GRIP 3 TIS 4.4 Brand Rangeerterrein Kijfhoek Develsingel - Zwijndrecht 14-01-2011

Auteur Topic: GRIP 3 TIS 4.4 Brand Rangeerterrein Kijfhoek Develsingel - Zwijndrecht 14-01-2011  (gelezen 99884 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

bartbev

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
  • bevelvoerder aspiranten-- 2010 beste jun. bev. nl.
    • www.blusgroeploppersum.nl
ik snap aan de ene kant de burgermeester wel maar ik kan het spoor bedrijf ook wel snappen ,

de kazerne zit op ong. 3 min. rijden vanaf het spoor. en als je nou een bedrijfsbrandweer op het trein vestigt zit die volgens mij op ? min aan rijtijd. tuurlijk deze zitten dan ook op het bedrijf met opkomst tijd etc. dus mis. heb je uiteindelijk 1/2 min. tijdwinst maar dit is de ...? hoeveelste keer dat het hier gebeurd en ze moeten die mensen wel opleiden dan en wagens kopen / onderhouden etc.



Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
ik snap aan de ene kant de burgermeester wel maar ik kan het spoor bedrijf ook wel snappen ,

de kazerne zit op ong. 3 min. rijden vanaf het spoor. en als je nou een bedrijfsbrandweer op het trein vestigt zit die volgens mij op ? min aan rijtijd. tuurlijk deze zitten dan ook op het bedrijf met opkomst tijd etc. dus mis. heb je uiteindelijk 1/2 min. tijdwinst maar dit is de ...? hoeveelste keer dat het hier gebeurd en ze moeten die mensen wel opleiden dan en wagens kopen / onderhouden etc.

[IMG]http://img843.imageshack.us/img843/2053/zwijndrecht.jpg



Gaat een bedrijfsbrandweer alleen over opkomsttijd of over het specialiseren en specialistisch materieel aanschaffen afgestemd op het risico... Wat doe je met een standaard bepakte TS op zo'n terrein?  ::)


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
ik snap aan de ene kant de burgermeester wel maar ik kan het spoor bedrijf ook wel snappen ,

de kazerne zit op ong. 3 min. rijden vanaf het spoor. en als je nou een bedrijfsbrandweer op het trein vestigt zit die volgens mij op ? min aan rijtijd. tuurlijk deze zitten dan ook op het bedrijf met opkomst tijd etc. dus mis. heb je uiteindelijk 1/2 min. tijdwinst maar dit is de ...? hoeveelste keer dat het hier gebeurd en ze moeten die mensen wel opleiden dan en wagens kopen / onderhouden etc.





De brand was niet op het punt die jij aangeeft. Sterker nog, de ingang Kijfhoek zit naast de kazerne...


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8744615/__Zwijndrecht_wil_spoortunnel__.html?sn=binnenland,buitenland

za 15 jan 2011, 16:59
| lees voor
Zwijndrecht bepleit opnieuw ondertunneling

ZWIJNDRECHT -  Burgemeester Antoin Scholten van Zwijndrecht pleit opnieuw voor het ondertunnelen van ruim 10 kilometer spoorterrein in het bewoonde gebied van Zwijndrecht en Dordrecht. Dat zou 1,5 miljard euro kosten.

Dat stelde Scholten zaterdag nog eens opnieuw naar aanleiding van de brand vrijdag en zaterdag op rangeerterrein Kijfhoek. Hij zei al eerder te hebben gelobbyd in de Tweede Kamer voor ondertunneling van dat gebied, mede omdat daar veel treinen met gevaarlijke stoffen langskomen. Tot nu toe is die lobby niet gelukt.

Er is de laatste twee jaar flink geïnvesteerd in de veiligheid van het rangeerterrein, meldde Scholten zaterdag. Zwijndrecht kreeg zelf 50 miljoen euro van de Rijksoverheid om stappen te maken in de veiligheid. Dat is gebeurd in samenwerking met ProRail. Zo zijn er waterputten geslagen, extra wegen naar het rangeerterrein en extra blusleidingen aangelegd en is er een schuimblusvoertuig aangeschaft.

„Die investeringen hebben zich wel positief vertaald, gezien de brand gisteren”, aldus Scholten. Het incident kon op die manier goed worden bestreden. Ondertussen worden er wel steeds meer gevaarlijke stoffen via Kijfhoek vervoerd. Dat heeft onder meer te maken met de Betuwelijn die ook via Kijfhoek loopt. Dat gaat volgens Scholten alleen maar toenemen omdat de Betuwelijn intensiever gebruikt gaat worden.

