Middelbrand (portiekflat) Rijnstraat - Alblasserdam 15-01-2011

Auteur Topic: Middelbrand (portiekflat) Rijnstraat - Alblasserdam 15-01-2011  (gelezen 2935 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #10 Gepost op: 15 januari 2011, 16:33:10
Sorry, maar dit is beslist geen middelbrand. Niet alleen omdat het niet in de melding staat, maar het punt is dat er diverse procedures aan middelbrand hangen waardoor er gealarmeerd moet worden. Anders vraag ik mij af hoe bepaalde functionarissen in kennis worden gesteld en niet in de laatste plaats de pers. Administratief gezien moet de meldkamer ook middelbrand maken, anders klopt de incidentregistratie niet. BIj het opschalen naar middelbrand krijgt de centralist automatisch diverse "taken" voorgeschoteld en het lijkt me sterk dat al die taken telefonisch afgehandeld worden terwijl het dit 1 druk op de knop via P2000 kan gebeuren.

Geen middelbrand dus, ook al waren er 36 TS'en ter plaatse. Als 1 van de 2 inzetbaar is/blijft dan is het een kleine brand.


Blauwie

  • ZUID-HOLLAND ZUID
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,494
  • IC verpleegkundige i.o. | vrijwillige brandweer
Brandweer Papendrecht


Johan31051970

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 56
Reactie #12 Gepost op: 15 januari 2011, 20:11:55
Sorry, maar dit is beslist geen middelbrand. Niet alleen omdat het niet in de melding staat, maar het punt is dat er diverse procedures aan middelbrand hangen waardoor er gealarmeerd moet worden. Anders vraag ik mij af hoe bepaalde functionarissen in kennis worden gesteld en niet in de laatste plaats de pers. Administratief gezien moet de meldkamer ook middelbrand maken, anders klopt de incidentregistratie niet. BIj het opschalen naar middelbrand krijgt de centralist automatisch diverse "taken" voorgeschoteld en het lijkt me sterk dat al die taken telefonisch afgehandeld worden terwijl het dit 1 druk op de knop via P2000 kan gebeuren.

Geen middelbrand dus, ook al waren er 36 TS'en ter plaatse. Als 1 van de 2 inzetbaar is/blijft dan is het een kleine brand.

Zonder enig oordeel te vellen .....

Bij alarmering van een brand in een portiekflat in Alblasserdam worden er standaard 2 autospuiten gealarmeerd.
In dit geval Alblasserdam en Oud Alblas, omdat de eerste autospuit van Alblasserdam ter aflossing naar Zwijndrecht (spoorketel) was.

Beide autospuiten zijn ingezet, Alblasserdam via de voorzijde het pand in en Oud-Alblas met behulp van de hoogwerker van Papendrecht aan de andere kant van het pand.
Ondanks dat er geen middelbrand gealarmeerd is, lijkt hetme toch een middelbrand (wat her vrijwel standaard is bij brand met slachtoffer).

Bron, ikzelf TP.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #13 Gepost op: 15 januari 2011, 20:17:00
Ach, misschien had men de HOvD aan de telefoon en wilde men niet teveel pers ter plaatse.....

Of er is bewust geen middelbrand gemaakt, vroeger hadden we hier in Zoetermeer een OvD die 'zijn' incidenten altijd zo 'klein' mogelijk probeerde te houden. Ik weet dat de AC Rijnmond in dergelijke gevallen bleef vragen (misschien nog steeds) welke van de 2 TS'en dan inzetbaar is.

Protocollen zijn er immers niet voor niets. Stel dat er in de buurt een andere brand uitbreekt dan wil de AC toch erg graag weten waar men aan toe is. Of stel dat er doden bij te betreuren vallen dan is het toch vreemd als er voor 2 kazernes een BOT-team geregeld moet worden als er maar eentje is ingezet, enzovoorts......


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #14 Gepost op: 15 januari 2011, 21:57:20
Vrouw ernstig gewond na brand in portiekwoning

http://www.politie.nl/zuid-holland-zuid/nieuws/persberichten/110115vrouwernstiggewondnabrandinportiekwoning.asp

Alblasserdam, 15-01-2011 • Zaterdagmiddag 15 januari is brand uitgebroken in een portiekwoning aan de Rijnstraat. De bewoonster van het pand (leeftijd onbekend) raakte daarbij ernstig gewond. De brandweer kreeg die middag een melding van een uitslaande brand op de vierde verdieping van een flat. Diverse hulpdiensten, waaronder een traumahelikopter, rukten hierop uit. De brandweer had het vuur al snel onder controle. Toch liep het pand forse schade op.

De bewoonster van het pand was op het moment dat de brand uitbrak in de woning aanwezig. Ze is door brandweerpersoneel uit haar woning gehaald. Vervolgens is de vrouw in zorgwekkende toestand per ambulance naar een ziekenhuis in Rotterdam gebracht.
Bewoners van omliggende portiekwoningen hebben uit voorzorg hun huis korte tijd verlaten. Nadat de brand geblust was, de brandweer enkele metingen had gedaan en de panden geventileerd waren konden de bewoners terug naar hun woning.
De brand is vermoedelijk ontstaan in de wasdroger.
Samen sterk in de hulpverlening!


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #15 Gepost op: 15 januari 2011, 22:35:19
Vreemde opstelplaats voor de autoladder, was daar een reden voor?
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Johan31051970

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 56
Reactie #16 Gepost op: 16 januari 2011, 21:16:59
Vreemde opstelplaats voor de autoladder, was daar een reden voor?

Aan de andere zijde van het pand kon de autoladder niet komen omdat daar een plantsoen is.
Was ook niet nodig omdat het trappenhuis nog te begaan was.
Tweede TS (Oud Alblas) is met de ladder ingezet aan de "blinde kant" van de flat omdat daar de brand ook uitslaande was.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #17 Gepost op: 16 januari 2011, 21:52:30
Citaat
Tweede TS (Oud Alblas) is met de ladder ingezet aan de "blinde kant" van de flat omdat daar de brand ook uitslaande was.
Dat snap ik wel, maar het gaat meer om het feit dat de ladder erg ver van de stoep staat, het had dichter bij gekund of hij had ook het parkeerterrien op kunnen rijden.(althans dat lijtk zo op de foto's ) Nu staat hij zoals ik het inschat bijna op maximale vlucht.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar