Aandacht voor Incident Management (IM)

Auteur Topic: Aandacht voor Incident Management (IM)  (gelezen 47426 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 23 januari 2011, 11:32:35
Ik denk dat die brandweerman het verkeer stil wilde zetten. Dat had de politie moeten doen.
Dat soort zaken liggen inderdaad bij de politie en/of weginspecteur van RWS. ;)


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #11 Gepost op: 23 januari 2011, 11:53:18
Overigens ook vreemd gebruik van de lichtbalk...
Als ik het goed zie knipperen de groene lampen ook en staat de traffic advisor op  <<<<>>>>>>


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #12 Gepost op: 23 januari 2011, 11:57:13
Overigens ook vreemd gebruik van de lichtbalk...
Als ik het goed zie knipperen de groene lampen ook en staat de traffic advisor op  <<<<>>>>>>

Dát is al ergens anders besproken .... En moet ook eerlijk zeggen dat het niet zo heel erg veel uit maakt als je voertuig in fend-off staat ...


Overigens zie ik het brandweervoertuig ook niet met z'n wielen naar de verkeerluwe kant gedraaid en mis ik de verkeershesjes bij de brandweer.
Ik weet dat de pakken (hoogstwaarschijnlijk) aan alle eisen voldoen, maar ik zie toch nog erg veel dat de brandweer (extra) verkeershesjes aantrekt, juist om nóg beter zichtbaar te zijn  :)

Enne, zie hier wederom het voordeel van een gele jas voor een agent  0098
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #13 Gepost op: 23 januari 2011, 14:59:56
Wat is eigenlijk de rol van de bevelvoerder brandweer hierin? Is het niet zijn rol om te communiceren met de overige hulpdiensten (in dit geval de politie) over de inzet en het creëren van een veilige werkplek?


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #14 Gepost op: 23 januari 2011, 17:41:45
Tsja, er zijn een hoop leerpunten te zien in dit filmpje. Ik hoop dat de betrokken collega's die ook hebben, staan voor het buffervoertuig is mi. gewoon dom.

Ook het gebrek aan communicatie tussen bevelvoerder en een van de agenten is een gemist moment. Was die communicatie via de motorkap gegaan, was er een agent geweest die ruim voor het ongeval een duidelijk stopteken gaf. Dit ipv. een brandweerman met een doodswens.  :'(
Digitaal onderzoek


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #15 Gepost op: 23 januari 2011, 17:45:21
Ik denk dat die brandweerman het verkeer stil wilde zetten. Dat had de politie moeten doen.
Dat zie je die agent in het zwart ook doen, maar pas als die brandweerman begint te zwaaien (net op het randje van het beeld).
En die doodswens van de brandweerman valt wel mee toch?


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #16 Gepost op: 23 januari 2011, 18:36:43
Ja, en vergeet ook de andere kant niet. Gewoon het verkeer door laten rijden terwijl er geen zicht meer is. Ik ben altijd heel simpel hier in, er moet veilig gewerkt worden. En dan maar effe 5 of 10 minuten de snelweg helemaal dicht. Kan er ook op de plaats van het incident niks meer gebeuren. Maar het blijft natuurlijk rottig voor collega's die een keer in de 2 maanden misschien op de snelweg staan, misschien het IM gebeuren mee nemen in het IBT verhaal, effe de stof er af blazen 1 x per jaar. Vergeet ook niet dat er dienders zijn die niet eens weten wat im is............


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #17 Gepost op: 23 januari 2011, 21:57:07
IM is niet moeilijk het zijn een paar basisregels die je in acht moet nemen.

Ik heb bij de KMar instructie gegeven aan alle nwe collega's op de politiedienst in IM. Dit omdat we regelmatig op de A4 en de provincialeweg werkte.

Ken nog genoeg collega's binnen A-A die niet eens weten hoe de telling is van de rijstroken, of collega's die geen geel hesje bij zich hebben. :'(

Ik ben blij dat ik toevallig wel een gele jas heb. Altijd makkelijk ook als je niet op een (auto)snelweg staat maar op een tweebaansweg binnen de bebouwde kom.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #18 Gepost op: 23 januari 2011, 22:36:02
@mike,
Dat vroeg ik mezelf dus ook al af waarom niet in het kader van de algehele verkeersveiligheid de contra baan door middel van een politie stop tijdelijk stil zetten.
Je weet hoe de wind waait en dat door het blussen het zicht verminderd wordt en over de weg heen trekt.

@dielangemotormuis,
Inderdaad verbasingwekkend dat sommige van je collega's niet weten hoe de telling loopt.
Toen ik nog in de beveiliging (mobiele surveillance ) werkte had ik voor mezelf een geel hesje gekocht voor in de avond en nacht met Security erop.
Dit omdat ik vaak over de rijksweg moest en vaak genoeg of pechgevallen of onbeheerde auto's aantrof zowel voor, tijdens en na me dienst.
Moest in het begin vaak genoeg de meldkamer ( zowel regio als KLPD ) uitleggen waarom ik een takel CMI vroeg namelijk de 10 meter regel.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #19 Gepost op: 23 januari 2011, 22:39:50
Voorlichting, desnoods bij IBT, lijkt me inderdaad in sommige gevallen best handig. Het KLPD is vaak niet in de buurt en je wilt toch veilig kunnen werken op de snelweg. Vanuit ARBO oogpunt lijkt het me zelfs zeer wenselijk dat er aandacht aan besteed wordt. Daarnaast helpt de eenduidige werkwijze van IM ook bij het sneller afhandelen van het incident (je weet wat je van elkaar kan verwachten en wat de procedures zijn) en je helpt de economische schade van een file te beperken.

In A-A is er gelukkig vrij snel de RSA ter plaatse en is de WIS er ook meestal wel snel. Maar werken op een snelweg blijft gevaarlijk. Nieuwe collega's of collega's die meedraaien zet ik altijd even op de vluchtstrook neer en vraag ze zo dicht mogelijk naar de rand te lopen. Ze schrikken meestal wel van het geweld van een vrachtwagen die met 80 langs rijdt.