Daarom zou de burgemeester graag zien dat het spoor door het bewoonde gedeelte van Zwijndrecht en Dordrecht veiliger wordt door het te ondertunnelen. „Gezien de veiligheidsmaatregelen die we er allemaal hebben genomen, ben ik niet zo bang voor ongelukken op Kijfhoek, maar meer op het spoorgedeelte in het bewoonde gebied. Daar heb je niet al die voorzieningen die we op het rangeerterrein wel hebben.”


Merijn V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
De tassen van Zwijndrecht, en veel korpsen langs de betuwe route, zijn niet alleen standaard bepakt maar hebben extra uitrusting om calamiteiten op het rangeerterrein en langs de Betuwe route het hoofd te kunnen bieden. Daarnaast is het zo dat veel mensen van de Pro-Rail ongevallen bestrijding ook lid zijn van het korps Zwijndrecht en dat er dus vaak met de eerste TAS veel kennis op spoorgebied mee uitrukt.

Op Rotterdan IJsselmonde heeft lange tijd 24 uur per dag een met "verhuur" brandwachten bemande TAS gestaan. Ik twijfel niet aan de brandbestrijdings capacitieten van deze mannen en vrouwen maar kennis van gevaarlijke stoffen en spoor vervoer vergt toch een andere opleiding. Zoals altijd gaat ook deze lobby weer over geld het zou mij niet verbazen als de conclusie wordt dat korps Zwijndrecht met subsidie van Prorail iets op gaat zetten.


bartbev

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
  • bevelvoerder aspiranten-- 2010 beste jun. bev. nl.
    • www.blusgroeploppersum.nl
Gaat een bedrijfsbrandweer alleen over opkomsttijd of over het specialiseren en specialistisch materieel aanschaffen afgestemd op het risico... Wat doe je met een standaard bepakte TS op zo'n terrein?  

burgermeester heeft er in het artikel niet over de specialisatie maar denk dat dat natuurlijk wel geld.
ik denk persoonlijk dat je je nog verkijkt wat je allemaal met een normaal bepakte tas zou kunnen op zoon terrrein.
maar je kan wel zien dat het voertuig van shell. gewoon de idealle auto's zijn bij deze branden maar dit zijn volgens mij ook zeer prijzige voertuigen. mis idee 1 zoon voertuig per regio met een hoog risico op dit soort branden. al denk ik niet dat dit te financieren is.


debaert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 201
Gaat een bedrijfsbrandweer alleen over opkomsttijd of over het specialiseren en specialistisch materieel aanschaffen afgestemd op het risico... Wat doe je met een standaard bepakte TS op zo'n terrein?

Een bedrijfsbrandweer is deel van het bedrijf, de meeste (zo niet alle) leden werken binnen het bedrijf dus een bedrijfsbrandweer zal zich automatisch toerusten op de situatie binnen het bedrijf (de brandweerlieden kennen de situatie immers perfect en bij de aanschaf van materieel zal er uiteraard als eerste naar de inrichting gekeken worden).
Opkomsttijd speelt uiteraard ook een rol, aangezien het materieel van een bedrijfsbrandweer -in de regel- al op de inrichting aanwezig is.
Wat de overwegingen zijn die spelen bij het al dan niet verplichten van een bedrijfsbrandweer durf ik niet zomaar te roepen. Of dit in een vergunning te verplichten is durf ik ook niet met zekerheid te zeggen. Wel weet ik dat de verzekering (en de vergunningverlener) er soms erg blij mee is.

burgermeester heeft er in het artikel niet over de specialisatie maar denk dat dat natuurlijk wel geld.
ik denk persoonlijk dat je je nog verkijkt wat je allemaal met een normaal bepakte tas zou kunnen op zoon terrrein.
maar je kan wel zien dat het voertuig van shell. gewoon de idealle auto's zijn bij deze branden maar dit zijn volgens mij ook zeer prijzige voertuigen. mis idee 1 zoon voertuig per regio met een hoog risico op dit soort branden. al denk ik niet dat dit te financieren is.
Ik heb vanwege de interpunctie wat moeite om je te begrijpen?
De burgermeester heeft het -eigenlijk- over de beheersbaarheid van een incident. Op het rangeerterrein is de watervoorziening (en de bereikbaarheid?) beter (de investeringen waar over gesproken wordt) dan langs het reguliere spoor.
Het aanschaffen van een extra voertuig (in het artikel wordt gezegd dat er al een extra schuimblusvoertuig is gekocht van die 50 miljoen) lijkt mij paniekvoetbal. Het is het onderzoeken waard, maar 1 per regio lijkt mij -persoonlijk- wat raar (en bovendien, waar worden deze gepositioneerd?).

