Pas in 2005 invoering C2000 in Zeeland

Auteur Topic: Pas in 2005 invoering C2000 in Zeeland  (gelezen 5848 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #20 Gepost op: 19 oktober 2004, 12:32:25
beste email,

of jij reageert erg onduidelijk, of ik snap het niet, als je goed leest zijn wij nood gedwongen op C2000 over moeten gaan, omdat het analoog al twee weken zeer slecht is , onze geplande ingangs datum is 16 november, voor die tijd is iedereen wel opgeleid, maar als analoog het ineens niet meer doet moet je wat he

en foute programering , ja dat zal wel, maar dat kunnen wij zelf niet(mogen we niet, hebben we ook geen apperatuur voor) en wordt door de leverantcier gedaan.

en wat de opbouw van een gesprek betreft, die weten wij als geen ander,(we hebben zelf ook een VC2 staan en gaat altijd goed) echter als de centralisten niet bereikbaar zijn valt er ook niets  op te bouwen.

en eerst nadenken en dan programeren, tja dat wordt door de ''overheid'' voor je gedaan, hebben we tot op heden geen invloed op.

wat betalen betreft, ook DMO loopt via het systeem (de mast), en dat er per minuut betaald moet worden is in alle regio's zo, wist je dat nog niet?

en je laatste commentaar, onterecht als je goed gelezen hebt, nogmaals wij zullen pas op 16 nov. operatief zijn, echter als er geen analoog meer is, dan moet je al snel wat anders, het C2000 netwerk is in de lucht, dus dan maar, er is hier heel goed nagedacht, erg goed voorbereid, maar in een probleem als deze moet je wat he, als jou huis in de brand staat gaan we ook niet eerst de cursus brandwacht volgen, je moet wat .

niet nagedacht over programmering, wij wel, vandaar ons commentaar, maar we mogen en kunnen zelf niet programeren.

overigens de voertuigen die bij ons in de hele regio zijn omgebouwd hebben alleen nog een C2000 mobilofoon en geen analoog meer(dus ook geen code K), en moesten wij in en uit melden m.b.v. een porto, gelukkig wonen we in een straal van 2km rondom de steunzender, maar als die stuk is (al 14 dagen) tja wie de oplossing weet mag het zeggen, inmiddels is iedereen in 2 dagen versnel opgeleid en kan ieder er mee omgaan

beste email, ik hoop dat je mijn verhaal nu iets beter begrijpt, ik schrijf niet altijd even duidelijk en wordt niet altijd goed begrepen , dat ben ik mij bewust, maar hopenlijk nu iets beter, ik hoop dat andere hier ook iets aan hebben, want alle opmerkingen die wij hebben zijn te verbeteren, alleen dat betalen niet, maar de overheid moet ergens aan verdienen,GSM is niet voor niets zo'n succes (kassa)
Nemo me impune lacessit


wicher

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 19 oktober 2004, 12:45:21
in de regio ijsselvecht gaat de allarmering van de ambulance's als volgt:
avpl en ach hebben allebei een porto die in de zelfde gespreksgroep staan. De centralist kan deze porto's allarmeren , je krijgt dan een pieptoon te horen en geeft dan door wat er aan de hand is , chauff en pleeg krijgen dan de zelfde informatie. s'Nachts als we in piket zijn word er ook een peiptoon gegeven , dan moet je de centralist oproepen zodat ze weten dat je wakker bent. Reageer je niet dan word er een tweede en hardere peiptoon gegeven. De gsm's die we op de auto hebben blijven voorlopig als backup.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #22 Gepost op: 19 oktober 2004, 16:09:32
avpl en ach hebben allebei een porto die in de zelfde gespreksgroep staan. De centralist kan deze porto's allarmeren

Blijft dat zo, of gaan jullie ooit over op P2000 als er pagers beschikbaar zijn?

Groeten, Peter.


GN-5159

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 355
  • Zie Disclaimer onderaan
Reactie #23 Gepost op: 19 oktober 2004, 17:00:39
zo is het bijvoorbeeld zo dat bij de portofoon het toetsen bord altijd staat ingeschakeld, terwijl dit uit zou moeten staan en eventueel door een hekje of sterretje geactiveerd kan worden, nu is het andersom en kan er door het tegenaan drukken van kleding of iets anders de porto in eens op een ander kanaal komen te staan
Mits men dit in de software heeft laten zitten:

Toets Menu
Toets 3
Toets nogmaals 3

Nu is het keypad geblokkeerd.
Herhaal procedure om hem te deblokkeren.

Zie ook: http://www.motorola.com/cgiss/emea/tetra/mtp700/default.htm

een ander probleem geld voor zowel de moblifoon als de portofoon, op het moment dat je het kanaal met opzet of per ongeluk op een ander kanaal zet, je zet de porto uit en weer aan, staat hij nog steeds in het kanaal waar je hem uit gezet hebt, en geloof me er staan heel veel kanalen in.
Voor de portofoon hebben ze bij ons het belangrijkste kanaal nl. het reguliere werkkanaal (noodhulp) onder de draakkeuzeknop onder positie 1 en 16 (eerste en laatste positie). Omdat je de draaiknop niet toerloos rond kunt draaien, kom je zonder te kijken, met geheel links- danwel rechtsom draaien van de kanaalkeuzeknop, altijd op je belangrijkste kanaal uit.

Dit werkt bij ons prima.

Zoals je zegt, kwestie van softwarematig wijzigen...

Met TMO (Trunking Mode Operation) gaan we pas 15 november definitief de lucht in, en ja dit systeem wordt per minuut landelijk met getronics afgerekend. DMO vindt m.i. niet via de masten plaats maar tussen twee porto's/mobilofoons onderling. (vandaar Direct Mode Operation)
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A


Rene112

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 19 oktober 2004, 19:51:44
bij ons in de regio zijn we noodgedwongen maar over gegaan op C2000, de opleidingen zijn nog niet gegeven of nog niet voltooid, lang niet alle voertuigen zijn omgebouwd, maar of het huidge net is in eens echt zo slecht of er is wat anders aan de hand,

Als jij nog steeds in de regio NHN (zijdelings) bij de brandweer betrokken bent, dan praat je waarschijnlijk over één korps in deze regio?

Jouw bericht komt over alsof de hele regio noodgedwongen is overgeschakeld..... en dan zijn er 1600 brandweermensen  (-40 mensen van jouw korps) die dat nog niet weten...........................................

Zoals je verderop schrijft gaat de regio NHN voor de brandweer operationeel op 16 november. Daarop is dus ook de planning voor opleidingen, inbouwen etc. afgestemd. Als een korps eerder gebruik gaat maken van C2000 dan kan je natuurlijk niet klagen over het niet klaar zijn van bepaalde zaken....

Citaat
maar via analoog is er bijna geen verbinding te krijgen, maar door dat je na een stutus melding niet gelijk een gesproken woord hoort ( centralist had het te druk) geven de voertuigen meerdere status meldingen achter elkaar, en daar kan het systeem kennelijk ook weer niet tegen, en dat je in DMO in eens op de meldkamer terecht komt ( we zitten echt  z'on 40 km van de meldkamer af) is ook heel vreemd, bovendien is de dekking van DMO erg klein (best wel slecht)

Dat een centralist 'het te druk had' om via C2000 antwoord te geven lijkt mij logisch.... als we nog niet operationeel zijn mag je ook niet verwachten dat er wel geantwoord zal worden...

Citaat
we hebben in een week tijd een waterongeval gehad waar het duikvoertuig niet uit kon rijden omdat niet bekend was waar naar toe gegaan moest worden, zowel analoog als C2000 werd niet beantwoord, gelukkig deed de GSM het wel, later in de week s'nacht een binnen brand, waar alleen het adres doorkwam(notabene nog met een verkeerd huisnummer) maar verder geen enkele bijzonderheid, dus zonder verdere info maar heen gegaan, uiteraard bij terug komst op de kazerne na de evaluatie toch nog maar even met de meldkamer gebeld.

