Aandacht voor Incident Management (IM)

Auteur Topic: Aandacht voor Incident Management (IM)  (gelezen 46764 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #150 Gepost op: 8 juni 2011, 12:31:09
Met de snelheid van het verkeer daar kan ik me het uitschakelen van blauw nog wel voorstellen... als er dan maar een arrow wordt ingeschakeld. Aan het gedrag van het verkeer en aan de lichtbalk te zien stond ook de arrow uit. Erg onduidelijk voor het verkeer op rijstrook 2.
Wout


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #151 Gepost op: 8 juni 2011, 12:39:55
Met de snelheid van het verkeer daar kan ik me het uitschakelen van blauw nog wel voorstellen... als er dan maar een arrow wordt ingeschakeld. Aan het gedrag van het verkeer en aan de lichtbalk te zien stond ook de arrow uit. Erg onduidelijk voor het verkeer op rijstrook 2.

Nadeel van het hele IM gebeuren is dat veel hulpverleners iets hebben gehoord maar nou niet precies weten hoe of wat. Daarnaast zijn er maar heel weinig korpsen die (regelmatig) aandacht besteden aan en geld investeren in IM (en zowiezo het veilig werken op de openbare weg).

Zo zie ik ook regematig dingen gebeuren die niet wenselijk zijn, ontbreken goede kegels in de voertuigen, zijn er geen (extra) gele hesjes aanwezig in dienstvoertuigen en zijn er veel hulpverleners die maar iets doen wat er op lijkt ....

Waarom men hier gekozen heeft om het buffervoertuig op een dergelijke wijze op te stellen weet ik niet.
Of het ontbreken van een arrowstick het onduidelijker maakt voor het verkeer, dat denk ik niet. Meer als de helf van de voertuigen in Nederland heeft deze optie zowiezo niet.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #152 Gepost op: 8 juni 2011, 12:53:40
De traffic advisor op het buffervoertuig staat wel degelijk aan. Dat is te zien in de weerspiegeling op de voorkant van de sleepwagen (een vaal oranje schijnsel dat voor de kijkers naar rechts groter wordt). Desondanks kun je je afvragen of dat handiger is dan fend-off met blauwe zwaailichten. Hoe dan ook, het buffervoertuig staat en is zichtbaar, en de snelheid is ook niet zodanig dat je kunt verwachten dat er een joker met volle snelheid bovenop klapt.

Een mogelijke verklaring van de wat rare actie van de berger kan trouwens ook nog zijn dat hij het incident niet achter de afzetting kan passeren (berger parkeert voorbij en in lijn met het incident), bijvoorbeeld omdat de ambulance naast het incident staat. Het is wat onlogisch om nog net voor het buffervoertuig te gaan proberen in te voegen, maar goed, dat is een keuze.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #153 Gepost op: 8 juni 2011, 13:08:32
De traffic advisor op het buffervoertuig staat wel degelijk aan. Dat is te zien in de weerspiegeling op de voorkant van de sleepwagen (een vaal oranje schijnsel dat voor de kijkers naar rechts groter wordt). Desondanks kun je je afvragen of dat handiger is dan fend-off met blauwe zwaailichten.

Apart, ik zie het. Bij alle nieuwe Federal Signal Vista LED balken die door TM/CS worden geleverd is het zo dat men bij het aanzetten van amber (al dan niet de arrowstick) ook de hoeken van de lichtbalk gaan knipperen (zodat je 360 graden zichtbaar bent).
Het voertuig is, zo te zien, al geheel gereed voor de nieuwe eisen. Misschien een relais kapot of iets dergelijks  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #154 Gepost op: 8 juni 2011, 13:22:37
Ik vind de Fend-Off positie ook niet echt helemaal duidelijk...
de buffer auto zou toch meer schuin moeten staan met de neus meer richting rijstrook 1
en uiteraard gewoon Blauw aan laten omdat het het 1e voertuig betreft.
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #155 Gepost op: 8 juni 2011, 13:25:26
Ik vind de Fend-Off positie ook niet echt helemaal duidelijk...
de buffer auto zou toch meer schuin moeten staan met de neus meer richting rijstrook 1

Dat is een keus, dan zie je de traffic-advisor echter niet meer en is de kans groter dat een (bredere) vrachtwagen je bumper er af rijd. Zal ook niet de eerste keer zijn.