Overigens, dit is het materieel van Shell Moerdijk (die waren toch opgekomen? Ik ben net thuis van een lange dag dus ik heb helaas de ontwikkelingen nauwelijks kunnen volgen):
http://www.brandweervoertuigen.net/korpsen/shell%20moerdijk/huidig.html
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Deze brand kwam eigenlijk op het gunstigste moment wat we hadden kunnen bedenken. Er is inderdaad 50 miljoen vrijgemaakt om de veiligheid van het spoorgebied Dordrecht-Zwijndrecht te verhogen. Hier zijn onder andere de 2 schuimblusvoertuigen van Dordrecht en Zwijndrecht van aangeschaft (de 120 en 121, zie topic 'schuimblusvoertuigen'. Deze zijn halverwege het vorige jaar opgeleverd. Deze veortuigen hebben bij de bestrijding van deze brand een zeer grote rol gespeeld! In de eerste aanval is zeer goed gebruik gemaakt van de camera's op de blusarm van de SB. Hierdoor konden we al een globale locatie van de brand vaststellen, waardoor er direct begonnen kon worden met het opbouwen van water op de blusharken die gebruikt gingen worden. Helaas had een eerste aanval met de SB's weinig zin, omdat de brand te ver weg was t.o.v. de worplengte. Later is de 2e SB iets dichter naar de brand gekomen waardoor het water de brand precies kon bereiken. Alleen het rijden over het terrein ging wat lastig; op de een of andere manier was de grond een beetje verzadigd... Geen idee hoe dat kwam! e050 De term 'paniekvoetbal' in relatie tot de aanschaf van de SB's vind ik overigens nergens op slaan, getuige het incident van vannacht.

Ook hebben we in het laatste kwartaal van 2010 veel tijd gestoken in het verkennen van het rangeerterrein. Ieder korpslid van Ambacht, Zwijndrecht en Heerjansdam (kortom: Zwijndrechtse Waard) heeft een uitgebreide rondleiding gehad over het terrein. Ook hebben we allemaal diverse cursussen gehad in het gebruik van de blusharken, geslagen putten en alle andere veiligheidsvoorzieningen van het terrein. Ook hebben alle pompbediendes in oktober ook daadwerkelijk het gebruik van de blusharken beoefend. Toen is het systeem ook direct getest op eventuele lekkages etc.. Door deze investeringen hebben we het incident van vannacht gelukkig zo doeltreffend kunnen afwikkelen.

@Palmpie: de meerwaarde van een bedrijfsbrandweer op Kijfhoek? Meer slagkracht in het eerste kwartier, meer voertuigen die direct aansluiten op het risicoprofiel, meer kennis op de 'werkvloer'...


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Heb jij wel eens goed geluisterd wat de meneer op bovenstaand filmpje zegt?! Dàt is hoe een BLEVE ontstaat.
 > eerst ontstaat er druk in de wagon, door verhitting. Hierdoor gaat het overdrukventiel afblazen.
 > door het steeds afblazen (druk verminderd, daarna sluit het ventiel en begint cyclus weer) neemt de hoeveelheid vloeistof in de tank af.
 > hierdoor neemt het koelend vermogen af, en wordt het metaal niet meer gekoeld en zgn. gestressed.
 > uiteindelijk word de druk dan zo hoog, dat de tank op die plaats scheurt.
 > vervolgens door de hoge druk, vind er een spontane ontbranding plaats van de gassen in de tank en ontbrand de resterende vloeistof ook door de hoge druk.
 > hierbij word de vloeistof en resten van de tank weggeslingerd

Een overdruk pan, explodeert ook niet "zomaar"  ;-)

Ik kan het toch niet laten, hierop te reageren. Beide opties zijn mogelijk. Niet elke tank heeft een overdrukventiel. Ook een tank zonder overdrukventiel kan bezwijken als de druk in de tank hoger wordt dan de bezwijkdruk.
Het filmpje waar blijkbaar naar gerefereerd wordt, kan ik niet vinden. Maar als het verteld wordt zoals het hier puntsgewijs staat opgenoemd, moet ik erop wijzen dat de laatste twee punten niet kloppen en dat de eerste reageerder meer gelijk heeft dan bovenstaande.
Een BLEVE is een boiling LIQUID expanding vapour explosion. Een vloeistof in de tank wordt verhit tot boven zijn kookpunt. Wanneer de tank bezwijkt, gaat deze vloeistof ineens in gas over.
Wanneer het een brandbare vloeistof is die bleve't, zal de ontstane gaswolk ontbranden als er een ontstekingsbron in de buurt is. Een onbrandbare stof vloeistof kan echter ook bleve'en ! BLEVE betekent namelijk NIET automatisch dat er een brandende gaswolk is, maar alleen dat de vloeistof door verhitting boven zijn kookpunt ineens in gas overgaat zodra de houder bezwijkt. Dit staat steeds vaker fout in lesboeken en op fora.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Een overdrukpan explodeert inderdaad nooit "zomaar". Maar wel wanneer de druk groter is dan zijn bezwijkdruk!
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter