Wanneer komt de politie?

Auteur Topic: Wanneer komt de politie?  (gelezen 10378 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Gepost op: 18 januari 2011, 19:06:10
Ook zoiets: internetaangifte!

Van de 3 internetaangiftes die ik tot op heden heb gedaan heb ik geen enkele terugkoppeling mogen ontvangen. Zelfs van een autodiefstal niet.

Als je vervolgens in een fuik met 1-en 2 strepers belandt, omdat ze het moeten leren, wordt je als burger erg zuur. Want daar heeft men uiteraard wel tijd voor. Stukje bij beetje zijn we aan het accepteren dat agenten belastinginners aan het worden zijn. Maar gelukkig hebben we de noodhulpvoertuigen. Al zal het mij niet verwonderen dat er een dag aanbreekt dat spoedassistentie niet komt opdagen, omdat men met een laser in de hand staat, in een of andere berm. Zo zachtjes aan... :-X

Weet je wat? Gooi dan die boetes direct met 200% omhoog, als we daarmee tenminste weer een wandelende wijkagent in de straat hebben, dag-en nacht.  0098




skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #1 Gepost op: 18 januari 2011, 19:14:30
Ook zoiets: internetaangifte!

Van de 3 internetaangiftes die ik tot op heden heb gedaan heb ik geen enkele terugkoppeling mogen ontvangen. Zelfs van een autodiefstal niet.

Als je vervolgens in een fuik met 1-en 2 strepers belandt, omdat ze het moeten leren, wordt je als burger erg zuur. Want daar heeft men uiteraard wel tijd voor. Stukje bij beetje zijn we aan het accepteren dat agenten belastinginners aan het worden zijn. Maar gelukkig hebben we de noodhulpvoertuigen. Al zal het mij niet verwonderen dat er een dag aanbreekt dat spoedassistentie niet komt opdagen, omdat men met een laser in de hand staat, in een of andere berm. Zo zachtjes aan... :-X

Weet je wat? Gooi dan die boetes direct met 200% omhoog, als we daarmee tenminste weer een wandelende wijkagent in de straat hebben, dag-en nacht.  0098

Dit voorbeeld heb ik dus al een keer meegemaakt en hier ergens in een topic neergeplempt. Heren waren bezig met roodlichtcontrole vanuit een opvallend voertuig en niet belast met noodhulp.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #2 Gepost op: 18 januari 2011, 19:22:44
Dit voorbeeld heb ik dus al een keer meegemaakt en hier ergens in een topic neergeplempt. Heren waren bezig met roodlichtcontrole vanuit een opvallend voertuig en niet belast met noodhulp.


Dus geen noodhulp!  :)  Maar goed, zet daar wat mij betreft wat ''roodlichtboa's''  98uiye neer en haal ze na 3 uur weer op. Net als OV-controleurs, verkeersregelaars, parkeercontroleurs, flora-en fauna schrijvers, etc. Maar als een burger een agent wil spreken, moet die vrijwel direct beschikbaar zijn. (uitzonderingen daargelaten) Zeker als het gaat om een opname aangifte. Of melding verdachte situatie, etc, etc.


stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Reactie #3 Gepost op: 18 januari 2011, 19:26:07
Korpschef wil niet meer flitsen
Bron: Leidsch Dagblad (oud bericht)

Ondanks het oude bericht, de 'normale agent' vangt volgens mij geen boeven, tenzij heterdaad. Opsporingswerk gebeurt toch door anderen?
Ik zou zeggen de agenten van flitscontroles (geen idee hoeveel man dat is) vrijmaken en uit de populatie agenten de meest capabele niet meer inzetten voor het normale werk maar voor opsporing (=uiteindelijk boeven vangen).


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #4 Gepost op: 18 januari 2011, 19:27:43
Ook zoiets: internetaangifte!

Van de 3 internetaangiftes die ik tot op heden heb gedaan heb ik geen enkele terugkoppeling mogen ontvangen. Zelfs van een autodiefstal niet.

