Zo, ik ben gelukkig afgelost! Alles wat pijn kan doen aan m'n lichaam doet ook pijn... Kortom: topinzet
Ik zat in de 130, 1e TS van HIA. Wij werden gekoppeld aan de 110, waarmee we dus ook 'DE' inzet hebben gedaan.
Geheel conform de wet van Murphy woedde de brand op de meest onbereikbare locatie van heel het terrein. De locatie is uitgerust met 'harken': een blusleidingsysteem onder het gehele terrein, waarbij je op speciale plaatsen water kan afnemen. Deze harken worden vanaf de zijkanten gevoed door TS'en. Vandaar dat alle wagens ook aan de zijkant zijn ingezet. Een stuk van de brand konden we water verkrijgen, maar daar heb je dus wel forse drieduimers en waterkanonnen voor nodig... Deze hebben we dus over 27 (in gebruik zijnde) spoorlijnen moeten zeulen, wat dus zoveel inhoudt dat we alles over en onder wagons door moesten slepen. Ik heb mijn beweging voor de rest van het jaar gehad!
De wagon is aan de onderkant opengescheurd waardoor de ethanol ontsnapte. Tussen de brandende wagon en LPG wagons was 1 vrij spoor, waardoor we dus enigszins wat werkruimte hadden. Echter aan de andere kant stond er direct een goederenwagon tegen aan, waardoor we hier geen aanval in konden zetten. Dit is opgevangen door de hoge straal in te zetten die je op bijna alle foto's ziet. Eerste prioriteit hebben we gesteld op het koelen van de LPG wagons en de overige ethanol wagons. De aangestraalde LPG wagons zijn uiteindelijk weggetrokken, waardoor dit gevaar geweken was. Overigens kon ik direct na het verslepen de aangestraalde wagons aanraken met m'n blote handen, wat dus inhoudt dat onze koeltechnieken gewerkt hebben! Om deze reden konden we ons direct focussen op de brandende wagon, waarna we deze te lijf zijn gegaan met 5 waterkanonnen. Vanuit de SB's is vanaf dat moment ook SVM toegevoegd, in de hoop dat we met dit middel de brand snel konden bestrijden. Uiteindelijk lag er schuim zo ver je kon zien, maar die ethanol bleef gewoon doorfikken... De huidige techniek is dan ook om de wagon gecontroleerd uit te laten branden totdat de ethanol is opgebrand. Grote gevaren zijn er niet meer, aangezien het aangrenzende treinstel leeg is. De overige ethanol-wagons worden nog steeds gekoeld, met een mooie temperatuur van rond de 25 graden.
Verder zijn er géén gewonden gevallen (zweepslagen voor de gene die dat de wereld in heeft geholpen, ik werd plat ge-smst) en was het al met al gewoon een top inzet. Ik zou echt geen punten kunnen verzinnen waarop de deze inzet duidelijk beter hadden kunnen doen. Maar het verbaasd me echt heel erg hoeveel bangmakende bullshit de wereld in wordt geholpen die op leugens gebaseerd zijn... Bizar!
Vragen staan vrij, ik mag alleen niet alles beantwoorden