Als een blusser braaf 2 jaar aan de muur hangt hoeft er niets te gebeuren. De praktijk wijst uit dat dit helaas nogal eens anders is, en wij erg vaak blussers aantreffen die niet gebruiksklaar zijn door allerlei defecten. Zoals door gebruik om de deur open te houden, het voor de grap activeren van blussers,. Aanrij schade in exepeditiecentra. Of het gewoon terug hangen van de blusser na het blussen van een brandje. Komen we dit vaak tegen?? jazeker wekelijks.
Ben ook een paar keer mee geweest met een kennis die monteur is bij een brandbeveiligingsbedrijf en een controle stelt niet zoveel voor.
Ook de dagelijkse aantallen die hij 'moet' doen van zijn bedrijf leiden er niet toe dat er een grondig onderhoud mogelijk is.
Heb aan die kennis nog een goede 6L schuimblusser aan overgehouden die al drie jaar niet gekeurd is sinds hij hier hangt...
Een andere kennis reviseerde blussers niet na x jaar maar hing standaard nieuwe blussers op omdat dat goedkoper was... Zegt wel iets over de productiekosten / kwaliteit van deze blusser...
De problemen, ik herken ze niet en ik kom in veel gebouwen, zijn niet zozeer een fysiek probleem maar een gedragsprobleem. Dat los je niet op door steeds de blusser 'op te knappen'. Maar door een bedrijf aan te laten schrijven door de overheid / voorlichting te geven. Door de jaarlijkse controles die blijven gebeuren op vrijwillige basis zullen wij het nooit constateren
Scheelt weer een brief
en zal de brandbeveiligingsbedrijven $ blijven opleveren
Daarnaast zijn de meeste handbrandblussers 'extra' in gebouwen en vereist de overheid vaak alleen brandslanghaspels in een dekkend patroon. Als iets 'extra' het niet doet heb ik er niet zo'n super probleem mee. Als de wettelijke voorzieningen het maar doen.
en om weer terug te komen op het onderwerp
, waarom zou je een bordje ophangen als ze blijkbaar toch in de meerderheid van de gevallen 'voor een deur' staan..
.