ik zou als teamleider niet al teveel risico nemen in zo,n geval,en dat een team op het moment dat het moet ook daadwerkelijk goed werk vericht PERFECT.
Maar ik zie regelmatig dat BHVers zich volleerde brandweermensen voelen omdat ze een cursus kleine blusmiddelen hebben gehad.En ik bedoel ermee te zeggen dat je wel moet oppassen dat je niet teveel hooi op de vork moet nemen.
Wij hebben in een BHVtraining laten zien hoe snel een brand zich uitbreidt van een kleine brand naar een volwaardige binnenbrand,en daar schrokken ze toch wel van
Peter,
Je bevestigd mijn uitspraken eigenlijk volledig.
Ik heb in het verleden in een bedrijf gewerkt waar men besloten had om brandwachten bij werkzaamheden te zetten i.p.v. brandweermensen. Deze brandwachten kregen iets wat op de bhv opleiding leek.
Een brandwacht die rook zag en in paniek alarmeerde, in combinatie met een nieuwe portier die nog niet op de hoogte was van de procedures, leidde een heel klein brandje, dat alweer uit was voordat de brandwacht uitgebeld was, tot een onbedoelde calamitieitenoefening waar in korte tijd vijf brandweervoertuigen van de overheid op het terrein stonden, en de regionale brandweer en ambulances in staat van paraatheid waren gebracht.
Het management investeert veel geld in het op peil brengen en houden van het nivo van de bedrijfshulpverleningsdienst.
Onze bedrijfshulpverleningsdienst bestaat uit een volwaardig opgeleid en uitgerust brandweercorps van zo'n 95 vrijwilligers en zo'n 8 beroepskrachten. Alle brandweermensen krijgen hebben ook levensreddend handelen.
De bedrijfs EHV'ers hebben naast de EHBO opleiding een aantal, op het bedrijf toegespitste, opleidingen op het gebied van eerste hulp gekregen.
Dit alles staat los van de eigen EHBO vereiging met ca. 200 leden en een groep van ca. 60 mensen die reanimatiecurssen hebben gevolgd.
Een deel van onze brandweermensen vervullen ook (officiers)taken binnen de overheidsbrandweer.
Zoals ook EHV´ers inzetten doen bij de lokale EHBO, Rode Kruis afdeling en/of SIGMA.
En als je gaat rekenen en kijkt of voldaan wordt aan de wettelijke bepaling dat de werkgever ten alle tijde moet kunnen waarborgen dat binnen enkele minuten adequate hulp geboden kan worden, dan mogen wij vaststellen dat we daaraan 24 uur per dag 7 dagen per week voor 90% van de tijd aan kunnen voldoen. Voor de andere 10% geldt dat in ieder geval binnen 10 minuten adequate hulp geboden kan worden.
Het fijnste compliment dat we ooit gekregen hebben was de volgende uitspraak van een weduwe kort nadat haar man een fatale circulatiestilstand op het werk had gekregen. Zij bedankte ons met de woorden "ik ben blij dat het mijn man zijn hartinfarct bij jullie gekregen heeft i.p.v. ergens anders. Ik heb nu de zekerheid dat al het mogelijke is gedaan om hem er doorheen te krijgen.