Pas in 2005 invoering C2000 in Zeeland

Auteur Topic: Pas in 2005 invoering C2000 in Zeeland  (gelezen 6128 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #10 Gepost op: 18 oktober 2004, 13:45:33
Ik weet niet of je het gezien hebt op de open dag in Goes Christian..... maar daar liep een fors aantal personen al met een C2000-porto rond als test. Goede manier om vertrouwd te raken met de apparatuur.

Ja, dat zag ik! Heb alleen niet verder gekeken naar die apparatuur, had het geluid eigenlijk wel eens willen horen. Stom van mij, maar ik had het ook zo druk! 8)

Christian


email

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 18 oktober 2004, 16:20:09
Wij hebben onlangs tijdens realistische oefeningen en flash overtraining bij BOTC te Boxmeer gewerkt met c2000 porto's. Zowel in de DMO als de TMO stand. Het is effe wennen, maar we waren er erg tevreden over. De moterola's bevielen ons erg goed, met en zonder losse mike. We hebben ook sepura porto's gebruikt, maar daar zijn we minder enthoesiast over. (vooral met handschoenen, bedienen en in de flash over container).
Jullie zeuren maar over c2000. Wat mij betreft mag het gaan gebeuren. Laat maar komen


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 18 oktober 2004, 16:55:05
Wij hebben onlangs tijdens realistische oefeningen en flash overtraining bij BOTC te Boxmeer gewerkt met c2000 porto's. Zowel in de DMO als de TMO stand. Het is effe wennen, maar we waren er erg tevreden over. De moterola's bevielen ons erg goed, met en zonder losse mike. We hebben ook sepura porto's gebruikt, maar daar zijn we minder enthoesiast over. (vooral met handschoenen, bedienen en in de flash over container).
Jullie zeuren maar over c2000. Wat mij betreft mag het gaan gebeuren. Laat maar komen

kijk de eerste "redelijke "praktijk ervaring ;)


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #13 Gepost op: 19 oktober 2004, 02:38:09
bij ons in de regio zijn we noodgedwongen maar over gegaan op C2000, de opleidingen zijn nog niet gegeven of nog niet voltooid, lang niet alle voertuigen zijn omgebouwd, maar of het huidge net is in eens echt zo slecht of er is wat anders aan de hand, maar via analoog is er bijna geen verbinding te krijgen, maar door dat je na een stutus melding niet gelijk een gesproken woord hoort ( centralist had het te druk) geven de voertuigen meerdere status meldingen achter elkaar, en daar kan het systeem kennelijk ook weer niet tegen, en dat je in DMO in eens op de meldkamer terecht komt ( we zitten echt  z'on 40 km van de meldkamer af) is ook heel vreemd, bovendien is de dekking van DMO erg klein (best wel slecht)

we hebben in een week tijd een waterongeval gehad waar het duikvoertuig niet uit kon rijden omdat niet bekend was waar naar toe gegaan moest worden, zowel analoog als C2000 werd niet beantwoord, gelukkig deed de GSM het wel, later in de week s'nacht een binnen brand, waar alleen het adres doorkwam(notabene nog met een verkeerd huisnummer) maar verder geen enkele bijzonderheid, dus zonder verdere info maar heen gegaan, uiteraard bij terug komst op de kazerne na de evaluatie toch nog maar even met de meldkamer gebeld.

politie bij ons werkt al een enkele weken met de C2000 porto's en dat gaat ook beslist niet vlekkeloos.

mischien zijn wij wel te kritisch en willen we dat het in een keer goed gaat, ook op de meldkamer, maar ja we zullen er allemaal wel aan moeten wennen

wel kon de commandant keurig via TMO met de politie communiceren, en uiteraard is de verstaanbaarheid goed, maar dat is een heel logische zaak,dit zijn ook geen wonderen, bij gsm is dit de laatste jaren ook uitstekend in orde en wat de spraak betreft ligt de techniek van gsm niet ver van C2000, het is alles of niets.

maar we hebben nog hoop dat het nog goed komt.

