Aandacht voor Incident Management (IM)

Auteur Topic: Aandacht voor Incident Management (IM)  (gelezen 47127 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #80 Gepost op: 26 januari 2011, 00:00:09
Andere vraag...

We hebben het nu over het ongeval wat te zien was in Blik op de Weg.
Het gaat hier om de A2/A9.
Hangen hier geen camera-systemen en had RWS dan niet op de beelden afgaande de beslissing moeten nemen om af te kruisen?


Ja rond Amsterdam staat alles in de camera's. Echter zit er niet iemand constant alle camera's uit te kijken. Wat vaak gebeurd is dat KLPD of verkeerspolitie op weg naar het incident alvast belt met de verkeerscentrale. Zadat via de camera alvast kruizen kunnen worden geplaatst.

Als je boven staande geval volgens de regels zou doen kunnen trouwens alleen rijstrook 1 en 2(hoofdrijbaan A2li) open blijven. Want een van de lessen van IM we doen niet aan eiland vorming(verkeer langs twee zijde langs het ongeval). Blijft op sommige plekken gewoon lastig om het volgens alle regels te doen.

Heb zo''n casus gehad op de A10LI(buitenring) met de splitsing met de A1RE(richting Amersfoort). Ook daar heb je 5 rijstroken twee voor de afrit A1 en 3 voor de hoofdrijbaan voor de A10. Ongeval was op rijstrook 2 en 3 van de A10 en rijstrook 1(of 4) van de afrit A1. Toen wij etr plaatsen kwamen reed het verkeer aan twee kanten er langs(eiland vorming). Omdat in goede banen te leiden hebben we er voor gekozen om alleen rijstrook 1 open te houden. Wel meer file maar wel veiliger werken. Das altijd een afweging die je maakt.

Zelfs als je redelijk bent ingeschoten in de materie(ben  betrokken geweest bij de tot totstandkoming van IM en IM plus)  blijft het soms een lastig vehaal die niet altijd 1,2,3 op te lossen is volgens standaart regels.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #81 Gepost op: 26 januari 2011, 00:04:26
Ja, perfect buffervoertuig.   0098

Maar over je hulpverlening op baan 1, ik zou het nooit doen. Baan 1 wordt meestal 120+ gereden en er zal maar een keer iemand bovenop je knallen. Moet er niet aan denken. Ik bel liever de hulpdiensten en geef ze alle informatie die ik op dat moment weet. Hectometerpaal, li-re, weg en baan. Eventueel aangevuld met aantal auto's, personen in voertuig (gewonden) en situatie.
Meer kan je als voorbijganger niet doen denk ik. Ik ga beslist niet op een weg die niet volledig geblokkeerd is uit mijn auto. (ben ook geen EHBO'er of HV'er)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #82 Gepost op: 26 januari 2011, 00:11:36
@mike

Twee dingen die me opvallen in je verhaal.
Wat is het verschil tussen IM en IM+?

En nog iets: Nederland hangt bijna vol met camera's op snelwegen. Ik hoor ervan op dat er niet een dienst is die constant de camerabeelden in de gaten houdt. (We hebben toch een VID?)
Sterker nog, met de huidige IT-technologie zou het zelfs mogelijk moeten zijn dat een signalering bij RWS of politie "aan moet springen" voorzien met camerabeelden als een voertuig/voertuigen stilstaan op een bepaald wegvak.
Daar heb je dan zelfs geen extra mensen voor nodig. Alleen een slimme computer.
Aan de hand van de beelden kun je dan gelijk aktie ondernemen door af te kruisen.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #83 Gepost op: 26 januari 2011, 00:15:49
Maar over je hulpverlening op baan 1, ik zou het nooit doen. Baan 1 wordt meestal 120+ gereden en er zal maar een keer iemand bovenop je knallen.
Op het tijdstip dat dit gebeurd was, werd daar 20- gereden (spits en mede door het kop-staartje)  :)


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #84 Gepost op: 26 januari 2011, 00:18:30
Op het tijdstip dat dit gebeurd was, werd daar 20- gereden (spits en mede door het kop-staartje)  :)

Ok, dat maakt het verhaal anders.


Reden ze achteruit ? ? ?  (20-)  :D 0098
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #85 Gepost op: 26 januari 2011, 00:24:08
VID heeft helemaal niks met de verkeerscentrale/RWS te maken. Het is niet zo dat elk stukje asvalt compleet in beeld is. De camera's zijn bedienbaar en kunnen draaien en inzoomen. Er zijn uit mijn hoofd 5 verkeerscentrales. Weet je wel hoeveel mensen je daar moet inzetten om de duizenden kilometers snelweg constant in de gaten te houden?? Das geen doen...

IM plus is de rol van de weg inspecteur. Vroeger werden deze naog kantonier genoemd. Hun rol is veranderd de afgelopen 6 jaar. En zijn steeds meer taken die vroeger bij de politie lagen gaan over nemen. Dat is dus IM plus. Ook hebben de weg inspecteurs de taken van de Spitsteams van de politie over genomen. Vroeger waren er 14 spitsteams(12 KLPD, 1 regio AA en een regio RR ), de SWAB(samen werken aan bereikbaarheid)ers, ook wel genoemd. Maar goed ik wijk een beetje af van het onderwerp.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #86 Gepost op: 26 januari 2011, 00:29:52
Voor de duidelijkheid het merendeel van de snelwegen staat niet in de camera's. Plekken met spitsstroken en knooppunten hebben over het algemeen camera's. Heb jaren gelden eens een percentage van 20 procent gehoord. Maar of dit nog steeds actueel is geen idee....


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #87 Gepost op: 26 januari 2011, 00:48:23
@Mike

Ok, bedankt voor je antwoord.
Inderdaad, hoe ik nou weer bij de VID kwam. Waarschijnlijk omdat ik daar de beelden ook wel eens zie. Maar je verteld zelf al dat het meestal knooppunten zijn en wegen rond Amsterdam. (ik zie ze ook in het noorden b.v. A28 Zwolle, Groningen)
Ik zei al dat je daar geen extra mensen voor hoeft aan te nemen, gewoon een slimme computer. De beelden zijn toch meestal al digitaal en dus beschikbaar op een computer. Bouw daar een slimme functie op en je hebt je automatische signalering voor stilstaande voertuigen.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #88 Gepost op: 26 januari 2011, 10:55:08
Soms kan RWS zien door middel van de lussen in het wegdek(de gene die ook de matrix borden aanstuurt op het moment van file, de knipperende 50 en 70 km/u) dat er wat aan de hand is. Maar dat werk niet altijd. Denk ook dat het overbodig is. Met de mobiele telefoon word tegenwoordig binnen een paar seconden al gebeld.


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #89 Gepost op: 26 januari 2011, 23:56:31
Met de mobiele telefoon word tegenwoordig binnen een paar seconden al gebeld.  
Jim werkt nu een half jaartje op/naast de ring. RWS is niet meer zo fan van het zomaar afkruizen. Als er geen (camera)zicht is op het wegvlak en zelfs als er een niet-ringweg opvallende politieauto bijstaat, wacht RWS tot de ringwegsurveillanceauto tp is.
Vaak bellen we zelf met de VC van RWS, is weer een poppetje minder en vaak sneller.