Goede opmerking, en waarom staan de wagons met gevaarlijke stoffen niet op sporen die wel bereikbaar zijn met de waterkanonnen van de SB voertuigen? Waarom hebben de SB's geen waterkanon die wel vanaf hun opstelplaats het terrein kunnen bestrijken. Je kiest of voor meer worplengte, of je zorgt dat de SB's overal zo dicht bij kunnen komen (met verharde ondergrond) dat de huidige worplengte wel voldoende is.
Overigens 50 milj, en dan twee voertuigen, is misschien 1%-2% van dat bedrag, en wat blusleidingen(harken) waterputten en nog wat klein spul..... Waar is de rest van dat geld aan besteed?
Ik dacht dat die Sb's ook waren aangeschaft voor de Betuwe lijn, en ook voor een gedeelte daaruit gefinancieerd waren?
Ik denk dat je als eerste moet zorgen dat je het juiste blusmiddel hebt, en dat moet je dan ter plaatse brengen, en de manier van opbrengen kan op meerdere manieren. Oftewel met een losse of gefixeerde monitor, of met voertuigen, een industriële autospuit met vaste monitor of een SB met vaste monitor. Is er kans op escalatie dan neem je één of meerdere losse monitoren die je naar de inzetplek brengt onder dekking van een snelle koeling door bv. een SB met grote worplengte. dan trek je je terug. Dan zijn de voertuigen tenminste veilig, zo wordt het in de industrie ook gedaan.
Hebben de SB's daar trouwens wel alcoholbestendig schuim aan boord, want anders heb je in dit geval van een polaire brandbare vloeistof natuurlijk niks aan zo'n SB, en kan je hem alleen gebruiken voor koeling.
Die blusharken zijn eigenlijk niks anders als horizontale droge stijgleidingen en zijn een hele goede oplossing voor rangeerterreinen, zo hou je alle andere sporen vrij van slangen en bevorderen natuurlijk ook je inzet snelheid.
Je kan ook zeggen dat de brandweer moet zorgen voor een SB met allergrootste capaciteit en worplengte, en alle soorten svm en bluspoeder, maar wat gaat zo'n voertuig kosten en hoe groot wordt zo'n voertuig dan wel niet.
Net zoals de brandweer afwegingen maakt voor aanschaf van voertuigen met kosten, zo doet een bedrijf dat ook, zo goedkoop mogelijk binnen de regels. Je kan zo'n heel rangeerterrein wel aanpassen aan de brandweer maar dat gaat een godsvermogen kosten.
Dan kan je je ook afvragen waarom is in onze steden en dorpen de infrastructuur niet aangepast aan de brandweer, nergens drempels voor een snelle aanrijtijd, bredere wegen zodat we overal goed door kunnen rijden, misschien moet je overal wel een extra rijbaan neerleggen voor de hulpdiensten, dan hebben we nooit last van het verkeer. En overal een bluswaterleiding op elke plek in nederland, het waterleidingbedrijf ziet je al aankomen, wie gaat dat betalen, voorlopig wilt het waterleidingbedrijf zelfs al de capaciteit verlagen in nieuwbouw gebieden. Iedereen weet wel plekken in zijn verzorgingsgebied waar je een hele slechte waterwinning hebt, en dan staan we met z'n allen te kijken hoe iets heel mooi afbrand, en dan kunnen we nog zulke mooie voertuigen hebben zonder dat water doe je niets.
Men wil er niet teveel geld aan uitgeven, veiligheid mag niets kosten.