Kringloopademluchtapparatuur

Auteur Topic: Kringloopademluchtapparatuur  (gelezen 5672 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

owb

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Reactie #10 Gepost op: 17 januari 2011, 23:01:06
In principe zijn ademluchtflessen gewoon goed te gebruiken bij zo'n inzet. Als je bovenwinds de flessen verwisselt is er geen probleem. Een fles is in anderhalve minuut omgewisseld, dus dat kan geen groot probleem zijn. Het nadeel is dus wel dat je er een beperkte inzettijd mee hebt, maar op het moment dat het echt noodzakelijk is om meermaals ademlucht te verversen is de kans bijzonder groot dat er wat extra rode wagentjes bij het incident staan, zodat je regelmatig afgelost wordt.

Bovendien: bij een ademluchtinzet is het van groot belang om regelmatig te drinken om zodoende oververhitting en uitdroging te voorkomen. Prima als je een toestel hebt waarmee je 4 uur onafgebroken kan werken, maar in de praktijk is het simpelweg niet mogelijk om zo lang zonder pauze een inzet te doen. Je zal toch even af moeten hangen om wat te drinken en tot rust te komen O0

Duidelijk duidelijk. Ik heb wel een idee hoe het in de praktijk zit, en begrijp dat het fijn is om tot rust te komen en even wat te drinken.

Ik heb even gezocht, en in Frankrijk gebruikt men dit soort kringloopademluchtapparaten (wat een woord) wel. Het is voorbehouden aan speciale ploegen die verkenningen en inzetten doen in (metro)tunnels, mijnen en andere plekken die een 'lange' inzet vereisen. Ik zal kijken of ik hier wat meer informatie over kan vinden op franse fora e.d.

Het is mijn bedoeling om uit te vinden hoe het zit met deze ademluchtapparaten. Waarom gebruiken we ze niet? Is er in Nederland wel eens wat mee geprobeerd, of is het vooral wat de boer niet kent dat eet hij niet?


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #11 Gepost op: 17 januari 2011, 23:55:35
Kringlooptoestellen zijn in de jaren 70 ook in Nederland bij de brandweer in gebruik geweest. Alle nadelen die hier boven genoemd worden zijn correct, en met name de verdere doorontwikkeling van de ademluchttoestellen met drukhouder, Fles met samengeperste lucht, hebben er voor gezorgd dat ze niet meer gebruikt worden. Weet ook niet meer hoe de terugtocht gewaarborgd was, wanneer weet je dat het toestel te weinig zuurstof toevoegd aan de circulatie lucht. De gebruiksduur kan verschillen per persoon, en inspanning.
Arbo technisch ook niet meer verantwoord. Je ziet ze nog wel in gebruik in de Mijn reddingsdiensten in het buitenland, en in de Oostbloklanden en Rusland.
Kijk op Youtube, brandweer Moskou daar zie je ze ook nog gebruikt worden.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar