitkomst bieden?

Over de 13 uur durende inzet van de eerste ploeg, zie hier: http://www.nvbr.nl/algemene_onderdelen/portret-vrijwilliger/anton-leest/ (onder kopje 'Zeer grote brand Chemie-Pack').


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 17 januari 2011, 21:40:17
Warme lucht lijkt me een klein probleem. Daar tegenover staat dat je gevaarlijke stoffen kan inademen.


Wat is jouw ervaring met deze apparatuur om temperaturen weg te zetten als een klein probleem?

Citaat


Dat ze duurder zijn lijkt me logisch. Maar schade aan je gezondheid is ook duur.
Het wisselen van flessen is geen probleem zeg je. Is dat zo? Als je je fles verwisselt, adem je buitenlucht in. En bij Moerdijk was die lucht gevaarlijk/schadelijk.
 

Dus jij zou gaan wisselen in besmet gebied?

Citaat

Ik las dat de eerste ploeg pas 13 uur later is afgelost. Ik kan me niet voorstellen dat ze 13 uur lang bezig zijn geweest met zware werkzaamheden. Ik snap dat het zwaar is, lang met ademlucht werken, maar bij weinig activiteit moet je dit lang vol kunnen houden toch?

Ik hoor het graag als je het niet met me eens bent!  :)

Waar heb je gelezen dat het 13 uur duurde voor ze afgelost zijn?


Meer info over deze apparatuur: http://www.msa-europe.com/int/products/supplied-air-respirators/self-contained-closed-circuit-breathing-apparatus/airelite-4h/

Een PPT: http://www.google.nl/url?sa=t&source=web&cd=2&ved=0CCIQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.portal.state.pa.us%2Fportal%2Fserver.pt%3Fopen%3D18%26objID%3D503806%26mode%3D2&ei=L6E0TfyCHoLoOY_G6LYC&usg=AFQjCNEdIcwG_-8XOefAVkXLq-MEf-srEg&sig2=7aQgVbM_qbTCHArkJ5eIYQ


owb

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Reactie #6 Gepost op: 17 januari 2011, 22:02:16
Wat is jouw ervaring met deze apparatuur om temperaturen weg te zetten als een klein probleem?

Dus jij zou gaan wisselen in besmet gebied?

Waar heb je gelezen dat het 13 uur duurde voor ze afgelost zijn?


Meer info over deze apparatuur: http://www.msa-europe.com/int/products/supplied-air-respirators/self-contained-closed-circuit-breathing-apparatus/airelite-4h/

Een PPT: http://www.google.nl/url?sa=t&source=web&cd=2&ved=0CCIQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.portal.state.pa.us%2Fportal%2Fserver.pt%3Fopen%3D18%26objID%3D503806%26mode%3D2&ei=L6E0TfyCHoLoOY_G6LYC&usg=AFQjCNEdIcwG_-8XOefAVkXLq-MEf-srEg&sig2=7aQgVbM_qbTCHArkJ5eIYQ

Mijn ervaring met 'deze' apparatuur is vrijwel nul, ik heb een aantal keren uitleg en instructie over normale ademlucht gehad. Met warme lucht uit ademluchttoestellen heb ik dan ook geen ervaring. Dus als ik iets verkondig wat niet klopt, hoor ik het uiteraard graag. In de powerpoint die jij geeft staat op de laatste dia 'Low air temperature' als 'Unique Selling Point'. Laag is een relatief begrip, maar ik neem aan deze 'lage temperatuur' binnen de perken blijft.

Ik zou zelf niet wisselen in besmet gebied, maar hoe ver moet je gaan voor je in schoon gebied bent? En hoe zeker weet je dat? Gevaarlijke stoffen uit de rook diffunderen in de omgeving, en gaan niet alleen maar met de rookkolom mee.

Over de 13 uur voordat er afgelost werd, dat staat op de NVBR site, zie http://www.nvbr.nl/algemene_onderdelen/portret-vrijwilliger/anton-leest/ (onder kopje 'Zeer grote brand Chemie-Pack').


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #7 Gepost op: 17 januari 2011, 22:15:51
Warme lucht lijkt me een klein probleem. Daar tegenover staat dat je gevaarlijke stoffen kan inademen.

Dat ze duurder zijn lijkt me logisch. Maar schade aan je gezondheid is ook duur.
Het wisselen van flessen is geen probleem zeg je. Is dat zo? Als je je fles verwisselt, adem je buitenlucht in. En bij Moerdijk was die lucht gevaarlijk/schadelijk.

Ik las dat de eerste ploeg pas 13 uur later is afgelost. Ik kan me niet voorstellen dat ze 13 uur lang bezig zijn geweest met zware werkzaamheden. Ik snap dat het zwaar is, lang met ademlucht werken, maar bij weinig activiteit moet je dit lang vol kunnen houden toch?

Ik hoor het graag als je het niet met me eens bent!  :)

Dat de lucht warmer word welke je in ademt is een groot probleem van een kringloop-ademluchttoestel,aangezien dit een zeer verhoogde fysieke belasting voor de gebruiker met zich meebrengt.
Doordat de ademlucht warmer word als je lichaamstemperatuur kun je via je longen geen warmte meer afvoeren waardoor je in combinatie met de moderne brandbestrijdingskleding welke ook minimale warmte afvoer geeft,je een te hoge kerntemperatuur van het lichaam krijgt.
Door deze verhoogde kerntemperatuur van het lichaam kun je oververhit raken,en als gevolg van deze oververhitting  is het mogenlijk dat je dood gaat .
Een m.i. groot probleem.


owb

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Reactie #8 Gepost op: 17 januari 2011, 22:23:24
Dat de lucht warmer word welke je in ademt is een groot probleem van een kringloop-ademluchttoestel,aangezien dit een zeer verhoogde fysieke belasting voor de gebruiker met zich meebrengt.
Doordat de ademlucht warmer word als je lichaamstemperatuur kun je via je longen geen warmte meer afvoeren waardoor je in combinatie met de moderne brandbestrijdingskleding welke ook minimale warmte afvoer geeft,je een te hoge kerntemperatuur van het lichaam krijgt.
Door deze verhoogde kerntemperatuur van het lichaam kun je oververhit raken,en als gevolg van deze oververhitting  is het mogenlijk dat je dood gaat .
Een m.i. groot probleem.

Duidelijk verhaal. Ik kan niet anders dan het met je eens te zijn. Er is op internet weinig te vinden over het gebruiksgemak in de praktijk. In de productpresentatie (de powerpoint die Palmpie gaf) staat dat een lage luchttemperatuur een Unique Selling Point is. Het zou dus ook best mee kunnen vallen met hoe warm de lucht wordt.

Het zou interessant zijn als iemand ervaring heeft met dit soort apparatuur. Iemand?


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #9 Gepost op: 17 januari 2011, 22:40:08
In principe zijn ademluchtflessen gewoon goed te gebruiken bij zo'n inzet. Als je bovenwinds de flessen verwisselt is er geen probleem. Een fles is in anderhalve minuut omgewisseld, dus dat kan geen groot probleem zijn. Het nadeel is dus wel dat je er een beperkte inzettijd mee hebt, maar op het moment dat het echt noodzakelijk is om meermaals ademlucht te verversen is de kans bijzonder groot dat er wat extra rode wagentjes bij het incident staan, zodat je regelmatig afgelost wordt.

Bovendien: bij een ademluchtinzet is het van groot belang om regelmatig te drinken om zodoende oververhitting en uitdroging te voorkomen. Prima als je een toestel hebt waarmee je 4 uur onafgebroken kan werken, maar in de praktijk is het simpelweg niet mogelijk om zo lang zonder pauze een inzet te doen. Je zal toch even af moeten hangen om wat te drinken en tot rust te komen O0
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding