Wat volgens mij had moeten gebeuren: Op rijstroken 4 en 5 bufferen in fend-off. Een snelheidsmaatregel op rijstroken 1, 2, 3 en rijstroken 4 en 5 dus afkruizen waarbij de vluchtstrook uiteraard vrijblijft. Dan maar even niet de verbindingsweg kunnen gebruiken.
Andere, maar niet zo lekkere mogelijkheid, omdat je dan voorbij gaat aan in ieder geval één V-tje: rijstroken 1 en 2 snelheidsmaatregel; rijstroken 3, 4 en 5 afkruisen en het afslaande verkeer over de vluchtstook laten rijden. Twee grote nadelen: vluchtstrook niet vrij, dus geen vrije aan- en afvoerroute voor de hulpdiensten (het zesde V'tje) en je blijft op een eiland staan (waar je dan wel twee vrije rijstroken hebt aan weerszijden van het plaats incident).
Nu zal die wegenwacht een toevallige passant geweest zijn en misschien was dit voor hem op dat moment (i.v.m. drukte) de enige mogelijkheid tot enigszins beveiligen. Als hij in eerste instantie op bijvoorbeeld rijstrook 3 reed waarvandaan hij het ongeval zag, is het goed mogelijk dat hij al te dicht bij de incidentlocatie was om rijstrook 4 én 5 te kunnen beveiligen. En dan is iets natuurlijk altijd beter dan niets.
Tsja... en die agent staat nu voor buffer te spelen i.p.v. dat hij zijn voertuig buffer laat zijn. Denk dat we het daar wel over eens zijn, prioriteitenlijstje: op nr. 1: eigen veiligheid, dus: wegwezen daar!