de porto's van ons zijn van motorola MTP700 en de mobilofoons van cleartone, geen verkeerde apparaten, alleen de gebruikers software weer ''een beetje dom'' opgezet, maar daar zijn we een nieuw voorstel voor aan het maken, zo is het bijvoorbeeld zo dat bij de portofoon het toetsen bord altijd staat ingeschakeld, terwijl dit uit zou moeten staan en eventueel door een hekje of sterretje geactiveerd kan worden, nu is het andersom en kan er door het tegenaan drukken van kleding of iets anders de porto in eens op een ander kanaal komen te staan, of je meld jezelf uit, de kanalen kunnen n.l. ook met de draaiknop boven op bediend worden en heeft een DMO porto het toetsen bord niet nodig.

een ander probleem geld voor zowel de moblifoon als de portofoon, op het moment dat je het kanaal met opzet of per ongeluk op een ander kanaal zet, je zet de porto uit en weer aan, staat hij nog steeds in het kanaal waar je hem uit gezet hebt, en geloof me er staan heel veel kanalen in.
iedere porto is gebonden aan een voertuig en toegedeeld aan een bepaalde gespreksgroep, het zou handiger zijn dat op het moment dat je het toestel aanzet hij automatisch in zijn opstart kanaal terecht komt, ben je door het draaien of toetsen de weg kwijt, zet je gewoon de porto of mobi uit en aan en je staat weer in je eigen kanaal.

overigens is het bij onze DMO porto's mogelijk om ze door middel van een toets in TMO mode te zetten.

dit alles is gebruikers software en zal wel eenvoudig aan te passen zijn.

en voor de commandanten onder ons we betalen nu per gesproken minuut, ook in DMO dus een avondje ''klooien'' met de porto's en mobi's kan redelijk in de papieren lopen.

de porto's zijn wel erg robuust en kunnen zo tezien wel tegen een stootje, alleen moet hij weer uit zijn draagtasje om hem op te laden, wat toch wel weer lastig is, de bijbehorende microfoons zijn wel weer erg prakties.

zo dit is onze praktijk ervaring tot nu toe.
Nemo me impune lacessit


wicher

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 19 oktober 2004, 08:34:06
Gisteren (18 okt 2004) is de regio ijsselvecht  operationeel gegaan met C2000!!  :D
Het overschakelen ging zonder problemen.
Ik zelf ben zeer tevreden over de kwaliteit van de portofoon. Bij onze ambu dienst maken we gebruik van de Sepura portofoons. Het allarmeren via de portofoons gaat probleemloos.
Ik heb veel negatieve berichten gelezen over het C2000 maar ben ze zelf nog niet tegen gekomen. ;)


email

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 19 oktober 2004, 08:52:34
Citaat
bij ons in de regio zijn we noodgedwongen maar over gegaan op C2000, de opleidingen zijn nog niet gegeven of nog niet voltooid, lang niet alle voertuigen zijn omgebouwd,
Zonder opleiding gaan starten is natuurlijk vragen om problemen. Je stuurt toch ook geen piloot de lucht in die zijn brevet nog niet heeft!!!!
DMO in eens op de meldkamer terecht komt ( we zitten echt  z'on 40 km van de meldkamer af) is ook heel vreemd, bovendien is de dekking van DMO erg klein (best wel slecht)
Dit lijkt wel op een foute programering!!! Ís dit echt een c2000 probleem??

we hebben in een week tijd een waterongeval gehad waar het duikvoertuig niet uit kon rijden omdat niet bekend was waar naar toe gegaan moest worden, zowel analoog als C2000 werd niet beantwoord, gelukkig deed de GSM het wel, later in de week s'nacht een binnen brand, waar alleen het adres doorkwam(notabene nog met een verkeerd huisnummer) maar verder geen enkele bijzonderheid, dus zonder verdere info maar heen gegaan, uiteraard bij terug komst op de kazerne na de evaluatie toch nog maar even met de meldkamer gebeld.
Ook dit heeft volgens mij met opleiding te maken. Iedereen (ook centralisten) moeten weten hoe het gesprek opgebouwd moet gaan worden.


de porto's van ons zijn van motorola MTP700 en de mobilofoons van cleartone, geen verkeerde apparaten, alleen de gebruikers software weer ''een beetje dom'' opgezet, maar daar zijn we een nieuw voorstel voor aan het maken, zo is het bijvoorbeeld zo dat bij de portofoon het toetsen bord altijd staat ingeschakeld, terwijl dit uit zou moeten staan en eventueel door een hekje of sterretje geactiveerd kan worden, nu is het andersom en kan er door het tegenaan drukken van kleding of iets anders de porto in eens op een ander kanaal komen te staan, of je meld jezelf uit, de kanalen kunnen n.l. ook met de draaiknop boven op bediend worden en heeft een DMO porto het toetsen bord niet nodig.
Dit had met eerst nadenken, dan programeren ook voorkomen kunnen worden.

een ander probleem geld voor zowel de moblifoon als de portofoon, op het moment dat je het kanaal met opzet of per ongeluk op een ander kanaal zet, je zet de porto uit en weer aan, staat hij nog steeds in het kanaal waar je hem uit gezet hebt, en geloof me er staan heel veel kanalen in.
iedere porto is gebonden aan een voertuig en toegedeeld aan een bepaalde gespreksgroep, het zou handiger zijn dat op het moment dat je het toestel aanzet hij automatisch in zijn opstart kanaal terecht komt, ben je door het draaien of toetsen de weg kwijt, zet je gewoon de porto of mobi uit en aan en je staat weer in je eigen kanaal.
Weer een programeer mogelijkheid


dit alles is gebruikers software en zal wel eenvoudig aan te passen zijn.

en voor de commandanten onder ons we betalen nu per gesproken minuut, ook in DMO dus een avondje ''klooien'' met de porto's en mobi's kan redelijk in de papieren lopen.
Dit is echt nieuw voor mij. Hier heb ik nog NOOIT van gehoord.  Trouwens in de DMO stand is dit nooit te registreren. Mag ik vragen waar dit verhaal vandaan komt???? En in welke regio dit speelt???


De meeste punten die ik hier gehoord heb, hebben te maken met het niet goed voorberreiden van het hele zaakje. Geen opleidingen, niet nagedacht over de programering. Jammer Jammer Jammer. Gemiste kansen denk ik!!!

Groetjes

Email


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #16 Gepost op: 19 oktober 2004, 10:14:51
Alhoewel het in sommige veiligheidregio's erg rap gaat met de invoering van C2000 (noodgedwongen) ben ik blij dat sommige veiligheidregio's de tijd nemen (krijgen) om alles eerst goed te testen en eerst daadwerkelijke oefeningen te draaien met alle openbare hulpdiensten.

In Zeeland zijn de testen van de masten reeds achter de rug, vanavond gaat men C2000 operationeel brengen in de 6,6 kilometer lange Westerscheldetunnel. Deze speciale locatie heeft natuurlijk een andere opstelling van randapparatuur en antennes dan de rest van de provincie, dit ook omdat het over twee tunnelbuizen gaat. Vanaf 19.30 uur tot ongeveer middennacht zal men gaan testen in beide tunnelbuizen (aldus de PZC).

Ook hier moeten de opleidingen nog starten, en is men in afwachting van randapparatuur voor de voertuigen. Gelukkig heeft men al kunnen proeven van het nieuwe digitale Tetranetwerk, o.a. op Rescue 2004 en de open dag van de brandweer in Goes  ;)


Eric

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 144
Reactie #17 Gepost op: 19 oktober 2004, 10:35:46
Gisteren (18 okt 2004) is de regio ijsselvecht  operationeel gegaan met C2000!!  :D
Het overschakelen ging zonder problemen.
Ik zelf ben zeer tevreden over de kwaliteit van de portofoon. Bij onze ambu dienst maken we gebruik van de Sepura portofoons. Het allarmeren via de portofoons gaat probleemloos.
Ik heb veel negatieve berichten gelezen over het C2000 maar ben ze zelf nog niet tegen gekomen. ;)

Hoi Wicher,

Wat bedoel je precies met het alarmeren via de portofoons. Dit is mij niet helemaal duidelijk.

Eric
Brandwacht BHV 'er Eerste hulpverlener Medewerker verbindingsdienst rode kruis Lid geneeskundige eenheid (sigmalid)


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #18 Gepost op: 19 oktober 2004, 10:44:21
Mijn ervaring Eric bij enkele demo's in het land:

Bepaalde merken portofoons hebben / hadden zowel UHF 400 MHz (C2000) als VHF 169 MHz (P2000) zodat ook de paging werkt via de TETRA portofoon.

Vooralsnog is deze optie van dualportofoons bij weinig veiligheidregio's in gebruik . . . . .


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #19 Gepost op: 19 oktober 2004, 11:17:33
... had het geluid eigenlijk wel eens willen horen...

Christian

Ik heb er eventjes mee gespeeld, en ik moet zeggen dat de geluidskwaliteit prima was.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources