Wanneer komt de politie?

Auteur Topic: Wanneer komt de politie?  (gelezen 10380 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #50 Gepost op: 26 februari 2011, 12:09:00
Ik had 2 vragen, waarvan er 1 eigenlijk hier niet thuishoort, maar waar ik even geen plek voor weet e050.

Gisteravond reed ik op de snelweg achter een bestuurder waarvan ik dacht dat deze misschien wel onder invloed zou kunnen zijn of met zijn mobieltje bezig was.
Persoon in kwestie reed redelijk vaak tegen de middenlijn cq lijn van de vluchtstrook en omdat dit mij zo opviel bleef ik achter degene rijden voor het geval er toch iets zou gebeuren.
Als ik nu 112 had gebeld omdat deze zo slingerde, zou de politie dan ook komen?
Stel de persoon zou een ongeval veroorzaken en ik ben daar getuige van, kan ik dan later ook nog een bon krijgen als ik bijvoorbeeld hulp moet verlenen en 1 van de agenten krijgt door dat ik daarvoor handheld al melding had gemaakt van de situatie?

Als je 112 had gebeld, en je waarnemingen had doorgegeven had de meldkamer waarschijnlijk wel een auto ingezet om deze bestuurder te controleren.
Het bellen van 112 door handheld bellen in de auto.... Tja officieel kan je een bon krijgen, ik kan me alleen niet voorstellen dat een collega het in zijn hoofd zou halen om te bekeuren. Daarnaast zou je misschien wel een beroep kunnen doen op overmacht. Je moest bellen om erger te voorkomen..
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 26 februari 2011, 12:14:59
Kijk, duidelijk antwoord O0


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #52 Gepost op: 26 februari 2011, 12:57:49
Sterker nog, in een aantal regio's valt hij onder de categorie ''Prio1'' melding ...  e050
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #53 Gepost op: 26 februari 2011, 15:20:30
Mijn ervaring met het bellen naar 112, (Haaglanden, gemeente Den Haag), is ronduit positief.
Als ik bel omdat ik bijvoorbeeld een motorrijder onderuit heb zien gaan, en hij is blijven liggen, staat er binnen de kortste tijd een politiewagen bij die motorrijder.

Als ik bel om een aanrijding te melden, (ik bel vanuit huis), en een van de partijen is zelf al mobiel te bellen met de meldkamer, kan ik vaak een betere locatie doorgeven, zodat de politie sneller ter plaatse kan komen, (of telefonisch aan die melder kan doorgeven dat ze bij aanrijdingen met alleen blikschade niet langskomen, dat men zelf de aanrijding op zo'n formulier kan noteren, en bij de verzekeringsmaatschappij kan inleveren....!).
Daar hoef ik dan geen terugkoppeling van te hebben, ik ben "blij" dat ik het kan melden, en als er echt iets is, (bijvoorbeeld een van de partijen van de aanrijding gaat er van door zonder z'n identiteit bekend te maken, hebben ze vaak van mij al een kenmerk van het voertuig, / kenteken en merk en kleur van het voertuig gehoord, waardoor opsporing sneller en beter gestart kan worden....
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #54 Gepost op: 27 februari 2011, 17:17:41
Iedere tak van sport roeit met de riemen die het heeft.

Maar om toch ook nog even een voorbeeldje te geven:

Slachtoffer (SO) bezoekt camping ergens in het land. SO komt uit Rotterdam, is op bezoek in Brabant. Na een avondje campingdisco verlaat SO met 1 vriend en 2 vriendinnen de disco. Buiten wordt hem gevraagd: ''Waar kom je vandaan?'' Bij het horen van ''Rotterdam'' wordt SO direct neergeslagen, belandt met hoofd tegen betonnen muurtje en raakt buiten bewustzijn. Dader gaat erop zitten en blijft net zo lang op het hoofd slaan totdat ie er moe van is, en z'n slachtoffer bloedend en roerloos op de grond blijft liggen.

112 wordt gebeld, door diverse omstanders, maar niemand grijpt in. Nadrukkelijk wordt om politie gevraagd, met komst ambulance. Dit wordt niet gehonoreerd. Toen de ambulance ter plaatse was, wilde de dader ''zijn karwei'' afmaken door de ambulance in te springen. Dit kon worden verhinderd door zijn familie (allen in trainingspak)  ;D

Ondanks nadrukkelijk verzoek om politie (heterdaad?) niet gezien. Politie zegt toe naar het ziekenhuis te komen voor opnemen aangifte en getuigeverklaringen, niet gezien. Volgende dag zou men langskomen in ziekenhuis: wederom niet gezien. Verhaal is geëindigd in klachtenprocedures tot schadevergoeding aan toe. (en 2 hersteloperaties gezicht SO) VE stond al gesignaleerd en is na een ander vergrijp tegen de lamp gelopen. Na een dik jaar pas...

Schrijnend voorbeeld, maar het gebeurt veel te vaak. En zoiets moet gewoon bespreekbaar zijn, toch?


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #55 Gepost op: 27 februari 2011, 23:03:32
Iedere tak van sport roeit met de riemen die het heeft.

Maar om toch ook nog even een voorbeeldje te geven:

Slachtoffer (SO) bezoekt camping ergens in het land. SO komt uit Rotterdam, is op bezoek in Brabant. Na een avondje campingdisco verlaat SO met 1 vriend en 2 vriendinnen de disco. Buiten wordt hem gevraagd: ''Waar kom je vandaan?'' Bij het horen van ''Rotterdam'' wordt SO direct neergeslagen, belandt met hoofd tegen betonnen muurtje en raakt buiten bewustzijn. Dader gaat erop zitten en blijft net zo lang op het hoofd slaan totdat ie er moe van is, en z'n slachtoffer bloedend en roerloos op de grond blijft liggen.

112 wordt gebeld, door diverse omstanders, maar niemand grijpt in. Nadrukkelijk wordt om politie gevraagd, met komst ambulance. Dit wordt niet gehonoreerd. Toen de ambulance ter plaatse was, wilde de dader ''zijn karwei'' afmaken door de ambulance in te springen. Dit kon worden verhinderd door zijn familie (allen in trainingspak)  ;D

Ondanks nadrukkelijk verzoek om politie (heterdaad?) niet gezien. Politie zegt toe naar het ziekenhuis te komen voor opnemen aangifte en getuigeverklaringen, niet gezien. Volgende dag zou men langskomen in ziekenhuis: wederom niet gezien. Verhaal is geëindigd in klachtenprocedures tot schadevergoeding aan toe. (en 2 hersteloperaties gezicht SO) VE stond al gesignaleerd en is na een ander vergrijp tegen de lamp gelopen. Na een dik jaar pas...

Schrijnend voorbeeld, maar het gebeurt veel te vaak. En zoiets moet gewoon bespreekbaar zijn, toch?

Als dit een waargebeurd verhaal is schaam ik mij kapot dat ik politieagent ben.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #56 Gepost op: 27 februari 2011, 23:37:18
Als dit een waargebeurd verhaal is schaam ik mij kapot dat ik politieagent ben.

En ik dat ik Brabander ben.
Senior GGP / Oost-Brabant