Verschillende werkwijze's inzet Verkeers Ongevallen Analyse (VOA)

Auteur Topic: Verschillende werkwijze's inzet Verkeers Ongevallen Analyse (VOA)  (gelezen 5087 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #10 Gepost op: 10 januari 2012, 22:48:58
Leuk om na een paar uur te bellen inderdaad, maar als je daarna pas de VOA ter plaatse gaat vragen...

Vergeet niet dat de VOA een hulpmiddel is voor een proces-verbaal. Een (gewone) straatdiender kan ook een proces verbaal artikel 6 opmaken, eventueel aangevuld met overzicht/lokatiefoto's (al dan niet door de VOA gemaakt).

Je kunt natuurlijk wel een inschatting maken of iemand zwaar letsel overhoudt aan een klapper, heeft iemand een buil en een hechting of heeft iemand een dubbelgevouwen onderbeen.

Even kort overleg met de ambulance-medewerkers en bij twijfel overleggen met een OvD-P.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #11 Gepost op: 10 januari 2012, 22:57:50
Ja, zo ben ik wel eens flink natgegaan. Slachtoffer leek licht letsel te hebben, bleek daarna een spoedoperatie gekregen te hebben en een paar maanden uit de running te zijn geweest. Justitie wil niet vervolgen voor 6 wvw als er geen VOA rapport is. Kortom: bij twijfel aanrijdingscoördinator, en anders overleg met VOA. Maar twijfel is 9 van de 10 keer VOA ;)
Wout


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #12 Gepost op: 11 januari 2012, 10:29:32
Ja, zo ben ik wel eens flink natgegaan. Slachtoffer leek licht letsel te hebben, bleek daarna een spoedoperatie gekregen te hebben en een paar maanden uit de running te zijn geweest. Justitie wil niet vervolgen voor 6 wvw als er geen VOA rapport is. Kortom: bij twijfel aanrijdingscoördinator, en anders overleg met VOA. Maar twijfel is 9 van de 10 keer VOA ;)

VOA = FTVO = OD (voor de oudjes onder ons)

Dat is het eigenwijze gedrag van Justitie weer  :'(. Er staat helemaal nergens dat een VOA rapport noodzakelijk is. Om vast te stellen dat er sprake is van een aanrijding met letsel moet het lichamelijk letsel tijdelijke ziekte of verhindering in de uitoefening van de normale bezigheden tot gevolg hebben. Een letselverklaring is daarvoor voldoende! Die letselverklaring moet altijd bij een pvb artikel 6 of 7 zitten zodat Justitie de vervolging kan bepalen. En de letselverklaring wordt ook achteraf afgegeven en dat kan dus beteken dat de kenmerken melding omgezet moet worden in een aanrijding met letsel. Dat is ook de reden dat ik ondertussen een aardige stapel PD verkeersongeval boeken in de la heb liggen.
Ik denk dat wij op straat best in staat zijn (om aan de hand van dezelfde criteria die VOA hanteert) te bepalen of er sprake is/ zou kunnen zijn van afhandeling ter zake artikel 6 WvW. Daarvoor heb je verder zelfs eerder en betere informatie dan VOA in veel gevallen had. Immers zij komen (bijna) altijd later ter plaatse en horen (van de dienders) wat er gebeurd is en moet achter halen hoe de situatie ter plaatse was/ is. Terwijl wij als eerste ter plaatse zijn, (klap)getuige kunnen spreken, de situatie ter plaatse kunnen zien zonder dat daar iets aan veranderd is door ambulance of brandweer en ga zo maar door.

Wij werken daarom vaak ook direct na aankomst gescheiden*: de bijrijder gaat naar het de slachtoffers om het letsel te kunnen inschatten voor hulpverlening. De bestuurder zorgt direct voor een veilige werkplek, gaat daarna foto's maken en getuigen kort horen/ gegevens noteren. Beiden geven de bevindingen door aan de meldkamer en roepen de eigen hulpdiensten ter plaatse (bijrijder ambu/ brwr/ FTVO en bestuurder berging/ RWS).

*De rol wisselt onderling nog wel eens om uitlopende redenen.

Nadat is vast gesteld dat er sprake is van letsel zal het onderzoeksdossier aan moeten gaan tonen dat er sprake was van schuld. Het dossier bevat daarom dan ook:  

1. proces-verbaal met situatietekening, foto's en getuigen en verdachte verklaringen (in concept).
2. voertuigonderzoek en evt reconstructie en analyse van het verkeersongeval.
3. onderzoek door het Nederlands Forensisch Instituut indien sprake is/ kan zijn van rijden onder invloed (drank/ drugs)

Maar die schuld is onafhankelijk van het letsel. Immers je hebt ook artikel 5 nog (of mijn favorietje een 130).....

Ik hoop dat het verhaal duidelijk is  ;D
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #13 Gepost op: 11 januari 2012, 11:17:53
Weer een duidelijk verhaal mijn verkeersboeder, waar het niet dat( voor zover ik heb begrepen) alles omtrent de zware aanrijdingen straks wordt ingericht naar het model van RR. Dus twee Vp'ers die beslissen wel of geen 6 zaak is.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #14 Gepost op: 11 januari 2012, 11:25:32
Weer een duidelijk verhaal mijn verkeersboeder, waar het niet dat( voor zover ik heb begrepen) alles omtrent de zware aanrijdingen straks wordt ingericht naar het model van RR. Dus twee Vp'ers die beslissen wel of geen 6 zaak is.

Wat ik heb begrepen van een collega van bureau Verkeer, afd zware aanrijdingen, gaan hun een opl doen van ongevalscoördinator. Zij komen bij aanrijdingen tp en gaan bepalen of het een PV art 6 of 7 wordt. Zoja, dan gaan hun hem afhandelen, zo niet dan gaat hij naar de eerst eenheid tp.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #15 Gepost op: 12 januari 2012, 18:50:16
Wat ik heb begrepen van een collega van bureau Verkeer, afd zware aanrijdingen, gaan hun een opl doen van ongevalscoördinator. Zij komen bij aanrijdingen tp en gaan bepalen of het een PV art 6 of 7 wordt. Zoja, dan gaan hun hem afhandelen, zo niet dan gaat hij naar de eerst eenheid tp.
Oké dan mogen ze wel een noodhulp-aza laten rijden hihihihi. En een piketje in de nachtdienst uiteraard  >:D

Maar wederom dus een heleboel onduidelijk, bh dat VOA opgeheven gaat worden. Maar ik had idd ook gehoord dat het RR model ingevoerd gaat worden. Met het DCIV model als fundering  998765
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #16 Gepost op: 13 januari 2012, 10:18:57
Ach ja AA moest ook iets krijgen in de nieuwe Landelijke Politie.  >:D >:D >:D >:D >:D.


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #17 Gepost op: 19 januari 2012, 14:49:13
VOA opgeheven? Wie gaat dan de onderzoeken doen? En in veel gevallen is pas later duidelijk dat er sprake is van zwaar lichamelijk letsel. M.i. moeten de sporen veiliggesteld worden wanneer er mogelijk sprake is van zwaar lichamelijk letsel en moet VOA dus ter plaatse komen om bijvoorbeeld remproeven en metingen te doen.
Wout


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #18 Gepost op: 19 januari 2012, 22:20:22
Voor zover bij mij bekend wordt VOA niet opgeheven maar wordt de inzet-critiria anders als voorheen en gaat men bijna landelijk werken met selecteurs (zoals Amsterdam die al een tijdje rond had rijden).
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #19 Gepost op: 20 januari 2012, 09:45:14
Voor zover bij mij bekend wordt VOA niet opgeheven maar wordt de inzet-critiria anders als voorheen en gaat men bijna landelijk werken met selecteurs (zoals Amsterdam die al een tijdje rond had rijden).
Nee, de selecteurs worden opgeheven, die komen echt helemaal te vervallen. Het VOA systeem wordt wat ik begrepen heb aangepast en men gaat veel meer buiten de regio's samenwerken. Ergens hoorde ik (ongeferivieerd) dat het wel eens zo zou kunnen zijn dat de VOA's onder de KLPD gaan vallen. Dus straks niet meer bij ons op de EH maar op OuderAmstel.
Vergelijkbaar dus met de honden en paarden, landelijke ondersteunende diensten.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens