Deze brand kwam eigenlijk op het gunstigste moment wat we hadden kunnen bedenken. Er is inderdaad 50 miljoen vrijgemaakt om de veiligheid van het spoorgebied Dordrecht-Zwijndrecht te verhogen. Hier zijn onder andere de 2 schuimblusvoertuigen van Dordrecht en Zwijndrecht van aangeschaft (de 120 en 121, zie topic 'schuimblusvoertuigen'. Deze zijn halverwege het vorige jaar opgeleverd. Deze veortuigen hebben bij de bestrijding van deze brand een zeer grote rol gespeeld! In de eerste aanval is zeer goed gebruik gemaakt van de camera's op de blusarm van de SB. Hierdoor konden we al een globale locatie van de brand vaststellen, waardoor er direct begonnen kon worden met het opbouwen van water op de blusharken die gebruikt gingen worden. Helaas had een eerste aanval met de SB's weinig zin, omdat de brand te ver weg was t.o.v. de worplengte. Later is de 2e SB iets dichter naar de brand gekomen waardoor het water de brand precies kon bereiken. Alleen het rijden over het terrein ging wat lastig; op de een of andere manier was de grond een beetje verzadigd... Geen idee hoe dat kwam! De term 'paniekvoetbal' in relatie tot de aanschaf van de SB's vind ik overigens nergens op slaan, getuige het incident van vannacht.
Ook hebben we in het laatste kwartaal van 2010 veel tijd gestoken in het verkennen van het rangeerterrein. Ieder korpslid van Ambacht, Zwijndrecht en Heerjansdam (kortom: Zwijndrechtse Waard) heeft een uitgebreide rondleiding gehad over het terrein. Ook hebben we allemaal diverse cursussen gehad in het gebruik van de blusharken, geslagen putten en alle andere veiligheidsvoorzieningen van het terrein. Ook hebben alle pompbediendes in oktober ook daadwerkelijk het gebruik van de blusharken beoefend. Toen is het systeem ook direct getest op eventuele lekkages etc.. Door deze investeringen hebben we het incident van vannacht gelukkig zo doeltreffend kunnen afwikkelen.
@Palmpie: de meerwaarde van een bedrijfsbrandweer op Kijfhoek? Meer slagkracht in het eerste kwartier, meer voertuigen die direct aansluiten op het risicoprofiel, meer kennis op de 'werkvloer'...
@ Palmpie en Rolanddeg, zou het continue bezetten van de kazerne zwijndrecht met 1 of twee ploegen, gesubsidieerd door de opdrachtgevers als Keyrail / Prorail niet een afdoende oplossing zijn?
Om de tijd dat de melding op vrijdagavond kwam, zou een bedrijfsbrandweer dan volledig bezet zijn ? Over hoeveel ploegen spreek je dan ? minimale bezetting 2 ploegen ??