NEN 3011 vraagje

Auteur Topic: NEN 3011 vraagje  (gelezen 22097 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 18 januari 2011, 20:21:02
Ook deze moet ik even tackelen; leuke regel waar je de klant met gemak op kan wijzen maar in de praktijk een waarde van 0,0 heeft. Je blusmiddel moet altijd functioneel en klaar voor gebruik zijn en het aantal defecte blussers is na 2 jaar hoger en er is meer kapot aan een blusser dan bij een jaarlijkse controle, door ze toch jaarlijks te onderhouden worden de kosten lager gehouden dan eens in de twee jaar. 95% van de bedrijven wil dan ook gewoon hun blusmiddelen jaarlijks gekeurd hebben. Daar heb je het weer, het moet niet maar wil je je verantwoording nemen dan doe je er verstandig aan om het wel te doen. Ik denk dat weinig bedrijven er moeite mee hebben als ze eens in de twee jaar mogen komen, die rekening is alleen maar hoger, dat heeft de praktijk al uitgewezen.. ;)

Kan je me vertellen wat er allemaal precies kapot gaat binnen twee jaar als je een kwalitatief goede blusser geleverd hebt?  ???

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #21 Gepost op: 18 januari 2011, 20:31:14
Kan je me vertellen wat er allemaal precies kapot gaat binnen twee jaar als je een kwalitatief goede blusser geleverd hebt?  ???
Als een blusser braaf 2 jaar aan de muur hangt hoeft er niets te gebeuren. De praktijk wijst uit dat dit helaas nogal eens anders is, en wij erg vaak blussers aantreffen die niet gebruiksklaar zijn door allerlei defecten. Zoals door gebruik om de deur open te houden, het voor de grap activeren van blussers,. Aanrij schade in exepeditiecentra. Of het gewoon terug hangen van de blusser na het blussen van een brandje. Komen we dit vaak tegen?? jazeker wekelijks. :-\
En iedere keer wordt er verzuimt om even te bellen om de blusser te laten repareren. En geloof me, het gebeurt dat blussers rustig een jaar lang op die manier aan een muur hangen. :-X

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 18 januari 2011, 20:52:32
Als een blusser braaf 2 jaar aan de muur hangt hoeft er niets te gebeuren. De praktijk wijst uit dat dit helaas nogal eens anders is, en wij erg vaak blussers aantreffen die niet gebruiksklaar zijn door allerlei defecten. Zoals door gebruik om de deur open te houden, het voor de grap activeren van blussers,. Aanrij schade in exepeditiecentra. Of het gewoon terug hangen van de blusser na het blussen van een brandje. Komen we dit vaak tegen?? jazeker wekelijks. :-\

Ben ook een paar keer mee geweest met een kennis die monteur is bij een brandbeveiligingsbedrijf en een controle stelt niet zoveel voor. 8) Ook de dagelijkse aantallen die hij 'moet' doen van zijn bedrijf leiden er niet toe dat er een grondig onderhoud mogelijk is. ::)
Heb aan die kennis nog een goede 6L schuimblusser aan overgehouden die al drie jaar niet gekeurd is sinds hij hier hangt...   ;) 0098

Een andere kennis reviseerde blussers niet na x jaar maar hing standaard nieuwe blussers op omdat dat goedkoper was... Zegt wel iets over de productiekosten / kwaliteit van deze blusser...  

De problemen, ik herken ze niet en ik kom in veel gebouwen, zijn niet zozeer een fysiek probleem maar een gedragsprobleem. Dat los je niet op door steeds de blusser 'op te knappen'. Maar door een bedrijf aan te laten schrijven door de overheid / voorlichting te geven. Door de jaarlijkse controles die blijven gebeuren op vrijwillige basis zullen wij het nooit constateren O0 Scheelt weer een brief 0098 en zal de brandbeveiligingsbedrijven $ blijven opleveren
Daarnaast zijn de meeste handbrandblussers 'extra' in gebouwen en vereist de overheid vaak alleen brandslanghaspels in een dekkend patroon. Als iets 'extra' het niet doet heb ik er niet zo'n super probleem mee. Als de wettelijke voorzieningen het maar doen.

en om weer terug te komen op het onderwerp ;), waarom zou je een bordje ophangen als ze blijkbaar toch in de meerderheid van de gevallen 'voor een deur' staan..  0098.

SFS

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #23 Gepost op: 18 januari 2011, 21:12:35
Niet persoonlijk bedoeld maar heerlijk die naïeve preventisten die totaal de praktijk uit ogen verliezen...  :D Lekker strak op de regels zitten en vooral niet verder kijken... ;) Ik ben geen monteur kleine blusmiddelen dus exact kan ik geen dingen benoemen, die antwoorden moet ik je schuldig blijven maar de reactie van Peter71 zegt denk ik ook al voldoende over de praktijk van een blusser, heb ook wel eens wat voorbij horen komen van; patronen, ringen ect. Er zijn bedrijven die aluminium blussers aan de muur hangen welke je tijdens het onderhoud zo verrot draait, ik ken ook bedrijven die gewoon metalen blussers aan de muur hangen maar ook daar zijn bijna twee keer meer defecten dan bij een jaarlijkse controle. De cijfers en de praktijk wijst uit dat men bij een controle eens in de twee jaar bijna twee keer meer blussers aantreffen die niet werken en terug komen. Ik denk dat het ook wel wenselijk is om naar het praktijk plaatje en de financiële kant voor de klant te kijken, je kan in theorie nog zoveel bedenken en eisen maar als het in de praktijk niet werkt dan kom je toch bedrogen uit...

