bij ons in de regio zijn we noodgedwongen maar over gegaan op C2000, de opleidingen zijn nog niet gegeven of nog niet voltooid, lang niet alle voertuigen zijn omgebouwd, maar of het huidge net is in eens echt zo slecht of er is wat anders aan de hand, maar via analoog is er bijna geen verbinding te krijgen, maar door dat je na een stutus melding niet gelijk een gesproken woord hoort ( centralist had het te druk) geven de voertuigen meerdere status meldingen achter elkaar, en daar kan het systeem kennelijk ook weer niet tegen, en dat je in DMO in eens op de meldkamer terecht komt ( we zitten echt z'on 40 km van de meldkamer af) is ook heel vreemd, bovendien is de dekking van DMO erg klein (best wel slecht)
we hebben in een week tijd een waterongeval gehad waar het duikvoertuig niet uit kon rijden omdat niet bekend was waar naar toe gegaan moest worden, zowel analoog als C2000 werd niet beantwoord, gelukkig deed de GSM het wel, later in de week s'nacht een binnen brand, waar alleen het adres doorkwam(notabene nog met een verkeerd huisnummer) maar verder geen enkele bijzonderheid, dus zonder verdere info maar heen gegaan, uiteraard bij terug komst op de kazerne na de evaluatie toch nog maar even met de meldkamer gebeld.
politie bij ons werkt al een enkele weken met de C2000 porto's en dat gaat ook beslist niet vlekkeloos.
mischien zijn wij wel te kritisch en willen we dat het in een keer goed gaat, ook op de meldkamer, maar ja we zullen er allemaal wel aan moeten wennen
wel kon de commandant keurig via TMO met de politie communiceren, en uiteraard is de verstaanbaarheid goed, maar dat is een heel logische zaak,dit zijn ook geen wonderen, bij gsm is dit de laatste jaren ook uitstekend in orde en wat de spraak betreft ligt de techniek van gsm niet ver van C2000, het is alles of niets.
maar we hebben nog hoop dat het nog goed komt.
de porto's van ons zijn van motorola MTP700 en de mobilofoons van cleartone, geen verkeerde apparaten, alleen de gebruikers software weer ''een beetje dom'' opgezet, maar daar zijn we een nieuw voorstel voor aan het maken, zo is het bijvoorbeeld zo dat bij de portofoon het toetsen bord altijd staat ingeschakeld, terwijl dit uit zou moeten staan en eventueel door een hekje of sterretje geactiveerd kan worden, nu is het andersom en kan er door het tegenaan drukken van kleding of iets anders de porto in eens op een ander kanaal komen te staan, of je meld jezelf uit, de kanalen kunnen n.l. ook met de draaiknop boven op bediend worden en heeft een DMO porto het toetsen bord niet nodig.
een ander probleem geld voor zowel de moblifoon als de portofoon, op het moment dat je het kanaal met opzet of per ongeluk op een ander kanaal zet, je zet de porto uit en weer aan, staat hij nog steeds in het kanaal waar je hem uit gezet hebt, en geloof me er staan heel veel kanalen in.
iedere porto is gebonden aan een voertuig en toegedeeld aan een bepaalde gespreksgroep, het zou handiger zijn dat op het moment dat je het toestel aanzet hij automatisch in zijn opstart kanaal terecht komt, ben je door het draaien of toetsen de weg kwijt, zet je gewoon de porto of mobi uit en aan en je staat weer in je eigen kanaal.
overigens is het bij onze DMO porto's mogelijk om ze door middel van een toets in TMO mode te zetten.
dit alles is gebruikers software en zal wel eenvoudig aan te passen zijn.
en voor de commandanten onder ons we betalen nu per gesproken minuut, ook in DMO dus een avondje ''klooien'' met de porto's en mobi's kan redelijk in de papieren lopen.
de porto's zijn wel erg robuust en kunnen zo tezien wel tegen een stootje, alleen moet hij weer uit zijn draagtasje om hem op te laden, wat toch wel weer lastig is, de bijbehorende microfoons zijn wel weer erg prakties.
zo dit is onze praktijk ervaring tot nu toe.