Aandacht voor Incident Management (IM)

Auteur Topic: Aandacht voor Incident Management (IM)  (gelezen 46760 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #90 Gepost op: 27 januari 2011, 08:35:00
Ik heb nog nooit meegemaakt dat het RWS een verzoek afwees. En de eerste keer dat ze dat doen, ga ik achteraf langs voor een evaluatie. Er zijn namelijk afspraken gemaakt over wie kruizen mogen aanvragen en de politie is daarbij genoemd, waarbij het niet uitmaakt of het regio of verkeer is. En terecht.
Wout


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #91 Gepost op: 27 januari 2011, 08:43:09
Jim werkt nu een half jaartje op/naast de ring. RWS is niet meer zo fan van het zomaar afkruizen. Als er geen (camera)zicht is op het wegvlak en zelfs als er een niet-ringweg opvallende politieauto bijstaat, wacht RWS tot de ringwegsurveillanceauto tp is.
Vaak bellen we zelf met de VC van RWS, is weer een poppetje minder en vaak sneller.
Ik werk zelf niet op de Ring maar "gewoon" aan een wkt. Als ik op de ring sta, met mijn niet RSA maar wel opvallend wktvtg, en ik een kruis nodig krijg ik altijd een kruis.
In mijn diensttelefoon staat ook het nr van de VC van RWS.


jwk

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
Reactie #92 Gepost op: 27 januari 2011, 09:56:43
Afgaand op het eerste filmpje in dit topic denk ik toch dat het politievoertuig niet helemaal volgens IM staat. Hij is namelijk buffervoertuig en de kegels moeten dan tussen het buffervoertuig en het incident geplaatst worden. De tussenruimte tussen buffervoertuig en incident is gelijk aan de ter plaatse geldende maximum snelheid. Verder moet in dit geval het politievoertuig alleen rijstrook 2 blokkeren en niet ook de vluchtstrook, zodat de brandweer via deze vluchtstrook kan aanrijden.

De beide agenten staan op die locatie sowieso verkeerd omdat ze vóór hun buffervoertuig staan. En eigenlijk moet het brandweervoertuig niet tussen het buffervoertuig en het incident parkeren want dat is de zo belangrijke bufferzone, die echt nodig is. Als een voertuig met een gangetje van 100 km/h op het buffervoertuig klapt wil je niet weten waar beide voertuigen dan tot stilstand komen.

Kijk ik snap ook wel dat het brandweervoertuig dan onderwinds komt te staan, maar dan moet de bufferzone vergroot worden of simpelweg al het verkeer stil gezet worden. Dat lijkt mij toch al verstandig gezien de vele rook die over de weg trekt.


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #93 Gepost op: 29 januari 2011, 18:47:34
Ik werk zelf niet op de Ring maar "gewoon" aan een wkt. Als ik op de ring sta, met mijn niet RSA maar wel opvallend wktvtg, en ik een kruis nodig krijg ik altijd een kruis.
In mijn diensttelefoon staat ook het nr van de VC van RWS.
Ja, natuurlijk. Ik moest ook even flink nadenken toen ik hoorde dat ons HB dat zei en was ook stom verbaasd.
Ik hoop/denk dat iedere collega die toevallig een aanrijding/pechgeval op de ring tegenkomt zelf wel kan beslissen of er een kruis moet worden aangvraagd.
Aan de andere kant zie je soms dingen gebeuren door collega's op het WT zoals het oversteken van de snelweg zonder gele kleding/voor het buffervoertuig zonder geel hesje aanwijzingen geven/stoptekens geven op de vluchtstrook dat ik aan de andere kant ook wel weer een heel klein beetje begrijp dat RWS graag een RSA tp wil hebben voor de expertise.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #94 Gepost op: 29 januari 2011, 19:46:47
de kegels moeten dan tussen het buffervoertuig en het incident geplaatst worden.

Als een voertuig met een gangetje van 100 km/h op het buffervoertuig klapt wil je niet weten waar beide voertuigen dan tot stilstand komen.