Dat C2000 niet beantwoord werd, lijkt mij logisch. Analoog geen antwoord is heel vervelend, is mij als OvD ook regelmatig overkomen. Daarom wachten we al lang op een nieuw (beter) verbindingsnetwerk, in dit geval in de vorm van C2000.

Citaat
politie bij ons werkt al een enkele weken met de C2000 porto's en dat gaat ook beslist niet vlekkeloos.

Er zullen vast punten zijn die de politie tijdens het eerste gebruik ontdekt, en die verholpen moeten worden. Ik heb afgelopen vrijdag nog een tijd met politiemedewerkers gesproken die zeer positief over hun C2000 porto's in de praktijk waren.

Citaat
mischien zijn wij wel te kritisch en willen we dat het in een keer goed gaat, ook op de meldkamer, maar ja we zullen er allemaal wel aan moeten wennen

wel kon de commandant keurig via TMO met de politie communiceren, en uiteraard is de verstaanbaarheid goed, maar dat is een heel logische zaak,dit zijn ook geen wonderen, bij gsm is dit de laatste jaren ook uitstekend in orde en wat de spraak betreft ligt de techniek van gsm niet ver van C2000, het is alles of niets.

maar we hebben nog hoop dat het nog goed komt.

Of het 'in één keer goed gaat' kan je pas beoordelen na het operationeel gaan op 16 november. Ook dan zullen we ongetwijfeld nog diverse problemen moeten oplossen. Als je de norm voor fouten/problemen op 100% perfect zet, bij dit soort projecten, wordt je een heel somber mens ;)

Wie zijn trouwens 'we' die je steeds noemt.... het komt over alsof je hiermee de regio of de projectmedewerkers bedoelt......

Citaat
de porto's van ons zijn van motorola MTP700 en de mobilofoons van cleartone, geen verkeerde apparaten, alleen de gebruikers software weer ''een beetje dom'' opgezet, maar daar zijn we een nieuw voorstel voor aan het maken, zo is het bijvoorbeeld zo dat bij de portofoon het toetsen bord altijd staat ingeschakeld, terwijl dit uit zou moeten staan en eventueel door een hekje of sterretje geactiveerd kan worden, nu is het andersom en kan er door het tegenaan drukken van kleding of iets anders de porto in eens op een ander kanaal komen te staan, of je meld jezelf uit, de kanalen kunnen n.l. ook met de draaiknop boven op bediend worden en heeft een DMO porto het toetsen bord niet nodig.

een ander probleem geld voor zowel de moblifoon als de portofoon, op het moment dat je het kanaal met opzet of per ongeluk op een ander kanaal zet, je zet de porto uit en weer aan, staat hij nog steeds in het kanaal waar je hem uit gezet hebt, en geloof me er staan heel veel kanalen in.
iedere porto is gebonden aan een voertuig en toegedeeld aan een bepaalde gespreksgroep, het zou handiger zijn dat op het moment dat je het toestel aanzet hij automatisch in zijn opstart kanaal terecht komt, ben je door het draaien of toetsen de weg kwijt, zet je gewoon de porto of mobi uit en aan en je staat weer in je eigen kanaal.

overigens is het bij onze DMO porto's mogelijk om ze door middel van een toets in TMO mode te zetten.

dit alles is gebruikers software en zal wel eenvoudig aan te passen zijn.

Er zijn de afgelopen 2 jaar een aantal werkgroepen aan de slag geweest waarbij alle commandanten is gevraagd deelnemers vanuit de korpsen te leveren. Dus genoeg gelegenheid om mee te doen met al het denkwerk vooraf. In de werkgroep randapparatuur zaten trouwens deskundige collega's die ik behoorlijk hoog heb zitten (een aantal maken nu deel uit van het migratieteam).

Je weet dat voor het wijzigen van de 'gebruikers software' alle porto's weer opnieuw geprogrammeerd moeten worden?  Dat is dus niet zo eventjes geregeld.

Citaat
en voor de commandanten onder ons we betalen nu per gesproken minuut, ook in DMO dus een avondje ''klooien'' met de porto's en mobi's kan redelijk in de papieren lopen.

Onzin als het gaat om DMO!
DMO loopt buiten het netwerk om (dus direct van porto op porto) en wordt niet geregistreerd, laat staan dat er gebruikskosten over betaald moeten worden.
Dus : Broodje Aap Verhaal...

Citaat
de porto's zijn wel erg robuust en kunnen zo tezien wel tegen een stootje, alleen moet hij weer uit zijn draagtasje om hem op te laden, wat toch wel weer lastig is, de bijbehorende microfoons zijn wel weer erg prakties.

Gelukkig zijn de microfoons wel goed  ;) ;) ;) ;D
Deze zijn trouwens niet standaard, er zijn korpsen die hem niet hebben besteld bij elke porto......

Citaat
zo dit is onze praktijk ervaring tot nu toe.

Wie is 'ons' ?
Regio NHN, Brandweer Medemblik?, Jij en .....

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard

(voor alle duidelijkheid : dit is een privé reactie, deze staat los van mijn functie/verantwoordelijkheden bij de regio NHN)


Eric

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 144
Reactie #25 Gepost op: 19 oktober 2004, 21:06:54
Mijn ervaring Eric bij enkele demo's in het land:

Bepaalde merken portofoons hebben / hadden zowel UHF 400 MHz (C2000) als VHF 169 MHz (P2000) zodat ook de paging werkt via de TETRA portofoon.

Vooralsnog is deze optie van dualportofoons bij weinig veiligheidregio's in gebruik . . . . .  

geplaatst door: wicher  geplaatst op: vandaag om 12:45:21  
in de regio ijsselvecht gaat de allarmering van de ambulance's als volgt:
avpl en ach hebben allebei een porto die in de zelfde gespreksgroep staan. De centralist kan deze porto's allarmeren , je krijgt dan een pieptoon te horen en geeft dan door wat er aan de hand is , chauff en pleeg krijgen dan de zelfde informatie. s'Nachts als we in piket zijn word er ook een peiptoon gegeven , dan moet je de centralist oproepen zodat ze weten dat je wakker bent. Reageer je niet dan word er een tweede en hardere peiptoon gegeven. De gsm's die we op de auto hebben blijven voorlopig als backup.  


Bedankt voor de uitleg Bleij en Wicher, ik was van deze mogelijkheden nog niet op de hoogte. Lijkt mij wel vervelend zo'n portofoon op je nachtkastje.

Eric
Brandwacht BHV 'er Eerste hulpverlener Medewerker verbindingsdienst rode kruis Lid geneeskundige eenheid (sigmalid)


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #26 Gepost op: 19 oktober 2004, 23:12:59
beste Rene, ik ben inderdaad zijdelinks betrokken bij het verhaal, je kent inmiddels ongetwijfeld mijn ingang,  maar nu de antwoorden, noodgedwongen over praat ik niet over 1 korps, maar eigenlijk de korpsen rondom de steunzender van Opperdoes, dus ook wervershoof, sijberkarspel, midwoud, opperdoes, dus meer dan 1 korps, en regio denk ik nog teveel in de oude situatie en heb het dan over west friesland.

ik klaag niet over bepaalde zaken die niet voor elkaar zijn, ik geef aan dat in deze situatie wij onverwacht en onvoorbereid aangewezen waren/zijn van C2000, cold turkey dus, en neem het niemand kwalijk dat C2000 nog niet perfekt werkt, vertel alleen de ervaringen zo als wij die nu hebben opgelopen.

wat politie betreft die gaan er heel anders mee om(wel een deel van mijn dagelijks werk), ten eerste zijn die gewend om de gehele dag te communiceren, anders dan de brandweer zoals je zelf weet, en hun reaktie is dan ook heel anders, alleen ik zal hier niet het woordenboek herhalen die ik inmiddels bij de politie hoor(het staat immers nog steeds analoog gekoppeld)

en of een centralist het te druk heeft kunnen wij nooit beoordelen, we weten immers niet wat ze nog meer doen dan via de 3 regio kanalen gesprekken te beantwoorden, deze waren wel alle 3 helemaal stil, en dit is vaak zo, vaak moet een voertuig lang wachten(meer dan 1 minuut na een oproep) of meerdere keren oproepen.

met we bedoel ik alleen het eerder door jou genoemde korps.

ik weet van de deelname aan de werkgroepen, en daar moet ''ik'' de hand in eigen boezem steken, door dat ik zijdelinks meepraat heb ik dus geen inbreng hier in gehad (jammer) en weet dat dit vanuit het korps niet goed is gedaan mede doordat er weinig kennis van communicatie middelen is, ik praat nu niet voor niets mee, echter zijn er wel vanuit andere korpsen mensen afgevaardigd, en de situatie die ik schets is door andere ook niet naar voren gebracht en wordt nu als jammer ervaren bij ''ons'' (dus dat ene korps).

dat DMO rechtstreeks gaat zonder interventie van de masten is mij nog niet duidelijk, zaterdag zijn ''ze'' aan het testen geweest in DMO mode, en werden door de meldkamer onderbroken, hoe snappen wij dus niet.

dat DMO ook via de masten zou gaan is ons uitgelegd door de inbouwers van het bedrijf dat de inbouw verzorgd, van daar iedere minuut moet worden betaald, in ''de map'' staat inderdaad dat dit niet zo is, dus nu wat duidelijkheid.

ook ik schrijf dit verhaal onder persoonlijke titel, dus niet namens de korpsen (2) waar ''wij'' de opleiding verzorgen, de reakties komen in dit geval bij hun vandaan, maar door mijn werk heb ik dagelijkse kontakten binnen het gehele werk veld (brw.ambu en pol) verdeeld over het hele land, ik zorg niet voor de communicatie, maar wel voor besturingsdelen die de communicatie direkt kunnen storen, waar we bij analoog zeker last van hebben (is niet aan te ontkomen) en het voor C2000 moeten gaan afwachten, verder heb ik zelf een hoogfrequent achtergrond en bezit vele communicatie middelen (analoog) voor test doeleinden, de problemen met de steunzender van opperdoes zijn ook door mij 2 weken geleden al aangegeven.

wat mij overigens wel van het hart moet is dat over het algemeen bij de brandweer (andere diensten ook) weinig belangstelling is/was voor de communicatie middelen, sinds C2000 echt actueel is (pas 1,5 jaar) zijn er meer mensen die zich er voor intresseren, mischien voor de meeste niet zo belangrijk, maar daar denk ik anders over, als ik 10 jaar jonger was zou ik me als nog aanmelden, maar nu mag ik niet meer.

misschien voor alle duidelijkheid, ik probeer niet negatief over C2000, de apperatuur te zijn (dat wordt vaker van mij gedacht, maar is in mijn werk ook mijn functie), deze komt van goede merken en zijn echt wel goed, ik heb meer zorgen over het gebruik (beide kanten), de infrastruktuur en de bediening en handeling van de software van het GMS.

wat microfoons betreft, we hebben er een aantal, maar niet bij iedere porto en hebben daar nu al spijt van (was een geld kwestie, net als status boxen), maar zullen ongetwijfeld in de gelegenheid zijn om die later als nog aan te schaffen

ik hoop toch een ''positieve'' bijdrage aan deze discussie te kunnen en mogen leveren waar anderen ook iets aan hebben.

nog even een antwoord aan GN-5159, hoe het toetsenbord uitgezet moet worden is bekend, maar vind het juist handiger als hij al uit staat en juist aangezet moet worden, je moet niet eerst het toetsenbord eerst uit moeten zetten, niet iedereen is gewend om met porto's te spelen, voor vele is het slechts een hulpmiddel.
Nemo me impune lacessit


Rene112

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 20 oktober 2004, 00:34:06
 

Nu komt je verhaal (voor mij) duidelijker en genuanceerder over, bedankt voor je reactie!

Blijft voor mij even staan dat ik benieuwd hoe het eerder operationeel gaan van één korps dan geregeld is met de meldkamer. Het maakt het er niet bepaald makkelijker op voor de centralisten....

Citaat
wat microfoons betreft, we hebben er een aantal, maar niet bij iedere porto en hebben daar nu al spijt van (was een geld kwestie, net als status boxen), maar zullen ongetwijfeld in de gelegenheid zijn om die later als nog aan te schaffen

Onbegrijpelijk dat korpsen (dus commandanten) zich hebben laten beperken bij het invullen van de bestellijsten..... Hét moment om (met een goede regionale onderbouwing en advisering) gewoon alles goed en compleet op orde te krijgen was tijdens de bestelronde (juni?).

Kom je dan t.o.v. het (ingeschatte) budget geld tekort dan is er (met hulp van de regio) een goed verhaal te maken om e.e.a. te overschrijden.

Zo hebben we bijvoorbeeld voor Heerhugowaard (mijn ex  ;)) voldoende middelen 'gevonden' voor 8 portofoons voor opleiden/oefenen/jeugdbrandweer.

Citaat
ik hoop toch een ''positieve'' bijdrage aan deze discussie te kunnen en mogen leveren waar anderen ook iets aan hebben.

Dat doe je zeker! Elke inhoudelijke bijdrage bij elke discussie stellen we 100% op prijs.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


wicher

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 20 oktober 2004, 11:57:26
Beste Peter,
 wij gaan niet over op P2000, het blijft zo als we nu werken. Met P2000 kan men op de computer mee lezen wat er opgezet word en met privacy gevoelige dingen waar wij  mee te maken hebben kan dat niet. Aangezien C2000 nog niet is af te luisteren blijven we doorgaan op deze manier.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #29 Gepost op: 20 oktober 2004, 15:25:55
dat DMO rechtstreeks gaat zonder interventie van de masten is mij nog niet duidelijk, zaterdag zijn ''ze'' aan het testen geweest in DMO mode, en werden door de meldkamer onderbroken, hoe snappen wij dus niet.

Wat is jouw definitie van "onderbroken"?? De meldkamer kan natuurlijk uitstekend zenden op DMO indien nodig. Lijkt me niet echt noodzakelijk en volgens mij nooit echt de bedoeling, maar als een gesprek onderbroken cq afgebroken wordt door de meldkamer, dan lijkt mij dat inderdaad een vreemde zaak...

dat DMO ook via de masten zou gaan is ons uitgelegd door de inbouwers van het bedrijf dat de inbouw verzorgd, van daar iedere minuut moet worden betaald, in ''de map'' staat inderdaad dat dit niet zo is, dus nu wat duidelijkheid.

Als DMO via de masten zou gaan dan moet je dan de D een T maken en heb je dus TMO en is van "directe mode" geen sprake meer en ben je ook de bijbehorende voordelen kwijt. DMO vindt plaats in een aparte frequentieband binnen TETRA (simpel gezegd net als de kleurkanalen) en deze kanalen zijn gereserveerd voor DMO, het netwerk kan niet zenden en/of ontvangen op deze kanalen.

Wat je natuurlijk wel kunt maken - en die dingen schijnen ook te bestaan - is een repeater tussen DMO en TMO. Niet echt de meest handige oplossing, en het doel hiervan ontgaat mij dan ook volledig, om de simpele reden dat TMO en DMO 2 verschillende doelen dienen. Het zou hooguit interessant 'kunnen' zijn voor de meldkamer die mee zou willen/kunnen luisteren naar het onderlinge verkeer bij een incident, maar hier hebben we het dan over een extraatje, niet over een operationele noodzaak of voordeel.

Groeten, Peter.