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 18 januari 2011, 21:19:09
Niet persoonlijk bedoeld maar heerlijk die naïeve preventisten die totaal de praktijk uit ogen verliezen...  :D Lekker strak op de regels zitten en vooral niet verder kijken... ;) Ik ben geen monteur kleine blusmiddelen dus exact kan ik geen dingen benoemen, die antwoorden moet ik je schuldig blijven maar de reactie van Peter71 zegt denk ik ook al voldoende over de praktijk van een blusser, heb ook wel eens wat voorbij horen komen van; patronen, ringen ect. Er zijn bedrijven die aluminium blussers aan de muur hangen welke je tijdens het onderhoud zo verrot draait, ik ken ook bedrijven die gewoon metalen blussers aan de muur hangen maar ook daar zijn bijna twee keer meer defecten dan bij een jaarlijkse controle. De cijfers en de praktijk wijst uit dat men bij een controle eens in de twee jaar bijna twee keer meer blussers aantreffen die niet werken en terug komen. Ik denk dat het ook wel wenselijk is om naar het praktijk plaatje en de financiële kant voor de klant te kijken, je kan in theorie nog zoveel bedenken en eisen maar als het in de praktijk niet werkt dan kom je toch bedrogen uit...

Leg je dan ook het financiële plaatje voor dat handbrandblussers in 99 van de 100 keer door de brandweer helemaal niet vereist zijn?  ???

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #25 Gepost op: 18 januari 2011, 21:22:25
en om weer terug te komen op het onderwerp ;), waarom zou je een bordje ophangen als ze blijkbaar toch in de meerderheid van de gevallen 'voor een deur' staan..  0098.
Dan zijn de bordjes een pracht referentiemiddel om de bedrijfsleider in kwestie er aan te herinneren dat dat de officiele plek van de blusser is, levert erg vaak schaamrood op de kaken van de desbetreffende bedrijsleider 0098 998765

112wollie

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #26 Gepost op: 7 december 2012, 19:23:39
De nen zegt alleen welk bordje toch.
Wanneer er bordjes moeten worden opgehangen staat toch duidelijk in het gebruiksbesluit (jouw wet).
Nen is geen wet.
Die bedrijven proberen dus gewoon geld te verdienen.

Nen is een richtlijn, maar als een officiële documentatie (bijv. bouwbesluit of gebruikersbesluit) hierna verwijst wordt de nen wel een wet !

leo A

• Forum gebruiker
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #27 Gepost op: 7 december 2012, 22:01:50

Daarnaast zijn de meeste handbrandblussers 'extra' in gebouwen en vereist de overheid vaak alleen brandslanghaspels in een dekkend patroon. Als iets 'extra' het niet doet heb ik er niet zo'n super probleem mee. Als de wettelijke voorzieningen het maar doen.

Dan wens ik je veek succes als er een electrisch apparaat in de brand staat!  98uiye
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-

Gijs

• Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 7 december 2012, 22:37:26
Leuk al die meningen, maar tegenwoordig wordt door de regio-preventie zelfs verwezen naar de leverancier, die de volledige zaak kan leveren als kleine blusmiddelen, pictogrammen, ontruimingsplannen en dergelijke.
Maar in al mijn bescheidenheid de architect en de bouwkundige dienen de brandslanghaspels te projecteren volgens het bouwbesluit en op aanwijzing van de afdeling preventie (goedkeuring),
Ook de zogenaamde brandkleppen in de diverse systemen als afschakelingen worden door het bouwbesluit voorgeschreven en de plaatsbepaling is duidelijk onderhevig aan de afdeling preventie, althans altijd in overleg.
Daarom is het heel prettig dat men in bestaande gebouwen, totaal alles veranderd door de verplaatsbare wanden en de werking van het brandbeveiligingssysteem totaal uit het oog verliest, en daardoor de compartimentering en de daaraan gekoppelde brandblussystemen eveneens totaal verliest, En dan maar de doorvoperingen niet te vergeten.
Bij instappen begint de inzet.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #29 Gepost op: 8 december 2012, 08:32:34
Leuk al die meningen, maar tegenwoordig wordt door de regio-preventie zelfs verwezen naar de leverancier, die de volledige zaak kan leveren als kleine blusmiddelen, pictogrammen, ontruimingsplannen en dergelijke.
Maar in al mijn bescheidenheid de architect en de bouwkundige dienen de brandslanghaspels te projecteren volgens het bouwbesluit en op aanwijzing van de afdeling preventie (goedkeuring),
Ook de zogenaamde brandkleppen in de diverse systemen als afschakelingen worden door het bouwbesluit voorgeschreven en de plaatsbepaling is duidelijk onderhevig aan de afdeling preventie, althans altijd in overleg.
Daarom is het heel prettig dat men in bestaande gebouwen, totaal alles veranderd door de verplaatsbare wanden en de werking van het brandbeveiligingssysteem totaal uit het oog verliest, en daardoor de compartimentering en de daaraan gekoppelde brandblussystemen eveneens totaal verliest, En dan maar de doorvoperingen niet te vergeten.
Vaak gaat het op de afdelingen preventie al niet goed. De pictogrammen staan duidelijk omschreven in de ARBO-wet, en men dit geen eens weet. Inmiddels ken ik ook gevallen dat er gehandhaafd is, en er pictogrammen geplaatst diende te worden, op basis van de arbowet.