GRIP 3 TIS 4.4 Brand Rangeerterrein Kijfhoek Develsingel - Zwijndrecht 14-01-2011

Auteur Topic: GRIP 3 TIS 4.4 Brand Rangeerterrein Kijfhoek Develsingel - Zwijndrecht 14-01-2011  (gelezen 99877 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Kan iemand uitleggen wat deze cijfers/codes inhouden?
Jazeker. Dit zegt niets over het voertuignummer, maar wordt gebruikt voor onderling contact. Wanneer de eerste TS bijvoorbeeld de 18-402 is en deze wil de 3e TS welke de 18-404 is oproepen gaat het in principe via deze nummers.
1e TS: 110
2e TS: 120
3e TS: 130
4e TS: 140

En dan volgens mij:
5e TS: 210
etc.

EDIT: post kan weg. Wel vreemd dat ik geen melding kreeg dat er al iemand anders gepost had.


bartbev

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
  • bevelvoerder aspiranten-- 2010 beste jun. bev. nl.
    • www.blusgroeploppersum.nl
Jazeker. Dit zegt niets over het voertuignummer, maar wordt gebruikt voor onderling contact. Wanneer de eerste TS bijvoorbeeld de 18-402 is en deze wil de 3e TS welke de 18-404 is oproepen gaat het in principe via deze nummers.
1e TS: 110
2e TS: 120
3e TS: 130
4e TS: 140

En dan volgens mij:
5e TS: 210
etc.

EDIT: post kan weg. Wel vreemd dat ik geen melding kreeg dat er al iemand anders gepost had.

klopt de 5e ts is 210
dit moet dan het 2e peleton zijn het eerste peleton is 110 t/m 140.
dan het 2e peleton idd 210 t/m 240.

dus alles waar de 2 voor komt is het 2e peleton in principe


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Video'tje van mijn kant, gefilmd bij de kazerne Zwijndrecht.

GRIP 3 TIS 4.4 Kijfhoek Zwijndrecht - 14-01-2011


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Grootschalige uitleg op (waar anders) Regio15.nl

En het totale plaatje staat natuurlijk al op het forum:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=13623.msg409805#msg409805

Onderstaande kon ik vinden op de website: http://www.hvzeeland.nl/hulpdiensten/brandweer/pelotonsinzetten.php

Een brandweerpeloton telt vier tankautospuiten en een peletonscommandant,
Daarnaast komt bij een pelotonsinzet vaak een ondersteunigspeloton ter plaatse. Dit kan bestaat uit bijvoorbeeld een haakarmvoertuig met een ademluchtcon-tainer. Wanneer er twee bluspelotons en een ondersteuningspeloton worden ingezet vormen deze drie pelotons samen een zogenaamde brandweercompag-nie.
Uiteraard is bij een dergelijke grote inzet ook een verbindings-/commandowagen aanwezig en zijn ook de Officier van Dienst en de Hoofd Officier van Dienst ter plaatse. Daarnaast staat, zoals gebruikelijk bij grote branden, meestal een am-bulance stand-by en wordt een zogenaamd CTPI ingericht. CTPI staat voor Coördinatie Team Plaats Incident. Een dergelijk team bestaat over het algemeen uit de (H)OVD's van brandweer, ambulancedienst en politie alsmede de burge-meester van de gemeente(n) waarin het incident plaatsvindt.
Bij een pelotonsinzet hoort een normering in de vorm van bijvoorbeeld een "zeer grote brand". Omdat er (gelukkig) niet vaak pelotonsinzetten voorkomen oefent vrijwel ieder brandweerkorps elk jaar éénmaal een pelotonsinzet. Het hele korps oefent dan een dergelijke grote inzet.
Bij een pelotonsinzet wordt gebruik gemaakt van de zogenaamde 100-roepnum-merserie. Het eerste peloton heeft nummers van 100 t/m 189 en het tweede peloton begint bij roepnummer 200, de daarop volgende pelotons hebben de roepnummers 300 t/m ... en de nummering loopt dan gewoon verder. Bijvoor-beeld: 310 is eerste bevelvoerder negende tankautospuit.

Nummering eerste peloton
100 - Officier van Dienst
110 - Eerste bevelvoerder 1e TAS
111 - Aanvalsploeg 1e TAS
112 - Waterploeg 1e TAS
119 - Chauffeur 1e TAS
120 - Tweede bevelvoerder 2e TAS
121 - Aanvalsploeg 2e TAS
122 - Waterploeg 2e TAS
129 - Chauffeur 2e TAS
130 - Tweede bevelvoerder 3e TAS
131 - Aanvalsploeg 3e TAS
132 - Waterploeg 3e TAS
139 - Chauffeur 3e TAS
140 - Tweede bevelvoerder 4e TAS
141 - Aanvalsploeg 4e TAS
142 - Waterploeg 4e TAS
149 - Chauffeur 4e TAS
150 - Bevelvoerder AL of HW
159 - Chauffeur AL of HW
160 - Bevelvoerder HA
169 - Chauffeur HA
170 - Bevelvoerder HV
179 - Chauffeur HV
180 - Duikleider
189 - Chauffeur WO
   
Nummering tweede peloton
200 - Commandant Van Dienst of 2e OVD
210 - Eerste bevelvoerder 5e TAS
211 - Aanvalsploeg 5e TAS
212 - Waterploeg 5e TAS
219 - Chauffeur 5e TAS
220 - Tweede bevelvoerder 6e TAS
221 - Aanvalsploeg 6e TAS
222 - Waterploeg 6e TAS
229 - Chauffeur 6e TAS
230 - Tweede bevelvoerder 7e TAS
231 - Aanvalsploeg 7e TAS
232 - Waterploeg 7e TAS
239 - Chauffeur 7e TAS
240 - Tweede bevelvoerder 8e TAS
241 - Aanvalsploeg 8e TAS
242 - Waterploeg 8e TAS
249 - Chauffeur 8e TAS
250 - Bevelvoerder 2e AL of HW
259 - Chauffeur 2e AL of HW
260 - Bevelvoerder 2e HA
269 - Chauffeur 2e HA
270 - Bevelvoerder 2e HV
279 - Chauffeur 2e HV
280 - Tweede duikleider
289 - Chauffeur 2e WO



cu,
Loe
 http://survey.totalsafety.nl/snowleopard_icon.jpg http://survey.totalsafety.nl


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
'ProRail moet meewerken aan bedrijfsbrandweer'

Spoorbeheerder ProRail moet meewerken aan het opzetten van een bedrijfsbrandweer voor het rangeerterrein Kijfhoek tussen Barendrecht en Zwijndrecht. Op het terrein brak vrijdagavond brand uit. Burgemeester van Zwijndrecht Antoin Scholten stelt zaterdag dat de brand uitwijst dat een bedrijfsbrandweer op het terrein hard nodig is.

Scholten vertelde zaterdag tijdens een persconferentie over de brand dat hij Prorail tot 1 januari 2012 de tijd had gegeven een bedrijfsbrandweer voor het terrein op te zetten. ProRail heeft hier echter formeel bezwaar tegen aangetekend en wil over de kwestie een gang naar de rechter maken.

Scholten vindt dat ProRail dat bezwaar moet intrekken en moet meewerken aan het op poten zetten van een bedrijfsbrandweer. "Ik ga ervan uit dat Prorail gezien wat er vannacht is gebeurd dat bezwaar intrekt. We hebben het gewoon nodig."

http://frontpage.fok.nl/nieuws/424884/1/1/50/prorail-moet-meewerken-aan-bedrijfsbrandweer.html

Kan iemand mij de meerwaarde vertellen van een bedrijfsbrandweer daar als de reguliere kazerne náást het terrein staat  ???


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
En het totale plaatje staat natuurlijk al op het forum:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=13623.msg409805#msg409805

Hmmm, ik ken specialistische voertuigen toch als '115' in plaats van 150. En ik dacht zelfs 115=RV 116+HA 117=HV en 118=WO. Maar goed, ik kan er ook naast zitten 0098
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
'ProRail moet meewerken aan bedrijfsbrandweer'

Spoorbeheerder ProRail moet meewerken aan het opzetten van een bedrijfsbrandweer voor het rangeerterrein Kijfhoek tussen Barendrecht en Zwijndrecht. Op het terrein brak vrijdagavond brand uit. Burgemeester van Zwijndrecht Antoin Scholten stelt zaterdag dat de brand uitwijst dat een bedrijfsbrandweer op het terrein hard nodig is.

Scholten vertelde zaterdag tijdens een persconferentie over de brand dat hij Prorail tot 1 januari 2012 de tijd had gegeven een bedrijfsbrandweer voor het terrein op te zetten. ProRail heeft hier echter formeel bezwaar tegen aangetekend en wil over de kwestie een gang naar de rechter maken.

Scholten vindt dat ProRail dat bezwaar moet intrekken en moet meewerken aan het op poten zetten van een bedrijfsbrandweer. "Ik ga ervan uit dat Prorail gezien wat er vannacht is gebeurd dat bezwaar intrekt. We hebben het gewoon nodig."

http://frontpage.fok.nl/nieuws/424884/1/1/50/prorail-moet-meewerken-aan-bedrijfsbrandweer.html

Kan iemand mij de meerwaarde vertellen van een bedrijfsbrandweer daar als de reguliere kazerne náást het terrein staat  ???

Meer hierover te lezen: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=47596.msg838408#msg838408


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8744257/__Onderzoek__wagonbrand__.html?p=2,1

za 15 jan 2011, 15:51
| lees voor

http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00806/kijfhoek2_806205a.jpg

Onderzoek naar wagonbrand Kijfhoek

ZWIJNDRECHT -  De Onderzoeksraad voor Veiligheid stelt een onderzoek in naar de brand in een treinwagon met ethanol op een rangeerterrein in Kijfhoek, bij Zwijndrecht. Maar ook het Openbaar Ministerie doet onderzoek naar de brand. Het kijkt naar de oorzaak en of er verwijtbare fouten zijn gemaakt. Dat zei zaterdag burgemeester Antoin Scholten van Zwijndrecht op een persconferentie.

De burgemeester bedankte alle medewerkers van de hulpdiensten. In totaal is de brandweer met 225 man in touw geweest. Zoals altijd bij een incident op Kijfhoek is er direct groot alarm gegeven omdat de gevolgen groot kunnen zijn. Kijfhoek is het grootste rangeerterrein van Europa.

Direct na het incident is er volgens de burgemeester volop getwitterd en is er een sms-alert verstuurd. Ook de website van de gemeente is continu ververst en is veel bekeken.

Alle geëvacueerde bewoners krijgen van de gemeente een brief waarin veel informatie staat over de brand. In totaal moesten de bewoners van 32 panden hun huis uit.

De trein staat naast het spoor. Het is nog onduidelijk of dat voor of na de brand is gebeurd. Maar het vermoeden bestaat dat er iets fout is gegaan bij het rangeren. Dat wordt ook onderzocht. De wagon is eigendom van vervoerder DB Schenker. Dat bedrijf is eerder beboet omdat het verzuimd had de plaatselijke autoriteiten te melden dat er een wagon met explosieve stoffen langer dan drie uur op de Kijfhoek zou staan. Dat is wel verplicht.

De brand brak vrijdagavond rond half tien uit. De brandweer gaf zaterdagmorgen rond tien uur het sein brand meester.


bartbev

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
  • bevelvoerder aspiranten-- 2010 beste jun. bev. nl.
    • www.blusgroeploppersum.nl
Hmmm, ik ken specialistische voertuigen toch als '115' in plaats van 150. En ik dacht zelfs 115=RV 116+HA 117=HV en 118=WO. Maar goed, ik kan er ook naast zitten 0098

boek :  

redvoertuig 115
hulpverlenigswagen 117
wo wagen 118


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2011%2Fjanuari%2FBrand%20in%20wagon%20waarschijnlijk%20veroorzaakt%20door%20rangeerfout

Zwijndrecht zeer kritisch op ProRail

15 januari 2011

Burgemeester Scholten van Zwijndrecht heeft felle kritiek op ProRail omdat de spoorbeheerder een bedrijfsbrandweer tegenhoudt op rangeerterrein Kijfhoek. Dat zei de burgemeester op een persconferentie over de brand van vrijdagavond.

Op dit moment beschikt Kijfhoek nog niet over een eigen brandweer. Scholten heeft in 2009 het grootste rangeerterrein van Europa verplicht om een bedrijfsbrandweer op te zetten. De bedoeling was dat de bedrijfsbrandweer per 1 januari 2012 ingevoerd zou worden. ProRail vecht dat juridisch aan, omdat ze de eigen brandweer te duur vinden. Scholten neemt aan dat ProRail daar nu op terug komt na de brand op Kijfhoek.

Evacuatie
Vrijdag om 21:30 vatte op Kijfhoek een tankwagon met 65 ton ethanol vlam, vermoedelijk na een rangeerfout. Omdat er aanvankelijk explosiegevaar was, door de nabijheid van lege LPG-wagons, moesten bewoners van 10 nabijgelegen woningen hun huis uit. In totaal zijn 33 mensen opgevangen in theater Festino en hotel ARA in Zwijndrecht. Zij konden vanochtend weer naar hun woning terug.

Brief
De bewoners krijgen zaterdagmiddag nog een brief (zie Links) van de gemeente Zwijndrecht met daarin meer informatie over het incident en de afhandeling. Het OM doet onderzoek naar de oorzaak van de brand.