Aandacht voor Incident Management (IM)

Auteur Topic: Aandacht voor Incident Management (IM)  (gelezen 47504 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #100 Gepost op: 7 februari 2011, 18:49:29
Je moet de vluchtstrook zien als de meest gevaarlijke plek in Nederland. Kijk voor de grap maar eens hoe vaak Vrachtwagens van hun rijstrook afwijken en dan een stuk de vluchtstrook mee pakken. Zie je vooral veel deze dagen met die enorme wind. Ook zie je het wel omdat de chauffeur wat anders aan het doen is(effe peukie draaien op het stuur bv). Met de komst van veel concurrentie uit het oostblok is het wat betreft vrachtwagens ook niet echt kwalitatief beter ok geworden helaas.

Dan is het toch heel vervelend als jij daar net staat met je auto. 50 ton tegen een personenauto met jou er in of er naast is geen eerlijke strijd. Daarom mijn advies heb je pech probeer de vluchtstrook zoveel mogelijk te vermijden. Ook zie je op sommige plekken extra brede vluchtstrook. Dit is al weer een stuk veiliger. Heb je twijfel en denk je dat je onveilig staat gewoon 112 bellen en de politie vertellen dat je op een gevaarlijke plek staat met pech op de snelweg cq vluchtstrook. Door de directe lijn met RWS kunnen er dan heel snel maatregelen worden genomen.  En eventueel een politie patrouille, weg inspecteur of een IM-kraan ter plaatsen P worden gestuurd.


K-Pri

  • trotse lepelaar!
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
  • duikende lepelaar
Reactie #101 Gepost op: 7 februari 2011, 19:37:43
Misschien off-topic maar wel een vraag: Hoe is het bij de politiedienst(en)  geregeld mbt het verbaliseren op de vluchtstrook? Gebeurd nog steeds regelmatig, en de bemanning van die auto's hebben ook niet altijd reflecterende kleding aan. Denk toch om jezelf!
Lepelwagen wegenwacht WWS Rhoon  Note: Al mijn posts zijn gebaseerd op mijn eigen mening, belevingen en ervaringen. Mijn werkgever(s) staat(an) hier v


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #102 Gepost op: 7 februari 2011, 19:42:16
Wettelijk is dat nergens geregeld. Maar ik schrijf geen bon uit op de vluchtstrook. Ik neem een overtreder altijd mee naar of een afrit of naar een bepaalde plek die wel veilig is(dienst weg van Rijkswaterstaat bv). Buiten het feit dat je gevaarlijk staat op de vluchtstrook. Automobilisten vinden een politie auto altijd interessant om naar te kijken als ze met 120 kilometer per uur langs rijden. Vooral als ze blauw aan hebben. Dus niet meer goed opletten en een aanrijding is er dan zo...... En dat is die honderd euro voor het feit dat iemand zijn gordel niet om heeft echt niet waard.....


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #103 Gepost op: 7 februari 2011, 19:45:28
Wettelijk is dat nergens geregeld. Maar ik schrijf geen bon uit op de vluchtstrook. Ik neem een overtreder altijd mee naar of een afrit of naar een bepaalde plek die wel veilig is(dienst weg van Rijkswaterstaat bv). Buiten het feit dat je gevaarlijk staat op de vluchtstrook. Automobilisten vinden een politie auto altijd interessant om naar te kijken als ze met 120 kilometer per uur langs rijden. Vooral als ze blauw aan hebben. Dus niet meer goed opletten en een aanrijding is er dan zo...... En dat is die honderd euro voor het feit dat iemand zijn gordel niet om heeft echt niet waard.....

En dan ook nog: Jij als agent wordt verantwoordelijk voor de andere bestuurder (die staande gehouden is). Die moet vanuit stilstand weer accelereren en invoegen op de snelweg. Als dat mis gaat......... komen ze toch ook bij jou als diender uit. Jij hebt er namelijk voor gezorgd dat de bestuurder vanaf de vluchtstrook moest invoegen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #104 Gepost op: 7 februari 2011, 23:05:05
Tja, soms heb je inderdaad geen keuze, maar ik schrijf in principe geen bon op de vluchtstrook, met 1 uitzondering: Als mensen bij file de vluchtstrook pakken om er langs te rijden, neem ik uitgebreid de tijd om op de vluchtstrook een bon te schrijven  998765


Wettelijk is dat nergens geregeld. Maar ik schrijf geen bon uit op de vluchtstrook. Ik neem een overtreder altijd mee naar of een afrit of naar een bepaalde plek die wel veilig is(dienst weg van Rijkswaterstaat bv). Buiten het feit dat je gevaarlijk staat op de vluchtstrook. Automobilisten vinden een politie auto altijd interessant om naar te kijken als ze met 120 kilometer per uur langs rijden. Vooral als ze blauw aan hebben. Dus niet meer goed opletten en een aanrijding is er dan zo...... En dat is die honderd euro voor het feit dat iemand zijn gordel niet om heeft echt niet waard.....

Maar jij speelt vals, je hebt ooit geleerd hoe het moet...  0098


jwk

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
Reactie #105 Gepost op: 7 februari 2011, 23:16:15
Moeten een ding niet vergeten IM is ontwikkeld voor onze veiligheid. Je moet naar mij idee dan ook ten aller tijden IM regels zoveel mogelijk toe te passen.
Volgens de website van Incident Management is IM ontwikkeld met als doel de maatschappelijke kosten als gevolg van een incident zoveel mogelijk beperkt te houden, door de afhandelingstijd te beperken.

Letterlijke tekst:
Wat is het doel van Incident Management?        
Incident Management heeft tot doel de maatschappelijke kosten (filekosten) als gevolg van incidenten op de wegen te beperken door (werk)afspraken te maken met alle betrokken partijen om de afhandelingtijd van de ongevallen te beperken. Dit met in achtneming van slachtofferhulp en de zorg voor zorgvuldig sporenonderzoek ten behoeve van de schuldvraag bij ongevallen.


Bron: http://www.incidentmanagement.nl//index.php?option=com_content&task=view&id=104&Itemid=47

Dat neemt uiteraard niet weg dat IM uitermate geschikt is om de eigen veiligheid te waarborgen.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #106 Gepost op: 7 februari 2011, 23:19:10
Volgens de website van Incident Management is IM ontwikkeld met als doel de maatschappelijke kosten als gevolg van een incident zoveel mogelijk beperkt te houden, door de afhandelingstijd te beperken.

Weet je wat de maatschappelijke kosten zijn als ik het ziekenhuis word ingereden :'(

Dus het mes snijdt aan twee kanten 0098


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #107 Gepost op: 7 februari 2011, 23:22:29
Tja, soms heb je inderdaad geen keuze, maar ik schrijf in principe geen bon op de vluchtstrook, met 1 uitzondering: Als mensen bij file de vluchtstrook pakken om er langs te rijden, neem ik uitgebreid de tijd om op de vluchtstrook een bon te schrijven  998765

en dan zet ik de bestuurder voor zijn eigen veiligheid wel even buiten zijn vtg achter de vangrail want dan iedereen even naar hen zwaaien, die hij net voorbij is gereden.


jwk

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
Reactie #108 Gepost op: 7 februari 2011, 23:25:50
Weet je wat de maatschappelijke kosten zijn als ik het ziekenhuis word ingereden :'(

Dus het mes snijdt aan twee kanten 0098

Inderdaad, daar heb je volkomen gelijk in! Daarom vind ik het ook vreemd dat er op de website van IM weinig aandacht is voor de hulpverlener zelf. De burger kan het vreemd vinden dat bij een incident bepaalde rijstroken afgekruist worden of dat er een snelheidsbeperking geldt. Op de website van IM vindt zo iemand niet de redenen waarom dat allemaal gedaan wordt.

Als dit beter 'gepromoot' wordt lijkt mij dat de burger daar wat serieuzer mee om kan gaan en rekening mee kan houden.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #109 Gepost op: 8 februari 2011, 00:41:02
wat kun je als gewone verkeersdeelnemer met IM? Hier verder:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=48646.0

 O0