OPPLAN-SAR Kustwacht geheim stuk voor redders

Auteur Topic: OPPLAN-SAR Kustwacht geheim stuk voor redders  (gelezen 6389 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Gepost op: 16 januari 2011, 15:42:15
Het Opplan-SAR is voor redders die geen deel uitmaken van de veiligheidsregio en/of SAR eenheid zijn een geheim stuk geworden.

Op een verzoek van HOGE aan de kustwacht om in het bezit te mogen komen van het OPLAN-SAR werd negatief gereageerd.

HOGE, dat 50% van alle hulpverlening op Gooi- Eem- en IJmeer voor zijn rekening neemt, denkt dat dit nadelig voor de hulpverlening kan uitpakken als HOGE in aktie komt en er later meerdere eenheden bij een aktie betrokken worden die wel deze procedures moeten volgen.

In het OPLAN-SAR staan alle procedures beschreven die bij reddings= en zoekakties van kracht zijn. Het geheim houden van deze procedures maakt dat men niet van HOGE kan verwachten dat zij kan participeren in gezamelijke akties volgens het OPLAN-SAR, daar zij immers geen kennis van de daarin beschreven manier van werken mag hebben en zonder kennis van zaken toch aan een dergelijke gezamelijke aktie meedoen verwarring in de hand werkt.

HOGE acht zich dan ook niet gebonden aan hetgeen in het OPPLA-SAR geregeld is.




Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2011, 15:59:32
Het OPPLAN SAR staat gewoon openbaar op internet:

http://www.waterrand.nl/typo3conf/ext/naw_securedl/secure.php?u=0&file=uploads/media/OPPLAN_SAR_02.pdf&t=1211057695&hash=7e43bf70c84cb2d51482b9dc83b144c5

Dus om nu te zeggen dat het geheim is gaat wel erg ver. ;)
Wel jammer dat versie 7 er nog niet op staat.
 :-\


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2011, 16:40:55
Wel jammer dat versie 7 er nog niet op staat.
 :-\

En dat is gelijk ook het risico. Als men deze oude variant van het OPPLAN SAR gaat volgen, heb je kans dat er procedures gevolgd worden die niet meer up-to-date zijn.

Daarnaast - en dat staat elders ook al op het forum - staat er informatie in dat plan die m.i. niet op straat zou moeten liggen (zoals een intern nummer van de militaire luchtverkeersleiding).

Edit: zie ook dit bericht en verder: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=46471.msg829708#msg829708
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2011, 23:27:05
En dat is gelijk ook het risico. Als men deze oude variant van het OPPLAN SAR gaat volgen, heb je kans dat er procedures gevolgd worden die niet meer up-to-date zijn.

Daarnaast - en dat staat elders ook al op het forum - staat er informatie in dat plan die m.i. niet op straat zou moeten liggen (zoals een intern nummer van de militaire luchtverkeersleiding).

Edit: zie ook dit bericht en verder: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=46471.msg829708#msg829708

Die interne telefoonnummers kan je in het openbare stuk gewoon zwart maken.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2011, 23:35:18
Die interne telefoonnummers kan je in het openbare stuk gewoon zwart maken.

Uiteraard, maar in het stuk dat nu op het net staat is dat dus niet gedaan ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2011, 23:37:27
Uiteraard, maar in het stuk dat nu op het net staat is dat dus niet gedaan ;)

 :-X


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #6 Gepost op: 17 januari 2011, 10:07:38
Ik vraag me af of de redders op het water dit stuk nu moeten kennen. In de oude versie zie ik veel interne procedures van de kustwacht, over hoe ze zaken hebben georganiseerd. Het stuk over de osc en het stuk zoekpatronen kan intresaant zijn voor de redders op het water. Dus om dit nu de reden te noemen om het stuk openbaar te maken vindt ik vreemd. Zelf ben ik voorsander van transparant werken en zie ik geen probleem om dit te verspreiden.

9910001
9910001


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #7 Gepost op: 17 januari 2011, 19:26:03
Ik vraag me af of de redders op het water dit stuk nu moeten kennen. In de oude versie zie ik veel interne procedures van de kustwacht, over hoe ze zaken hebben georganiseerd. Het stuk over de osc en het stuk zoekpatronen kan intresaant zijn voor de redders op het water. Dus om dit nu de reden te noemen om het stuk openbaar te maken vindt ik vreemd. Zelf ben ik voorsander van transparant werken en zie ik geen probleem om dit te verspreiden.

9910001

Zeker voor de aansturing van nautische eenheden vanuit een regio is een dergelijk document zeker wel makkelijk. Op die manier kan een regio naadloos aansluiten op hetgeen wat aan de nautische kant komt. We hebben ervaringen uit het verleden, waarbij het niet lekker loopt tussen de "natte" en de "droge" kant. Begrijpen van elkaars structuur leert veel over de ander, maar ook hoe je er zelf op in kan springen.

RR (die wel in de verzendlijst zit)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #8 Gepost op: 17 januari 2011, 21:36:05
Zeker voor de aansturing van nautische eenheden vanuit een regio is een dergelijk document zeker wel makkelijk. Op die manier kan een regio naadloos aansluiten op hetgeen wat aan de nautische kant komt. We hebben ervaringen uit het verleden, waarbij het niet lekker loopt tussen de "natte" en de "droge" kant. Begrijpen van elkaars structuur leert veel over de ander, maar ook hoe je er zelf op in kan springen.
RR (die wel in de verzendlijst zit)

Helemaal mee eens!
Wat dat betreft is dit ook wel een handig boekje:

http://www.comodo.nl/comodo/upload/cm1026143.pdf

 O0


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #9 Gepost op: 17 januari 2011, 21:39:46
Wat dat betreft is dit ook wel een handig boekje

Handig boekje? Liggen die 28 (!) bladzijdes op elke reddingboot rondom het IJsselmeer dan? wel goed plastificeren dan