Ongeval met hydraulisch redgereedschap

Auteur Topic: Ongeval met hydraulisch redgereedschap  (gelezen 4342 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Gepost op: 20 januari 2011, 15:16:15
Hallo,

Vanwege de middelbrand in Ossendrecht (20-01-2011) rondgekeken naar diverse Belgische brandweerkorpsen, waaronder het brandweerkorps Stabroek. Op hun site zag ik tevens onder "weetjes" een item staan over de gevaren van hydraulisch gereedschap, middels een powerpointpresentatie. Tot mijn verbazing is tijdens een oefening met hydraulisch gereedschap een slang opengescheurd onder hoge druk en heeft de brandweerman/vrouw ernstig verwond. Tevens is de hydraulische olie in de verwondingen terecht welke ernstige schade heeft veroorzaakt in de verwondingen. Volgens de presentatie zou de brandweerman/vrouw in kwestie al zijn PBM, persoonlijke beschermingsmiddelen, gedragen hebben.

Zijn zulke gevallen bekend in Nederland ? Welke maatregelen zijn er genomen om zulke ongevallen te voorkomen ? Iemand ervaringen mee wat de oorzaak geweest kan zijn ?

Voor verdere uitleg en foto's zie de powerpointpresentatie op de site van brandweer Stabroek, onder "weetjes". (http://www.hulpdienststabroek.be/weetjes.php)

Let op, de beelden kunnen schokkend zijn..!




tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #1 Gepost op: 20 januari 2011, 18:38:11
Hallo dit is een heel oud verhaal, en circa 10-15 jaar geleden gebeurd.  :-X
Wat er niet bij staat is dat het gebeurd is door ondeskundig gebruik en te weinig onderhoud aan de hydraulische slangen. De hydraulische slangen hadden een metalen veer om de slang om het knikken bij de aansluiting naar het gereedschap te voorkomen. Deze veer zat niet meer op zijn plaats, daardoor knikten de slangen(door het opbergen in het voertuig) steeds exact op dezelfde manier. Als je dan niet de slangen door de leverancier of dealer laat controleren en dit jaren lang volhoudt kunnen er inderdaad dit soort vervelende ongelukken gebeuren.
Gelukkig zijn de gereedschappen (welk merk dan ook) sinds die tijd veiliger geworden en is er bijna geen brandweerkorps dat deze gereedschappen niet jaarlijks laat controleren door de leverancier, juist om dit soort ongelukken te voorkomen, omdat de gevolgen inderdaad ernstig kunnen zijn.
Maar al eens geprobeerd een motorkettingzaag in je arm te zetten, of een slijpschijf over je bluslaars gehaald  8)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #2 Gepost op: 20 januari 2011, 23:41:20
Bedankt voor deze aanvullende informatie, was mij niet bekend dat het al enkele jaren oud was. Maar begrijp dat de technieken al stukken verbeterd zijn, om dit soort ongevallen te voorkomen.

Weer wat geleerd...


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #3 Gepost op: 21 januari 2011, 02:25:40
Dit is het risico van werken met hydraulisch gereedschap en werken aan hydraulische systemen. Flexibele leidingen hebben nou eenmaal als nadeel kwetsbaarder te zijn voor beschadigingen dan nietflexibele leidingen. Betreffende slangen hebben als het goed is ook een soort van houdbaarheidsdatum als ik me niet vergis. Dit heeft te maken met het feit dat slangen 'bros' worden na verloop van tijd waardoor kans op beschadiging toe neemt. Ik weet niet wat de werkdruk van een dergelijk stukje gereedschap is maar bij een beetje hydraulisch systeem zijn werkdrukken van 400 - 600 bar (40.000 - 60.000 kPa of wel: iets meer dan 600 kg per 4kante cm) geen uitzonderingen.

Zoals tower-lader aangeeft is het onverstandig om slangen voor en hydraulische systeem te laten knikken dit verzwakt het materiaal waardoor er meer kans op schade is te verwachten.

Terugkomend op de PBM's wanneer een slang met zoveel hydraulische druk begint te spuiten is daar geen enkele vorm van PBM tegen bestand, zeker niet als je op een halve meter afstand zou staan.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993