Digitaal ritformulier

Auteur Topic: Digitaal ritformulier  (gelezen 8056 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Gepost op: 21 januari 2011, 09:24:21
Ziekenhuis krijgt patiëntgegevens al voor aankomst ambulance

Connexxion Ambulancezorg stuurt gegevens digitaal door
De medewerkers van de Spoedeisende Hulp ziekenhuis St Jansdal in Harderwijk weten sinds 19 januari precies in welke medische toestand patiënten op hun spoedeisende hulp aankomen. Ambulancemedewerkers van Connexxion Ambulancezorg kunnen namelijk al tijdens de rit naar het ziekenhuis belangrijke gegevens van de patiënt digitaal aan het ziekenhuis doorsturen.

De gegevens worden direct op een privacy beveiligd scherm zichtbaar bij de Spoedeisende Hulp. Het komende jaar testen het ziekenhuis St Jansdal en Connexxion Ambulancezorg deze zogenaamde `digitale vooraankondiging’. Het is een primeur voor de regio Noord- en Oost-Gelderland. Veiligheidsregio Zeeland startte eind vorig jaar al met deze werkwijze. Ambulanceverpleegkundigen registreren tijdens de rit altijd de medische situatie van de patiënt. Bijvoorbeeld welke klachten, fracturen of symptomen de patiënt heeft en welke handelingen de ambulanceverpleegkundige heeft uitgevoerd. Deze gegevens werden tot dusver bij aankomst op de spoedeisende hulp altijd mondeling en op papier doorgegeven. Met de invoering van de `digitale vooraankondiging’ behoort dit tot grotendeels tot het verleden en kan hulpverlening aan de patiënt eenduidig en direct door het personeel van de Spoedeisende Hulp worden overgenomen. Bij acute situaties blijft het daarnaast mogelijk om, indien nodig, rechtstreeks telefonisch contact met de Spoedeisende Hulp te hebben. Door de inzet van dit systeem wordt belangrijke tijdwinst geboekt en zal de kwaliteit van zorg verder verbeteren. Nog voordat de patiënt arriveert kan het ziekenhuis namelijk de juiste voorbereidingen treffen.

Connexxion Ambulancezorg heeft dit project samen met de betrokken ketenpartners ontwikkeld. Het project past binnen de landelijke initiatieven, waaronder e-spoed van Nictiz. Andere ambulanceorganisaties die ook patiënten naar het St Jansdal brengen, kunnen nog niet `digitaal vooraankondigen’.
www.medicalfacts.nl

Bieden de resultaten in Zeeland goede hoop voor zowel het ziekenhuis- als ambulancepersoneel in Gelderland?

p.i.m.

• Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 21 januari 2011, 15:02:04
Hoi hoi,

Ik meen dat de ggd in w-n-midden brabant ook al met dat systeem werken, ze kunnen invoeren o.a.  allergie, medicatie, hoeveelheden etc etc. is dat hetzelfde systeem wat wordt bedoeld ?  
pim.

Bernt

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 23 januari 2011, 15:58:33
Maar wat ik begreep in RAV MWN-Brabant dat ze er niet vaak aan toe komen omdat in te voeren...

KJS

• Senior gebruiker
  • Generalist OC
Reactie #3 Gepost op: 23 januari 2011, 16:04:12
Hier zitten wel een ander probleem aan vast(DENK IK)
Op het moment dat je een instabiel slachtoffer hebt, ga je niet rustig op de stoel alles rustig invoeren. lijkt mij..

Ik ken een aantal mensen van de ambulance dienst (AVPK) en SEH hier in Harderwijk, zal als ik één van hun zie even vragen hoe dit gaat ect.
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 23 januari 2011, 16:48:34
Ook RAV IJsselland werkt met EDAZ: het Elektronisch Dossier Ambulancezorg. Dit systeem wordt in eerste instantie gebruikt om een digitaal overzicht te hebben van de toestand van de patiënt aan de hand van parameters. Zoals in het nieuwsbericht staat, kunnen er, wanneer dat nodig is, ook gegevens door worden gestuurd naar een ziekenhuis.

Op het moment dat je een instabiel slachtoffer hebt, ga je niet rustig op de stoel alles rustig invoeren. lijkt mij..
Die opmerking gaat in dit geval niet op: het systeem vervangt het papieren ritformulier. Alleen de manier waarop het ingevoerd wordt is veranderd, niet het feit dat het ingevoerd moet worden.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 23 januari 2011, 20:11:57
Nee Bas, de opmerking gaat zeer zeker nog wel op!

De papieren ARF deden wij nooit invullen bij een slechte patient, dat deden we dan achteraf. Met het nieuwe systeem wordt het van ons verwacht dat we het invullen en doorsturen naar het ziekenhuis als vooraankondiging. Daarop kunnen ze dan anticiperen en juist opschalen. Dat is echter lastig, de tablet bedienen terwijl je iemand beademt, bij wijze van spreken..

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 23 januari 2011, 20:18:13
Nee Bas, de opmerking gaat zeer zeker nog wel op!

De papieren ARF deden wij nooit invullen bij een slechte patient, dat deden we dan achteraf. Met het nieuwe systeem wordt het van ons verwacht dat we het invullen en doorsturen naar het ziekenhuis als vooraankondiging. Daarop kunnen ze dan anticiperen en juist opschalen. Dat is echter lastig, de tablet bedienen terwijl je iemand beademt, bij wijze van spreken..

WM
Ik had niet vernomen dat die verwachting ook daadwerkelijk bestond! Maar hier is toch wel over nagedacht, neem ik aan? Bij kritische patiënten gaat uiteraard de behandeling voor en nu klinkt het alsof de ambulancelui op hun kop krijgen als ze de digitale vooraankondiging niet voor hebben laten gaan. Dan toch maar even het nummer van de SEH draaien tussen de beademingen door?

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2011, 20:26:00
De realiteit is dat wij het verhaal vertellen aan de meldkamer en deze belt het door. Invullen gebeurt dan retrospectief. Vanaf 2012 zullen alle bewakingsmonitoren worden aangesloten op het EPD middels Bluetooth, daarna wordt het wat makkelijker om de tablet te gebruiken.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

KJS

• Senior gebruiker
  • Generalist OC
Reactie #8 Gepost op: 8 februari 2011, 11:07:06
Bij kritische patiënten gaat uiteraard de behandeling voor en nu klinkt het alsof de ambulancelui op hun kop krijgen als ze de digitale vooraankondiging niet voor hebben laten gaan.

Zo moet je het niet zien, maar de vooraankondiging, is (meer) bedoeld voor de slechtere patienten en dat wordt nu nog steeds heel moeilijk om de vooraankondiging te doen vanuit de ambulance (met 1 AVPK)
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 9 februari 2011, 21:24:45
Ook Ambulance Oost werkt inmiddels ruim een week met EDAZ.