Aantal porto's per TS

Auteur Topic: Aantal porto's per TS  (gelezen 5454 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

pm2008

  • BHV / Manschap B / Plotter / chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #10 Gepost op: 28 januari 2011, 10:23:05
2 voor bevelvoerder
1 voor pompbediende
1 voor aanvalsploeg
1 voor waterploeg
1 voor reserve


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #11 Gepost op: 28 januari 2011, 10:49:02
Waarom hebben 1, 2, 3 en 4 ieder apart een porto? Je werkt immers altijd in koppels van 2(eigen veiligheid). Tevens zorgt het voor onnodig veel portoverkeer. Wellicht dat het is omdat in geval de porto van 1 niet werkt, de porto van 2 het wellicht wel doet?

Het is gezien de eigen veiligheid m.i. veel veiliger om alle ploegleden met een porto uit te rusten. Stel dat in het ergste geval een ploeg terecht komt onder een instortende muur, waarbij ze beiden bekneld liggen en de portofoondrager bewusteloos is: hoe ga je dan een noodsignaal uitzenden? Van storing is bij ons nog helemaal geen sprake geweest, maar dat komt wellicht doordat we met een headset werken.

En hoe kom je erbij dat het voorzien van alle manschappen van een portofoon tot meer portofoonverkeer zal leiden? :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #12 Gepost op: 28 januari 2011, 12:04:05
Waarom hebben 1, 2, 3 en 4 ieder apart een porto? Je werkt immers altijd in koppels van 2(eigen veiligheid). Tevens zorgt het voor onnodig veel portoverkeer. Wellicht dat het is omdat in geval de porto van 1 niet werkt, de porto van 2 het wellicht wel doet?

Je werkt niet altijd in koppels van 2. Bij sommige procedures (bijvoorbeeld inzetplan hoge gebouwen) werk je alleen. (nee, niet in de gevarenzone, rustig maar  0098)

Daarnaast is het altijd jandig om zelf communicatie te hebben. Rondzingen heb je geen last van bij het gebruik van een headset.

Mzzls


kpl1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #13 Gepost op: 28 januari 2011, 13:40:49
Bevelvoerder 2
Pompbediener/Chauffeur 1
Aanvalsploeg 1
Waterploeg 1


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Reactie #14 Gepost op: 2 februari 2011, 16:06:42
Hier (Dordrecht) heeft iedere manschap een porto en de B heeft er twee.
7 stuks op de wagen dus en nee, hier geen problemen als je bij elkaar staat ivm galmen enz.
Wel maken we gebruik van helm communicatie dus dat maakt wellicht het verschil.

Ben dan ook van mening dat iedereen van de TS het portoverkeer moet kunnen horen.


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #15 Gepost op: 10 februari 2011, 13:25:48
In ons dorpje hebben wij ook portofoons 'op de man' icm. helm-communicatie. Helemaal prima! Heeft een heleboel rust in het (werk)veld, en de verstaanbaarheid is ook een stuk beter.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #16 Gepost op: 10 februari 2011, 14:27:18
In ons dorpje hebben wij ook portofoons 'op de man' icm. helm-communicatie. Helemaal prima! Heeft een heleboel rust in het (werk)veld, en de verstaanbaarheid is ook een stuk beter.

Klinkt helemaal goed. Maar zit daar niet een hele grote kosten post aan? En ik gok dat niet elk korps daar de financiële middelen voor heeft omdat te bekostigen.  Das altijd jammer de best werkende middelen kunnen niet altijd worden aangeschaft.


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Reactie #17 Gepost op: 10 februari 2011, 18:02:15
Tuurlijk is het een kostenpost maar wel één die verantwoord is in tegenstelling tot vele kosten bij de brandweerzorg.
Daarnaast zijn die kosten ook weer niet extreem dus moet te doen zijn lijkt me, is immers zeer belangrijk dat iedereen zijn eigen porto heeft.


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #18 Gepost op: 16 februari 2011, 03:31:31
Tja, wat heet hoge kosten... Onlangs hebben we in ons korps ruim 50 nieuwe ademluchtsets aangeschaft: vergeleken daarbij zijn die paar porto's een lachertje ;D

Maar het klopt inderdaad dat ons korps (voor zover ik kan beoordelen uiteraard) financieel vrij sterk staat, als het het afzet tegen andere korpsen. Dat feit gecombineerd met een afdeling preparatie die zich veel bezighoudt met innovatie, maakt een tevreden brandwacht :)


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #19 Gepost op: 16 februari 2011, 07:52:07
In Haarlem, maar voor zover ik weet in heel Kennemerland (als ik even terugkijk naar momenten als de oefenweek in Zweden), heeft iedereen een eigen porto en de bevelvoerder 2. Volgens mij naast Haarlem ook overal met "oortje" in de helm. In Haarlem zit de ploeg op een werkkanaal (of als bereik binnen slecht wordt op DMO) en de bevelvoerder heeft een 2e porto voor verkeer met de meldkamer.
Zodoende krijgt iedereen de berichten/opdrachten door en in nood kan eenieder ook direct zelf berichten doorgeven (noodknop wordt geleidelijk aan ingevoerd).

Het kostenaspect is iets voor de hogere legerleiding  :|