Met deze lage snelheid (door de file die er al staat) is dat niet echt een must  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #156 Gepost op: 8 juni 2011, 13:33:13
Apart, ik zie het. Bij alle nieuwe Federal Signal Vista LED balken die door TM/CS worden geleverd is het zo dat men bij het aanzetten van amber (al dan niet de arrowstick) ook de hoeken van de lichtbalk gaan knipperen (zodat je 360 graden zichtbaar bent).
Het voertuig is, zo te zien, al geheel gereed voor de nieuwe eisen. Misschien een relais kapot of iets dergelijks  ;)

De allerlaatste Vista's die mijn regio opgeleverd kreeg een half jaar geleden hadden een aparte schakelaar voor amber op de hoeken. Bij het gebruik van de trafficadvisor ging alleen die aan en niet de hoeken of de voorzijde. Ook bij het links-rechts patroon. Dat was voor veel collega's altijd even zoeken omdat het knopje bij de pook zat in plaats van op het dashboard.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #157 Gepost op: 8 juni 2011, 17:12:46
De allerlaatste Vista's die mijn regio opgeleverd kreeg een half jaar geleden hadden een aparte schakelaar voor amber op de hoeken. Bij het gebruik van de trafficadvisor ging alleen die aan en niet de hoeken of de voorzijde. Ook bij het links-rechts patroon. Dat was voor veel collega's altijd even zoeken omdat het knopje bij de pook zat in plaats van op het dashboard.

Dat is dan een regio-specifiek iets ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Bergnet67

  • Takelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #158 Gepost op: 26 juli 2011, 13:15:11
Die berger daar is een collega van mij. Ik denk dat hij daar inderdaad in Fend off wil staan omdat het lijkt alsof de politieagent in de auto stapt en misschien weg moet.  Ook al omdat er geen blauw zwaait. Vandaar het overleg met de agent. Verderop heeft hij zijn alarmlichten alleen nog maar aan omdat dat een IM regel is. Alleen het Fend off voertuig heeft optische signalering,de rest niet. Verderop stopt mijn collega in lijn om te overleggen waar wij moeten gaan staan ivm eventueel sporenonderzoek.

Soms lijkt het inderdaad of wij bergers meer van de IM regels weten ter plaatse dan ander hulpdiensten,ik denk omdat wij er meer mee te maken hebben(ik bedoel dit niet negatief) 98uiye


K-Pri

  • trotse lepelaar!
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
  • duikende lepelaar
Reactie #159 Gepost op: 1 augustus 2011, 11:41:40
Dat idee heb ik idd ook..en ook niet negatief, maar vorige week had ik een pechmelding op de A13 ri Den Haag, hoogbejaard stel, was gezien door een fietsende wijkagent, en die heeft collega's daarheen gestuurd(goed werk, die mensen kondende geleiderail niet over en stonden op de spitsstrook.)
Het busje stond in een soort van fend-off, met de wilen ingedraaid naar links, blauwe signalering aan, er zat ook amber op zag ik, en maar 1 agent had een hesje aan.

Ik vraag me af of je ook advies kan geven aan die mensen, de bedoeling is zeker goed, alleen de uitwerking niet helemaal.
De gedacht bij mij is dat ze dan zullen denken" wie ben jij dan wel joh' of zoiets, terwijl het goed bedoeld is eigenlijk.
Ik had het willen zeggen wanneer de klanten in de lepelwagen zaten, en ik dus alleen met de agenten buiten zou zijn, niet in he bijzijn van..


Wat zouden jullie doen/adviseren?
Lepelwagen wegenwacht WWS Rhoon  Note: Al mijn posts zijn gebaseerd op mijn eigen mening, belevingen en ervaringen. Mijn werkgever(s) staat(an) hier v