Als je vervolgens in een fuik met 1-en 2 strepers belandt, omdat ze het moeten leren, wordt je als burger erg zuur. Want daar heeft men uiteraard wel tijd voor. Stukje bij beetje zijn we aan het accepteren dat agenten belastinginners aan het worden zijn. Maar gelukkig hebben we de noodhulpvoertuigen. Al zal het mij niet verwonderen dat er een dag aanbreekt dat spoedassistentie niet komt opdagen, omdat men met een laser in de hand staat, in een of andere berm. Zo zachtjes aan... :-X

Weet je wat? Gooi dan die boetes direct met 200% omhoog, als we daarmee tenminste weer een wandelende wijkagent in de straat hebben, dag-en nacht.  0098

Dinges, geen terugkoppeling op je aangifte is natuurlijk vervelend. Aangifte opnemen dmv internet is misschien makkelijk voor de burger, maar het vervolgtraject is nog niet goed blijkbaar. Het gaat om "bulkaangiften" waar vaak geen opsporingsindicatie inzit, maar koppel dit dan ook terug.

Leg mij maar uit hoe je anders het vak moet leren dan door het uit te voeren? Dus zul je inderdaad eenstrepers tegen komen die controle's uit voeren. Hoort erbij, net als iemand die co-schappen loopt op de SEH en die dus vaak moet overleggen. Die moet het ook leren.

En net als in de medische wereld doet niet ieder politiemens het zelfde werk. Er zijn er die als taak hebben om snelheidscontroles uit te voeren (vaak BOA's) en er zijn er die noodhulp uit voeren. Het is in mijn ogen niet of-of, maar en-en. Het hoort allemaal bij de taakstelling van de politie. Als er een aantal jaar geenverkeerscontrole gehouden is, zul je zien dat er weer meer geroepen wordt om controles omdat de verkeersveiligheid omlaag gegaan is en er weer meer schofterig gedrag in het verkeer is.

Ik kan het persoonlijk nog steeds niet begrijpen dat iemand een telefoon in zijn handen neemt tijdens het autorijden. Als je ziet hoe deze mensen rijden en wat een boete er op staat tegenwoordig. En het is echt niet meer nodig met alle moderne hulpmiddelen die er zijn. En dan nog, tot een aantal jaren geleden was je gewoon even niet bereikbaar. Nu moet dat telefeoontje gepleegd worden, twiiteren, gepingt worden, je facebookstatus ge-update worden etc. Je kan ook gewoon even wachten tot je op de plaats van bestemming bent.

Hetzelfde geld voor mij voor snelheid. Zo moeilijk is het toch niet om je aan de snelheid te houden? Tijdswinst van harder rijden is minimaal met de korte afstanden in Nederland. Het levert alleen maar meer gevaar op, meer stress en gejaagdheid. In mijn inmiddels 17 jarige carričre als automobilist heb ik welgeteld 1 bekeuring gehad (voor te snel rijden) en ik rij een behoorlijk aantal km's zowel op de motor als in de auto. (Oh wacht, 1 maak een naheffing parkeerbelasting nog, tijd vergeten). Heerlijk, gewoon invoegen, cruise control aan en met de rest van het verkeer mee rijden. Geen stress en accepteren dat je in de file staat.

De beste oplossing is burgelijke gehoorzaamheid. Als we ons met zijn allen aan de verkeersregels gaan houden, is er meer capaciteit over om andere dingen te doen.


fotoschieter.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 361
  • NRK Velsen, Biketeam, EHBO, AED, Wandelletsel, NHT
    • Fotoschieter.nl
Reactie #5 Gepost op: 18 januari 2011, 19:44:59

Ik kan het persoonlijk nog steeds niet begrijpen dat iemand een telefoon in zijn handen neemt tijdens het autorijden. Als je ziet hoe deze mensen rijden en wat een boete er op staat tegenwoordig. En het is echt niet meer nodig met alle moderne hulpmiddelen die er zijn. En dan nog, tot een aantal jaren geleden was je gewoon even niet bereikbaar. Nu moet dat telefeoontje gepleegd worden, twiiteren, gepingt worden, je facebookstatus ge-update worden etc. Je kan ook gewoon even wachten tot je op de plaats van bestemming bent.

Hetzelfde geld voor mij voor snelheid. Zo moeilijk is het toch niet om je aan de snelheid te houden? Tijdswinst van harder rijden is minimaal met de korte afstanden in Nederland. Het levert alleen maar meer gevaar op, meer stress en gejaagdheid. In mijn inmiddels 17 jarige carričre als automobilist heb ik welgeteld 1 bekeuring gehad (voor te snel rijden) en ik rij een behoorlijk aantal km's zowel op de motor als in de auto. (Oh wacht, 1 maak een naheffing parkeerbelasting nog, tijd vergeten). Heerlijk, gewoon invoegen, cruise control aan en met de rest van het verkeer mee rijden. Geen stress en accepteren dat je in de file staat.

De beste oplossing is burgelijke gehoorzaamheid. Als we ons met zijn allen aan de verkeersregels gaan houden, is er meer capaciteit over om andere dingen te doen.

Amen :)
Nederlands Rode Kruis Afd. Velsen --> EHV'er, AED, Biketeam VRK --> Noodhulpteamlid AEDHeemskerk.nl --> Secretaris, Technisch beheer AED's, Bediener,


Piles

  • Geďnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #6 Gepost op: 18 januari 2011, 19:53:14
@TDMdR: ik vind je argumentie te makkelijk. Je kunt beter tegen criminelen zeggen dat ze zich aan de wet moeten houden, dan kunnen alle agenten lekker blijven flitsen ;)
Ook de politie moet prioriteiten stellen, en men (het Nederlandsche volk) krijgt nu veel te veel het idee dat dat om centjes innen gaat, en niet om veiligheid.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #7 Gepost op: 18 januari 2011, 19:55:50
Dinges, geen terugkoppeling op je aangifte is natuurlijk vervelend. Aangifte opnemen dmv internet is misschien makkelijk voor de burger, maar het vervolgtraject is nog niet goed blijkbaar.

Ik ben niet echt een softie of zo, maar de doorsnee burger welke aangifte doet wil net zo goed even een luisterend oor. Dit wordt veel te veel onderschat.

Leg mij maar uit hoe je anders het vak moet leren dan door het uit te voeren? Dus zul je inderdaad eenstrepers tegen komen die controle's uit voeren. Hoort erbij, net als iemand die co-schappen loopt op de SEH en die dus vaak moet overleggen. Die moet het ook leren.

Sluit ik me helemaal bij aan. Ook ik ben een praktijkmens, boekjes zeggen mij veel minder dan een praktijkcasus. Wat mij tegen de borst stuit: Ik zie nooit een wijkagent, kleine criminaliteit viert hoogtij, voor aangiftes is geen tijd, aangiftes die worden gedaan daar hoor je niets meer van, maar als burger ben je wel getuige van het opleiden van een legertje ''verkeershandhavers''...? Natuurlijk moet men het vak leren...maar voor de burger is erg duidelijk waar de prioriteiten liggen!

En net als in de medische wereld doet niet ieder politiemens het zelfde werk. Er zijn er die als taak hebben om snelheidscontroles uit te voeren (vaak BOA's) en er zijn er die noodhulp uit voeren. Het is in mijn ogen niet of-of, maar en-en. Het hoort allemaal bij de taakstelling van de politie.

Hoort dit nog wel bij de taakstelling v.d. politie? Kijk eens om je heen...en zie de voorbeelden eens die ik eerder heb genoemd!

En uiteraard doet niet ieder politiemens hetzelfde werk.  Ook in de medische wereld niet, nee. Maar waar steek je je beschikbare capaciteit en budget in? In een fietslampje of een draaideurcrimineeltje...? Of beter: in 5km te hard of een autodief?

Geen stress en accepteren dat je in de file staat.

De beste oplossing is burgelijke gehoorzaamheid. Als we ons met zijn allen aan de verkeersregels gaan houden, is er meer capaciteit over om andere dingen te doen.

Accepteren dat je in de file staat? File kost miljoenen. Da's 1. 2: milieu, file = slecht. Nu scoor ik punten he?! ;-) ) 3. Ik ben met je eens dat mensen dichter bij huis moeten gaan werken, om het fileprobleem aan te pakken. 3. Nederlands wegencapaciteit was in de jaren '80 voldoende, toen nog wel. Waarom nu niet meer? Waarom zijn we niet meegegroeid? In andere landen kan het allemaal wel... Wat doen wij? Trajectcontroles, waarbij we met duizenden tegelijk, per dag, vol in de remmen gaan en vervolgens gezamenlijk weer optrekken richting 100 of 120 km/pu. Wat is slechter voor ons milieu, denk je? Gelijke snelheid, of allen tegelijk in de remmen, en weer optrekken..? Accepteren dat je in de file staat, is voor mij dus ''not-done''. Betaal je immers wegenbelasting omdat je stilstaat, op de snel-weg....? Nee, het woord zegt het al....snel   weg. ;-)

is er meer capaciteit over om andere dingen te doen.

Capaciteit genoeg. Maar dan moeten we bepaalde nevenfuncties scheiden van politiewerk.. en daarnaar salariëren, inschalen, naar dit idee werven en selecteren, etc. Maar zet daar dan geen agent op, diezelfde agent die op mijn stoep moet staan, als ik 112 bel..


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #8 Gepost op: 18 januari 2011, 20:07:35
En uiteraard doet niet ieder politiemens hetzelfde werk.  Ook in de medische wereld niet, nee. Maar waar steek je je beschikbare capaciteit en budget in? In een fietslampje of een draaideurcrimineeltje...? Of beter: in 5km te hard of een autodief?

Als ik aan het werk ben in de nachtdienst, in de noodhulp en ik besluit een korte fietslicht controle te houden. Dan wil dat niet zeggen dat ik dan mijn portofoon uitzet..... Op het moment dat er dan wat gebeurd sta ik er als eerste bij en dan heeft de gene die de bon kreeg geluk.

Je schetst toch steeds een of-of situatie. Dit terwijl en-en heel goed kan. Daarnaast weet ik dat wij niet zozeer een gebrek hebben aan collega's die een aangifte kunnen opnemen maar eerder een gebrek aan het aantal aangifte kamers......

Maar als een burger een agent wil spreken, moet die vrijwel direct beschikbaar zijn. (uitzonderingen daargelaten) Zeker als het gaat om een opname aangifte. Of melding verdachte situatie, etc, etc.

Volgens mij is dat zo? Je wordt bij de politie volgens mij altijd te woord gestaan, dat het antwoord je niet meteen bevalt, so be it. Bij een melding verdachte situatie komt de politie ook ter plaatse. De ene keer duurt het wat langer als de andere keer, afhankelijk van rij afstand, andere meldingen etc.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #9 Gepost op: 18 januari 2011, 20:16:09
Als ik een probleem zie of heb en ik wil iemand van de politie daarop wijzen of op aanspreken dan maakt het voor mij niet uit hoeveel strepen deze persoon heeft of welke functie hij heeft.
Hij of zij heeft het woord "Politie" op zijn kleding staan en is aanspreekbaar voor de burger. Al heeft de persoon in kwestie er 10.000 sterretjes bij staan of een x-aantal strepen, politie = politie.
Een een-streper is dus voor mij hetzelfde als een persoon met 3 sterren!
Ik denk dat dat voor de meeste burgers geldt. Een burger kent het verschil niet, die ziet alleen "Politie" op de kleding.

En ik ben echt niet iemand die voor ieder wissewasje aan de mouw van een politieagent(e) gaat hangen.
Even voor de goede orde, ook niet iemand met een staat van dienst in bekeuringenland maar wel 120.000 km per jaar rijdt en genoeg ziet.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.