Om op deze twee punten even te reageren. Ik heb een tijdje bij een bureau mogen werken waarbij ik regelmatig op auto(snel)wegen stond. Hierbij zetten wij (bijna) altijd een aantal kegels tussen het dienstvoertuig en het aanstormende verkeer. Mede hierdoor heb ik een keer 1 kegel verloren, in plaats van een complete dienstauto.

Een file (zoals op bovenstaand filmpje te zien is) remt het verkeer waardoor het een stuk veiliger wordt, dan maar een file en een veilige werkplek. Beter als geen file en hard langs rijdend verkeer.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #95 Gepost op: 29 januari 2011, 22:30:46
Ik zou zeggen neem eens contact op met het wegendistrict(RWS) en vraag om eens een dienst mme te rijden,dan merk je dat wij het vaak doen IM-regels uitvoeren.

PS: wij in zuid-holland zijn zeven dagen en 24 uuur per dag aanwezig op de weg, ook zijn er meedere wegendistricten die er 7/24 aanwezig zijn.

gr.rené
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #96 Gepost op: 5 februari 2011, 11:48:05
Moeten een ding niet vergeten IM is ontwikkeld voor onze veiligheid. Je moet naar mij idee dan ook ten aller tijden IM regels zoveel mogelijk toe te passen. Maar niet overal kun je de exacte richtlijnen toepassen omdat de weg sitiuatie op dat moment zich er niet voor leent. Het belangrijkste is dat dat je in de geest van IM handelt. Letten  op je eigen veiligheid. En het maakt mij dan persoonlijk niet uit of ik een hele weg volledig moet dichtgooien. Beter 3 kilometer file dan iemand in het  ziekenhuis of erger.......

Wat mij trouwens opvalt is dat de Fendt Off positie lang niet bij iedereen bekend is. Terwijl ik er een groot voorstander van ben...


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #97 Gepost op: 7 februari 2011, 00:44:40
Ik ben een keer in de ongelukkige situatie terecht gekomen dat boven op klaverblad Hoevelaken mijn aandrijving compleet weg was en ik op een lus dreigde stil te komen staan. Ik heb het kunnen rekken tot einde lus (onder het viaduct dus) waarbij ik mijn auto zo ver mogelijk met de rechter banden op het taluut heb gezet (schuin dus) voorwieltjes stonden klaar om bij een aanrijding mijn gebakkie te lanceren.

Binnen 5 minuten had ik een weginspectrice bij me staan die een IM voor me aan kon maken.
Nodeloos te zeggen dat ze niet blij was met de plaats van mijn voertuig maar gezien het voertuig wel rollend was maar niet op eigen kracht konden we niet anders dan onder het genot van de drip wachten op de lepels van de berger.

Mijn vraag nu.
Had ik beter halverwege de lus kunnen staan of toch op het rechte gedeelte onder het viaduct?
Vanwege de zichtbaarheid koos ik voor het laatste. Dat leek me beter dan een "verrassing" in de bocht van een klaverblad.

What say you?
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #98 Gepost op: 7 februari 2011, 01:28:09
Ik zeg prima. Er zijn nogal (heel veel) bestuurders die bij het nemen van bochten niet binnen de lijntjes kleuren alsof de binnenbocht sneller is. Dan toch liever op het rechte stuk waar je en meer in het zicht staat en veiliger omdat het verkeer daar in principe vaker weer op de eigen baan zit.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #99 Gepost op: 7 februari 2011, 02:30:34
Heb zelf mee gemaakt dat ik in de lus zat en hoewel ik dan toch wel met gematigde snelheid rijd 50-60 en ik de hele lus
door kon kijken ik toch verrast werd dat er een auto (in dit geval een busje) op de vluchtstrook stond. Plus dat deze
niet helemaal recht op de vluchtstrook stond waardoor zijn achterkant over de gewone weg stak. Vond dat wel ff een
momentje om maar de KLPD in te lichten.

Hoe zichtbaar je ook ben, je bent normaal al met veel dingen bezig in die lus dat je er bijna altijd door verrast zal worden.
Ik zou hem dan ook gewoon zoals jij heb gedaan op het rechte stuk neer zetten tenzij het echt niet anders meer kan.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v